Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford vrací do výroby léta nevyráběný motor, má obří objem, počet válců i drsné jméno
1.7.2020 | Petr Prokopec
I u současného Fordu je v nabídce raritou cokoli většího než tří- a nebo čtyřválcový agregát, tohle je ale osmiválec, a to dokonce s objemem 7,3 litru a rozvodem OHV.
Pokud dnes zamíříte na stránky většiny mainstreamových výrobců, zjistíte, jak moc regulace Evropské unie okleštily jejich nabídku motorů. Na pohonnou jednotku o více než dvoulitrovém objemu s více než čtyřmi válci dnes již prakticky nenarazíte, to spíše uvidíte řadu ještě mnohem menších, nejčastěji tříválcových motorů. Amerika má sice do takového scénáře ještě daleko, ovšem i nový svět pozvolna zachvacuje downsizing.
Tento trend byl nejvíce patrný před několika málo dny, kdy Ford vyrukoval s novou generací svého bestselleru. Tedy s modernizovaným pick-upem F-150, který se sice uvnitř pyšní třeba neobvyklou pracovní plochou na středovém tunelu, ovšem pod kapotou je aktuálně nabízen pouze šestiválec. Tedy takový agregát, jaký kupříkladu v roce 2009 s příchodem dvanácté generace ani v nabídce nefiguroval, vůz bylo možné pořídit jen s několika různými osmiválci.
Nyní se modrý ovál nicméně rozhodl, že své fanoušky pro změnu potěší, a to měrou vrchovatou. Automobilka totiž vrací do výroby jednu ze svých legend, která začala být z trhu stahována již v 90. letech minulého století. S příchodem nového milénia pak byl exodus dokončen, načež se zdálo, že 7,3litrový osmiválec typu OHV zůstane definitivně součástí minulosti. Aktuálně je však jednotka přezdívaná Godzilla zpět na montážních linkách, přičemž zákazníci si ji mohou koupit jen samostatně.
Američané tak nyní budou moci napěchovat 7,3litrový osmiválec pod kapotu prakticky čehokoliv, nač si vzpomenou. Díky typu OHV, tedy díky usazení ventilů v hlavě válců a hřídele v bloku motoru, je totiž pohonná jednotka poměrně kompaktní a vejde se i tam, kde se původně počítalo jen se šestiválci nebo dokonce pouze se čtyřválci. Jistou nevýhodou je ovšem její charakteristika, neboť do značné míry šlo o alternativu dieselů.
I přes velký objem tedy nelze očekávat dechberoucí jízdní dynamiku, motor totiž bude stejně jako na sklonku své služby produkovat 435 koní v 5 500 otáčkách a 644 Nm točivého momentu. De facto tak jde o jednotku, jenž má sloužit zejména velkým pick-upům při převozu nákladu. Na druhou stranu je však lehká, kompaktní a hlavně levná na údržbu. Kromě toho jde navíc poměrně snadno upravovat , načež je jen otázkou, než některý z úpravců vyrukuje s vyšším výkonem.
Lze tak jen dodat, že Ford si za jednotku, která byla takřka dvě dekády u ledu, účtuje 8 150 USD, tedy asi 194 tisíc Kč. To je na kompletní motor takových proporcí velmi lákavá suma, počítat za ni ovšem kromě samotné jednotky s interním označením M-6007-73 můžete rovněž se sáním, levými i pravými výfukovými svody, cívkami či veškerou příslušnou kabeláží. Suma sumárum vám tak už bude chybět jen vůz, do kterého je třeba motor instalovat.
Ford vrací do výroby 7,3litrový osmiválec OHV přezdívaný Godzilla, něco takového nás hřeje u srdce. Foto: Ford
Zdroj: Ford
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 10 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 6 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 7 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 9 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 10 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 22:11 - Eda
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Onboard videa 04.25. 19:03 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB