Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fiat Uno se po 38 letech definitivně loučí, z tuzexového snu se stalo docela jiné auto
23.12.2021 | Petr Prokopec
Jedno z mála moderních západních aut, která se reálně dala koupit i v komunistickém Československu, bodovalo v Evropě až do poloviny 90. let. Tím ale nadobro neskončilo, voda se za ním v trochu jiné podobě zavírá v Jižní Americe až nyní.
Historie Fiatu Uno se začala psát již v roce 1983. Malý hatchback se ihned stal Evropským autem roku a zákazníky lákal po houfech. Jen ve Velké Británii tak bylo v prvním roce prodáno přes 20 tisíc exemplářů, celkově pak do dnešních dní vzniklo více než 8,8 milionu exemplářů, což z tohoto modelu dělá osmý nejvíce vyráběný vůz historie. Italové sice evropské montážní linky zastavili v roce 1995, ovšem ty brazilské chrlí nová auta na trh nadále, byť v citelně jiné podobě.
Za pár dní nicméně takřka čtyřicetiletá éra definitivně končí. Fiat oznámil, že ke sklonku letošního roku výrobu zastaví. A jelikož není jisté, zda v továrně budou bouchat láhve šampaňského, dočkají se pořádné rozlučky alespoň zákazníci. Do prodeje jako labutí píseň zamíří limitovaná edice Uno Ciao, která bude k dispozici jen ve 250 exemplářích, a to pouze pro brazilský trh. Novinky jsou nicméně jen vizuální, pod kapotou totiž odvádí svou práci litrový tříválec Firefly produkující 75 koní.
Od běžné produkce má rozlučkové Uno odlišovat především lak Silverstone Gray, který je spárován se 14palcovými koly s tmavým povrchem. Nechybí pak černé kryty zpětných zrcátek, kliky dveří vyvedené ve stejném odstínu jako zbytek karoserie či italská trikolóra zahrnující název vozu, již najdeme na zádi. Boky pak zdobí grafický polep s nápisem La Storia Di Una Legenda, který lze přeložit jako Příběh legendy. Za příplatek pak bude možné získat ještě černě lakovanou střechu a zadní spoiler.
Tmavé téma pokračuje také v interiéru, kde si podávají ruce různé odstíny černé a šedé. Platí to jak o čalounění, tak o dekorech. Před spolujezdcem navíc trůní plaketka s číslem limitované edice, jež má navodit pocit čehosi hodnotnějšího. To je ve výsledku pochopitelné, neboť výbava není zas až tak rozsáhlá. Byť třeba s klimatizací nebo multimediálním systémem, který je doprovázen LCD displejem, počítat lze. Ovládání zpětných zrcátek je nicméně již manuální.
S ohledem na malé množství specifických prvků pak vlastně nepřekvapí, že ve srovnání se základním provedením, jež v přepočtu vychází na 285 tisíc korun, cena příliš nenarostla. Uno Ciao totiž míří do prodeje v přepočtu za 328 tisíc Kč. Automobilka již oznámila, že všechny dostupné kusy budou v továrně v Betinu, kde bylo od roku 1984 vyprodukováno 4 379 356 exemplářů, skutečně vyrobeny ještě letos, aby tak opravdu mohlo dojít na finální odstavení montážních linek.
Fiat Uno Ciao se od běžné produkce liší hlavně lakem a drobnými dekorativními doplňky. Pod kapotou ale i nadále najdeme litrový motor Firefly, jenž zvládá spalovat benzin či biopalivo. Foto: Fiat
Zdroj: Fiat
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 9 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 11 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera