Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford v krizi odpískal plány na dobytí ztracených pozic, zrušil teprve rok starou dohodu
3.1.2021 | Petr Miler
Americká automobilka ztrácela půdu pod nohama už před loňským rokem, špatný trend ale chtěla obrátit expanzí, kterou by alespoň z globálního hlediska dobyla ztracené pozice. I z toho ale sešlo.
Říci, že Ford na tom není dobře, by byla slabá slova. Ano, z automobilek je na tom dobře v poslední době málokdo, Američané jsou na tom ale ještě hůře než většina jiných. Kdysi jedna z největších automobilek světa ovládající mimo jiné Aston Martin, Jaguar, Land Rover nebo Volvo ztrácí své pozice na všech klíčových trzích už nějaký ten pátek, a to hlavně kvůli opouštění tradičních tříd. Kdysi ikonické modely jako Fiesta, Focus a Mondeo znamenají v Evropě stále méně a jinde situace není lepší.
Zatímco na starém kontinentu Ford po léta prodával okolo 1,5 milionu vozů za rok, předloni jich bylo už jen 992 tisíc. A v roce 2020 jich bylo za 11 měsíců pouze 631 526. V USA je automobilka v lepší pozici, přesto se z 3 milionů aut prodaných ještě na začátku milénia propadla na 2,29 milionu prodaných vozů předloni a 1 421 669 za tři loňské kvartály. Účinkování v Číně je pak kapitola sama pro sebe - z 951 396 vozů prodaných ještě v roce 2016 bylo předloni 232 555 aut. A loni 215 333.
Jsou to tristní výsledky, které ale Ford po ekonomické stránce zatím jakžtakž zvládá - pod vedením dnes už odvolaného Jima Hacketta omezil své portfolio téměř jen na SUV a pick-upy, což jeho prodejním číslům nepomohlo, nákladům ale ano. Přesto by bylo nemístné tvrdit, že nemá potíže. Má a poslední krok firmy to jasně připomíná.
Ford totiž ještě v roce 2019 plánoval napravit svou globální bilanci útokem na nové trhy. Tím nejperspektivnějším byla Indie, kde se s místním gigantem Mahindra & Mahindra domluvil na společném podniku, ve kterém by držel 49 %. Ten měl v nově postavených fabrikách v Čennaí a Sanand vyrábět 1,2 milionu kusů sedmi nových modelů ročně. Velká věc, ani ta už ale nebude.
Ford z dohody vycouval, což v tiskové zprávě vysvětluje „fundamentálními změnami světové ekonomiky a podmínkami pro podnikání způsobenými pandemií koronaviru”. Přeloženo do srozumitelné řeči - Ford nejspíše za nastalé situace nemá peníze na to, aby investoval miliardy do nových aktivit a raději šetří na udržování těch stávajících při životě.
Pro americkou automobilku je to další smutná zpráva a pokud nezavelí k velkému obratu, budeme svědky zmenšování jejích aktivit ještě po řadu dalších let. Pokud se tak stane, nebude v tom sama, své pozice ve velkém opouští třeba i Nissan.
Ford Ranger je typově jedním z aut, která by v Indii mohla bodovat. Samotný Ranger Raptor se možná do Indie dostane jako dovozový artikl, na místní výrobu podobného vozu ale musí Američané pro tuto chvíli zapomenout. Foto: Ford
Zdroj: Ford
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 52 minutami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 2 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 3 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 5 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 6 hodinami