Gordon Murray Design T.27: elektrická budoucnost je ošklivá

Muž, který má svědomí nejrychlejší auto platy minulé dekády, McLaren F1, vyvinul městský elektromobil T.27. Fešák to zrovna není.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Gordon Murray Design T.27: elektrická budoucnost je ošklivá

1.7.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek

Gordon Murray Design T.27: elektrická budoucnost je ošklivá

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Muž, který má svědomí nejrychlejší auto platy minulé dekády, McLaren F1, vyvinul městský elektromobil T.27. Fešák to zrovna není.

Gordon Murray je automobilovým fanouškům dobře znám díky svému nejslavnějšímu výtvoru, kterým je bezesporu McLaren F1. Tento supersport byl dlouhou dobu tím nejrychlejším a nejexkluzivnějším automobilem planety. Z trůnu ho sesadil definitivně Buggati Veyron, které je stále nepřekonananou kombinací luxusu, rychlosti a snadného ovládání.

Pan Murray má nyní na svém kontě další zajímavý výtvor. Kdo nyní čeká jméno nějakého zbrusu nového super sportovního automobilu asi zamáčkne slzu. Jeho kreativita dala pro tentokrát vzniknout unikátnímu městskému vozítku. Ultrakompaktní městské auto pod názvem T.27 bylo dokončeno 17. června a přesně 17 měsíců od vzniku koncepce přes funkční prototyp po finální verzi.

Vývoj tohoto vozítka spolkl 9 milionů liber a polovinu z toho rozpočtu dodala samotná vláda Spojeného království. O zbrusu nový elektrický pohon se postarala společnost Zytek Automotive, která v oblasti dodávek elektrických pohonů pro automobilový průmysl není žádným nováčkem.

Murray měl v hlavě koncepci kompletně nového druhu městského vozidla, které by řešilo zásadní problémy dnešních přelidněných velkoměst, jež trápí emise všeho druhu a problémy s parkováním. Požadavkem bylo také dosáhnout rozumné pořizovací ceny. Tohle ale nikoho z nás neohromí v záplavě dnešních hybridů a elektromobilů, takže se budeme muset vydat pod povrch této události a přiblížit si několika detailů.

Novinkou je Murrayova patentovaná technologie iStream, která dovoluje vyrobit velmi lehkou a levnou konstrukci pro malé vozidla a zároveň splňovat bezpečnostní předpoklady. Sám vizionář říká, že právě nízká hmotnost je klíčem k boji se spotřebou a emisemi, což v případě elektromobilů znamená mimo jiné klást důraz na nízkou hmotnost bateriových článků. Současné elektromobily se potýkají s krátkým dojezdem, který je způsoben kombinací omezené kapacity akumulátorů právě spolu s vysokou pohotovostní hmotností.

Trend poslední léta směřoval zcela opačným směrem a tolik, co dnes váží nižší střední třída automobilů přes 15-20 lety vážily luxusní limuzíny. Někteří výrobci jako například Mazda se snaží o to, aby jejich nové generace při zachování technického pokroku a luxusu na tom byly s hmotností stejně nebo lépe než předchozí generace. Murray se pokusil vydat stejným směrem a svůj T.27 „napěchoval” do karoserie o délce 2,5 metru a hmotnosti 680 kg (včetně baterií).

Když se k tomu přidá elektromotor o výkonu 25 kW a bateriové články Li-Ion s kapacitou 12 kWh (ekvivalent 3,5 litru benzinu), má se dojezdová vzdálenost pohybovat mezi 160-210 km při metodice měření NEDC (New European Driving Cycle) respektive ECE 15 (starší evropský standard). I přes nízkou hmotnost T.27 se obáváme, že realita nebude tak růžová, ale vzhledem k ryze městskému zaměření vozu by dojezd okolo 100 km na jedno nabití (má trvat 4,5 hodiny) měl bohatě postačovat. Tvůrce T.27 ostatně prohlašuje, že jeho výtvor je nejekonomičtější elektrické vozidlo dneška a s přehledem strčí do kapsy třeba známý Smart EV (rozdíl spotřeby 29 %) nebo Mitsubishi iMiEV (rozdíl spotřeby 36 %). Srovnání se zajímavým Mini-E končí rozdílem spotřeby energie 86 %.

Ani v otázce dynamiky není T.27 k zahození, když z 0 na 100 km/h zrychlí za 15 sekund. Maximální rychlost je omezena na 105 km/h, Murray otevřeně přiznává, že tak učinil kvůli dojezdu na jedno nabití, který by „trápením” vozu ve vyšších rychlostech citelně utrpěl.

Interiér novinky pojme až tři cestující, kteří si nebudu moci stěžovat ani na pasivní bezpečnost? Malé vozítko v testu EuroNCAP při rychlostí 50 km/h potvrdilo skvělou integritu Murrayova šasi a odškrtlo si další splněný úkol. Pokud vás zajímaly další technické detaily, pak nezapomeňte nahlédnout do galerie na obrázek s kompletními specifikacemi, kde jsou ostatně k vidění i následky crash testu.

Murrayovo auto na papíře nevypadá vzhledem k jeho zaměření vůbec marně, nesmí ale jít o papír fotografický. Udělat opravdu hezké auto této velikosti není obecně snadné, T.27 ale vypadá jako přesýpací hodiny na kolech. V toto případě se zkrátka musíte spokojit s tím, pokud užitná hodnota převáží nad vzhledovým.

V současné době nevíme, kdo tento vůz bude vyrábět, ale společnost vede jednání se třemi potenciálními zájemci. Dá se předpokládat, že pokud je T.27 skutečně tak vyspělá, jak ve svých smělých prohlášeních její tvůrce sděluje, tak zájem o něj bude vysoký. Murray tvrdí, že tento vůz není problém vyrábět v menších sériích s prodejní cenou mezi 14 a 15 tisíci liber (cca 380 až 405 tisíc Kč), což sice není obecně málo, na dnešní „elektrické poměry” ale o vysokou cenu určitě nejde.

T.27 zažije debut na silnici 5. Listopadu na RAC Future Car Challenge a my budeme bedlivě sledovat, jak si povede.


Gordon Murray Design T.27: elektrická budoucnost je ošklivá - 1 - Gordon Murray Design T27 01Gordon Murray Design T.27: elektrická budoucnost je ošklivá - 2 - Gordon Murray Design T27 02Gordon Murray Design T.27: elektrická budoucnost je ošklivá - 3 - Gordon Murray Design T27 03Gordon Murray Design T.27: elektrická budoucnost je ošklivá - 4 - Gordon Murray Design T27 04Gordon Murray Design T.27: elektrická budoucnost je ošklivá - 5 - Gordon Murray Design T27 05Gordon Murray Design T.27: elektrická budoucnost je ošklivá - 6 - Gordon Murray Design T27 06Gordon Murray Design T.27: elektrická budoucnost je ošklivá - 7 - Gordon Murray Design T27 07Gordon Murray Design T.27: elektrická budoucnost je ošklivá - 8 - Gordon Murray Design T27 08Gordon Murray Design T.27: elektrická budoucnost je ošklivá - 9 - Gordon Murray Design T27 09Gordon Murray Design T.27: elektrická budoucnost je ošklivá - 10 - Gordon Murray Design T27 10

Gordon Murray Design T.27: elektrická budoucnost je ošklivá - 11 - T.27 city car crash-3Gordon Murray Design T.27: elektrická budoucnost je ošklivá - 12 - T.27 city car crash-2Gordon Murray Design T.27: elektrická budoucnost je ošklivá - 13 - T.27 city car crash-1

Gordon Murray Design T.27: elektrická budoucnost je ošklivá - 14 - Gordon Murray Design T27 11Gordon Murray Design T.27: elektrická budoucnost je ošklivá - 15 - Gordon Murray Design T27 12Gordon Murray Design T.27: elektrická budoucnost je ošklivá - 16 - Gordon Murray Design T27 13
Gordon Murray Design T.27

Petr Štefek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.