Ford už teď může litovat sázky na jedinou kartu, zákazníci jednají jinak, než očekával

Modrý ovál zásadně řízl do své nabídky a vyřadil z ní prakticky vše, co není SUV nebo pick-up. Předpokládal tím další pokles zájmu o modely jako Fiesta, ten ale nepřichází.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ford už teď může litovat sázky na jedinou kartu, zákazníci jednají jinak, než očekával

7.1.2020 | Petr Prokopec

Ford už teď může litovat sázky na jedinou kartu, zákazníci jednají jinak, než očekával

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Modrý ovál zásadně řízl do své nabídky a vyřadil z ní prakticky vše, co není SUV nebo pick-up. Předpokládal tím další pokles zájmu o modely jako Fiesta, ten ale nepřichází.

V roce 2018 překvapil Ford celý svět oznámením, že ze své americké nabídky hodlá vyřadit naprosto vše, co není SUV, pick-up nebo Mustang. Na jedné straně to samozřejmě lze pochopit, neboť automobilka stejně jako jiné firmy touží po zisku a ve zmíněných vodách jej lze lovit nejsnáze. Nicméně modrý ovál takto vše vsadil na jedinou kartu v očekávání, že jeho zákazníci budou stále více opouštět modely tradičních segmentů. A to se neděje.

Značka zveřejnila své americké výsledky za loňský rok, dle kterých došlo na 3procentní pokles prodejů. To není zásadní posun, navíc při opouštění některých částí trhu lze očekávat pokles prodejních čísel, problém je jinde. Fakticky zatím Ford v USA s příliš mnoha modely neskončil a jejich dožívající generace se prodávají stále moc dobře na to, aby je mohl jen tak vyškrtnout z nabídky. A žádné jejich nástupce už neplánuje.

Abychom byli přesní, Ford zatím reálně ukončil jen výrobu modelů Focus a Taurus, které se za oceánem moc dobře neprodávaly ani dříve. Fiestu a Fusion tam prodává dál a tyto dva modely si tam loni našly přes 226 tisíc zákazníků. To je stále hodně vysoké číslo a jen Fusion (u nás Mondeo) dávno přetahující svou životnost loni oslovil přes 166 tisíc lidí, jen o 4,4 % méně než v předchozím roce.

Fusion tak i v tuto chvíli tak zůstává jedním z velmi populárních vozů své třídy, třeba Chevrolet Malibu či korejské modely jsou podstatně níže. Fiesta nebyla až takový hit, což je dáno orientací Američanů na větší voz, ale přesto - s více jak 60 tisíci exempláři se ji prodalo o 16,3 procenta více než předloni a třeba dvakrát více než Hondy Jazz. A Japonce by ani nenapadlo segment opouštět.

Nahoru naopak mělo mířit SUV Escape, které ale jako nástupce dosavadních kompaktů nezafungovalo. Prodalo se jej 241 388 kusů, což opět není málo, ovšem tento výsledek představuje 11,3procentní meziroční pokles. Mluvčí automobilky sice naznačuje, že za tím stojí mezigenerační výměna, nicméně ta by měla přes krátkodobý výpadek prodejů spíše pomoci, ne naopak.

Automobilka tak musí mít těžkou hlavu, neboť vsadila vše na jednu kartu a zákazníci zatím nereagují tak, jak očekávala. A není to jediné riziko - stále více SUV prodávají i konkurenti a stačí tedy, aby produkty modrého oválu nezaujaly tolik jako konkurenční modely a Ford má rázem problém. Totéž se stane, když se trh začne posouvat směrem k jiným segmentům. Fordu bude trvat léta, než vyvine konkurenceschopné nové modely jiných tříd.

Stávající vývoj tedy naznačuje, že Fordu se jeho strategie skutečně nemusí vyplatit. Už proto, že stále existuje velmi mnoho lidí věrných klasickým segmentům jako jsou sedany střední třídy, kteří se do SUV nenechají „dostrkat” za žádnou cenu. To raději zvolí konkurenční model.


Ford už teď může litovat sázky na jedinou kartu, zákazníci jednají jinak, než očekával - 1 - Ford prodeje 2019 USA 01Ford už teď může litovat sázky na jedinou kartu, zákazníci jednají jinak, než očekával - 2 - Ford prodeje 2019 USA 03Ford už teď může litovat sázky na jedinou kartu, zákazníci jednají jinak, než očekával - 3 - Ford prodeje 2019 USA 02
Ford prodal na americkém trhu loni méně aut než předloni, i proto, že z nabídky vyřadil modely Focus a Taurus, Fusion má na kahánku

Ford už teď může litovat sázky na jedinou kartu, zákazníci jednají jinak, než očekával - 4 - Ford prodeje 2019 USA 04Ford už teď může litovat sázky na jedinou kartu, zákazníci jednají jinak, než očekával - 5 - Ford prodeje 2019 USA 05Ford už teď může litovat sázky na jedinou kartu, zákazníci jednají jinak, než očekával - 6 - Ford prodeje 2019 USA 06
Poroučet se bude muset i Fiesta, jakkoliv se její prodeje se zvýšily

Ford už teď může litovat sázky na jedinou kartu, zákazníci jednají jinak, než očekával - 7 - Ford prodeje 2019 USA 07Ford už teď může litovat sázky na jedinou kartu, zákazníci jednají jinak, než očekával - 8 - Ford prodeje 2019 USA 08Ford už teď může litovat sázky na jedinou kartu, zákazníci jednají jinak, než očekával - 9 - Ford prodeje 2019 USA 09
Ford Escape pak zatím jako náhrada kompaktních modelů klasického ražení příliš nezafungoval

Zdroj: Autoblog

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše