Francie už brzdí s podporou elektrických aut, do elektromobilů nažene lidi jinak

Bylo a je jasné, že štědré dotace elektrických aut zavedené hlavně v letošním roce jsou neudržitelné, to ale ještě neznamená, že se věci vrátí k normálu. Francie už má jiný plán, jak je lidem vnutit i bez podpory.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Francie už brzdí s podporou elektrických aut, do elektromobilů nažene lidi jinak

2.10.2020 | Petr Prokopec

Francie už brzdí s podporou elektrických aut, do elektromobilů nažene lidi jinak

/

Foto: Renault

Bylo a je jasné, že štědré dotace elektrických aut zavedené hlavně v letošním roce jsou neudržitelné, to ale ještě neznamená, že se věci vrátí k normálu. Francie už má jiný plán, jak je lidem vnutit i bez podpory.

V letošním roce opravdu razantně stoupl podíl elektromobilů na celkových prodejích nových aut. Pořád je to okrajová záležitost, odbyt bateriových aut se i ve srovnání se stále méně prodávanými diesely pohybuje asi na desetinovém množství, přesto jejich registrace rostou. Nestojí za tím ale jen přirozený zájem, nýbrž také dotace, které v rámci snah o oživení ekonomiky dosahují místy extrémních výší. My se dnes podíváme hlavně na Francii, která dnes nákup nového elektromobilu dotuje částkou 7 000 Eur (cca 191 tisíc Kč).

To je obrovská suma, kterou Francie nemá výhledové z čeho financovat, a tak už oznámila, že podpora se bude v následujících letech snižovat. Nejprve půjde o 6 000 Eur (163 tisíc Kč) v roce 2021, 5 000 Eur (136 tisíc Kč) v roce 2022 a ještě méně - nebo vůbec nic - od roku 2023. Stejně tak klesne i vládní příspěvek na pořízení plug-in hybridů, a to z letošních 2 000 Eur (55 tisíc Kč) na polovinu v roce příštím. Kvůli tomu pochopitelně hrozí, že aktuální podíl elektrifikovaných aut začne opětovně klesat, a tak se země rozhodla pojistit. Jak? Pořádně zdraží koupi vozů osazených benzinovým či dieselovým motorem.

Už dnes je v zemi zavedena emisní daň uvalená na všechny nové vozy emitující více než 138 gramů CO2 na kilometr. Její konkrétní míra závisí na množství emisí daného vozu, přičemž základem je 50 Eur (1 370 Kč) za auto dosahující oněch 138 gramů. S rostoucí „gramáží” roste i daň a jakmile vůz překročí hranici 200 gramů CO2 na km, daň již vzrůstá na 12 500 Eur (340 tisíc Kč). Od příštího roku pak její maximum vzroste na 40 tisíc Eur (1,09 milionu Kč) a v přespříštím na 50 tisíc Eur (1,36 milionu Kč), což z takových aut (a nemusí jít o žádné výkonné ani luxusní stroje, třeba Lada Niva má emise okolo 220 g CO2/km v závislosti na verzi) učiní obtížně prodejné zboží.

Nejde přitom jen o samotné částky, měnit se bude také výše emisního limitu. V příštím roce by totiž měla klesnout na 131 a v přespříštím dokonce na 122 gramů. To ovšem reálně přinese jediné - Francouzi se přestanou starých vozů zbavovat a raději si je ponechají delší dobu. Emisní stopa země tím neklesne, místo toho lze očekávat vše, co pomalejší obnovy automobilového parku vyplývá.

Tomuto scénáři se Francie chce bránit tím, že zavede zákazy vjezdu stále novějších aut do center měst. Nicméně takový krok jen zhorší již tak problematickou ekonomickou situaci, varují ekonomové. Ostatně řada firem hlavně z Paříže již nyní mluví o odlivu zákazníků, kteří se k nim už zkrátka nevydávají. Do některých částí totiž už dnes nemohou vjet, stejně jako chybí parkovací místa. Nezdá se ale, že by dosavadní praxe Francouze odrazovala od pokračování stejným směrem.


Francie už brzdí s podporou elektrických aut, do elektromobilů nažene lidi jinak - 1 - Renault Zoe ZE 40 2016 nova sada 18Francie už brzdí s podporou elektrických aut, do elektromobilů nažene lidi jinak - 2 - Renault Zoe ZE 40 2016 nova sada 21Francie už brzdí s podporou elektrických aut, do elektromobilů nažene lidi jinak - 3 - Renault Zoe ZE 40 2016 nova sada 36
Francie hodlá omezit podporu elektrických aut, takový Renault Zoe bude tedy postupem času stále méně výhodnou koupí. Foto: Renault

Francie už brzdí s podporou elektrických aut, do elektromobilů nažene lidi jinak - 4 - Lada Niva 2019 facelift nova oficialni sada 02Francie už brzdí s podporou elektrických aut, do elektromobilů nažene lidi jinak - 5 - Lada Niva 2019 facelift nova oficialni sada 03Francie už brzdí s podporou elektrických aut, do elektromobilů nažene lidi jinak - 6 - Lada Niva 2019 facelift nova oficialni sada 05
Současně tak zdraží i koupi konvenčních aut, aby se náhodou nevyplatila. Taková Lada Niva tak od roku 2022 vyjde o takřka 1,4 milionu korun dráže, nekoupí si ji pak jistě nikdo. Foto: AvtoVAZ

Zdroj: Auto Week

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.