Fiat Uno se po 38 letech definitivně loučí, z tuzexového snu se stalo docela jiné auto

Jedno z mála moderních západních aut, která se reálně dala koupit i v komunistickém Československu, bodovalo v Evropě až do poloviny 90. let. Tím ale nadobro neskončilo, voda se za ním v trochu jiné podobě zavírá v Jižní Americe až nyní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Fiat Uno se po 38 letech definitivně loučí, z tuzexového snu se stalo docela jiné auto

23.12.2021 | Petr Prokopec

Fiat Uno se po 38 letech definitivně loučí, z tuzexového snu se stalo docela jiné auto

/

Foto: Fiat

Jedno z mála moderních západních aut, která se reálně dala koupit i v komunistickém Československu, bodovalo v Evropě až do poloviny 90. let. Tím ale nadobro neskončilo, voda se za ním v trochu jiné podobě zavírá v Jižní Americe až nyní.


Historie Fiatu Uno se začala psát již v roce 1983. Malý hatchback se ihned stal Evropským autem roku a zákazníky lákal po houfech. Jen ve Velké Británii tak bylo v prvním roce prodáno přes 20 tisíc exemplářů, celkově pak do dnešních dní vzniklo více než 8,8 milionu exemplářů, což z tohoto modelu dělá osmý nejvíce vyráběný vůz historie. Italové sice evropské montážní linky zastavili v roce 1995, ovšem ty brazilské chrlí nová auta na trh nadále, byť v citelně jiné podobě.

Za pár dní nicméně takřka čtyřicetiletá éra definitivně končí. Fiat oznámil, že ke sklonku letošního roku výrobu zastaví. A jelikož není jisté, zda v továrně budou bouchat láhve šampaňského, dočkají se pořádné rozlučky alespoň zákazníci. Do prodeje jako labutí píseň zamíří limitovaná edice Uno Ciao, která bude k dispozici jen ve 250 exemplářích, a to pouze pro brazilský trh. Novinky jsou nicméně jen vizuální, pod kapotou totiž odvádí svou práci litrový tříválec Firefly produkující 75 koní.

Od běžné produkce má rozlučkové Uno odlišovat především lak Silverstone Gray, který je spárován se 14palcovými koly s tmavým povrchem. Nechybí pak černé kryty zpětných zrcátek, kliky dveří vyvedené ve stejném odstínu jako zbytek karoserie či italská trikolóra zahrnující název vozu, již najdeme na zádi. Boky pak zdobí grafický polep s nápisem La Storia Di Una Legenda, který lze přeložit jako Příběh legendy. Za příplatek pak bude možné získat ještě černě lakovanou střechu a zadní spoiler.

Tmavé téma pokračuje také v interiéru, kde si podávají ruce různé odstíny černé a šedé. Platí to jak o čalounění, tak o dekorech. Před spolujezdcem navíc trůní plaketka s číslem limitované edice, jež má navodit pocit čehosi hodnotnějšího. To je ve výsledku pochopitelné, neboť výbava není zas až tak rozsáhlá. Byť třeba s klimatizací nebo multimediálním systémem, který je doprovázen LCD displejem, počítat lze. Ovládání zpětných zrcátek je nicméně již manuální.

S ohledem na malé množství specifických prvků pak vlastně nepřekvapí, že ve srovnání se základním provedením, jež v přepočtu vychází na 285 tisíc korun, cena příliš nenarostla. Uno Ciao totiž míří do prodeje v přepočtu za 328 tisíc Kč. Automobilka již oznámila, že všechny dostupné kusy budou v továrně v Betinu, kde bylo od roku 1984 vyprodukováno 4 379 356 exemplářů, skutečně vyrobeny ještě letos, aby tak opravdu mohlo dojít na finální odstavení montážních linek.


Fiat Uno se po 38 letech definitivně loučí, z tuzexového snu se stalo docela jiné auto - 1 - Fiat Uno Ciao 2021 prvni sada 01Fiat Uno se po 38 letech definitivně loučí, z tuzexového snu se stalo docela jiné auto - 2 - Fiat Uno Ciao 2021 prvni sada 02Fiat Uno se po 38 letech definitivně loučí, z tuzexového snu se stalo docela jiné auto - 3 - Fiat Uno Ciao 2021 prvni sada 03Fiat Uno se po 38 letech definitivně loučí, z tuzexového snu se stalo docela jiné auto - 4 - Fiat Uno Ciao 2021 prvni sada 04Fiat Uno se po 38 letech definitivně loučí, z tuzexového snu se stalo docela jiné auto - 5 - Fiat Uno Ciao 2021 prvni sada 05Fiat Uno se po 38 letech definitivně loučí, z tuzexového snu se stalo docela jiné auto - 6 - Fiat Uno Ciao 2021 prvni sada 06Fiat Uno se po 38 letech definitivně loučí, z tuzexového snu se stalo docela jiné auto - 7 - Fiat Uno Ciao 2021 prvni sada 07Fiat Uno se po 38 letech definitivně loučí, z tuzexového snu se stalo docela jiné auto - 8 - Fiat Uno Ciao 2021 prvni sada 08Fiat Uno se po 38 letech definitivně loučí, z tuzexového snu se stalo docela jiné auto - 9 - Fiat Uno Ciao 2021 prvni sada 09Fiat Uno se po 38 letech definitivně loučí, z tuzexového snu se stalo docela jiné auto - 10 - Fiat Uno Ciao 2021 prvni sada 10
Fiat Uno Ciao se od běžné produkce liší hlavně lakem a drobnými dekorativními doplňky. Pod kapotou ale i nadále najdeme litrový motor Firefly, jenž zvládá spalovat benzin či biopalivo. Foto: Fiat

Zdroj: Fiat

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.