GreenGT H2: vodíková bomba pro Le Mans

Švýcarská značka GreenGT chce v příštím roce nasadit na Le Mans závodní placku H2 poháněnou palivovým článkem. První testy už má stroj za sebou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

GreenGT H2: vodíková bomba pro Le Mans

12.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

GreenGT H2: vodíková bomba pro Le Mans

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Švýcarská značka GreenGT chce v příštím roce nasadit na Le Mans závodní placku H2 poháněnou palivovým článkem. První testy už má stroj za sebou.

Další, tentokrát jubilejní osmdesátý ročník vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans se jede již o tomto víkendu, některé týmy ale testují techniku připravovanou až pro ročník následující. Tedy těžko říci, jak moc myslí ostatní na to, co bude za rok, ale švýcarská společnost GreenGT zkrátka testuje nyní. A obyčejný prototyp to určitě není.

Její speciál pojmenovaný H2 je poháněný dvojicí třífázových synchronních elektromotorů (schopných točit 12 500 otáček) o celkovém výkonu 462 koní a kombinovaném točivém momentu 2 400 newtonmetrů. Vůz postrádá spojky a jediné, co pomáhá přenášet tyto parametry na silnici je patentovaný diferenciál se systémem vektorování točivého momentu.

Jako napájecí zdroj pro elektromotory byl zvolen palivový článek pracující v rozmezí teplot od 60 do 120 stupňů Celsia a produkující výkon 340 kW. O dostatečný přísun kyslíku k membránám se starají dvě elektrická turbodmychadla a vodík je skladován ve dvou kompozitových nádržích o společném objemu 320 litrů pod tlakem 350 barů. Každá z nich je schopna uskladnit čtyři kilogramy plynu, což je podle údajů konstruktérů ekvivalent 2x25 litrů běžného paliva a postačí to na 40 minut provozu pod plným zatížením, čemuž se dá věřit.

Tvůrci vozu tvrdí, že nádrže jsou schopny odolat nárazům třikrát intenzivnějším, než schválila FIA pro monoposty a kvůli bezpečnosti se nádrže nebudou během závodu doplňovat, nýbrž měnit.

Také zbytek karoserie 5,15 metru dlouhého a 2,0 metr širokého závodního vozu byl vyroben z karbonu. H2 využívá na obou nápravách dvojité lichoběžníky doplněné pružícími jednotkami typu push-rod, karbon-keramické brzdy Brembo a osmnáctipalcová kola BBS. Hmotnost GreenGT je 1 240 kg a v této specifikaci by měl být schopen dosahovat rychlostí 300 km/h.

Během letošního roku se vůz od srpna do října zúčastní pěti podniků mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA World Endurance Championship, kde hodlají piloti a inženýři především testovat a dolaďovat auto v ostrém režimu, aby mohly v příštím roce naplno zabojovat v Le Mans 2013.


GreenGT H2: vodíková bomba pro Le Mans - 1 - GreenGT H2 01GreenGT H2: vodíková bomba pro Le Mans - 2 - GreenGT H2 02GreenGT H2: vodíková bomba pro Le Mans - 3 - GreenGT H2 03GreenGT H2: vodíková bomba pro Le Mans - 4 - GreenGT H2 04GreenGT H2: vodíková bomba pro Le Mans - 5 - GreenGT H2 05GreenGT H2: vodíková bomba pro Le Mans - 6 - GreenGT H2 06GreenGT H2: vodíková bomba pro Le Mans - 7 - GreenGT H2 07GreenGT H2: vodíková bomba pro Le Mans - 8 - GreenGT H2 08GreenGT H2: vodíková bomba pro Le Mans - 9 - GreenGT H2 09
Během projektu bylo odzkoušeno několik aerodynamických návrhů a během letošního testování se možná ještě leccos změní

Zdroj: iedei.wordpress.com, Electricautosport.com

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše