Hacker provalil pečlivě střežená tajemství tahače Tesly, pro firmu je to nevítaný novoroční dárek

Ačkoli auto už začali používat první zákazníci, pořád neznáme některé jeho klíčové technické parametry. Tesla se s nimi nechlubí z nepřekvapivého důvodu - za moc nestojí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Hacker provalil pečlivě střežená tajemství tahače Tesly, pro firmu je to nevítaný novoroční dárek

2.1.2023 | Petr Prokopec

Hacker provalil pečlivě střežená tajemství tahače Tesly, pro firmu je to nevítaný novoroční dárek

/

Foto: Tesla

Ačkoli auto už začali používat první zákazníci, pořád neznáme některé jeho klíčové technické parametry. Tesla se s nimi nechlubí z nepřekvapivého důvodu - za moc nestojí.


Ve americkém světě kamionů jsou velmi důležité dvě zkratky - GVWR a GCWR. Za tou první se skrývá Gross Vehicle Weight Rating neboli hrubá hmotnost vozu, a to včetně pasažérů a jejich nákladu, za druhou pak Gross Combined Weight Rating, tedy hrubá kombinovaná hmotnost vozu, a to i včetně pasažérů, přívěsu a nákladu. Pokud přitom chcete vypočítat praktičnost, není nic jednoduššího - jen od GCWR odečtete GVWR. Byť je třeba dodat, že dané číslo bude zahrnovat jak hmotnost přívěsu, tak i samotné oje, jenž se pro změnu skrývá za zkratkou TW (Tongue Weight).

Od teorie můžeme zamířit k praxi Tesly Semi, v jejímž případě se automobilka chlubila zejména zrychlením. Tedy vlastností, která je v případě kamionů tou nejméně důležitou. Zvláště pak u těch elektrických. Pokud totiž zkusíte akcelerovat z nuly na stovku za 5 sekund bez nákladu či za 20 sekund s nákladem, výraznou měrou tím zkrátíte dojezd. Dobití baterií přitom není zrovna krátkodobou činností, v tomto případě byste megawatthodinovou baterii stroje dobíjeli i nejrychlejší nabíječkou Ionity s výkonem 350 kW dobíjeli při 90% účinnosti celé 3 hodiny a 10 minut.

Klíčové parametry tohoto vozu jsou ale pořád jinde, jde o ony hmotnosti. Ty Tesla tvrdošíjně odmítala zveřejnit a byť se různí experti pokoušeli odhadnout jejich výši, realitu zná jen samotná automobilka. Tedy bylo tomu tak, neboť tradiční hacker Tesel, který si na Twitteru říká Green, dokázal z aktualizované verze společných palubních systémů zjistit to klíčové. A na prakticky přesně s příchodem nového roku tato data zveřejnil.

Už tedy víme, GVWR Tesly Semi činí 48 800 liber neboli 22 135 kg. To opravdu není málo, v případě tahačů třídy 8 se většina spalovacích modelů pohybuje lehce nad nejnižší povolenou hmotností 33 000 lb (14 969 kg). Maximálně pak mohou s přívěsem dosahovat 80 tisíc liber (36 287 kg), zatímco u elektrických tahačů lze počítat s 82 tisíci librami (37 195 kg). I přes větší benevolenci zákona tedy Semi za spalovacími vozy zaostává, neboť zvládá odvézt 33 200 liber (15 059 kg) místo maximálně možných 47 000 lb (21 319 kg).

Daný rozdíl se pochopitelně bude lišit model od modelu, ovšem i tak je zjevné, že Semi tahá za o hodně kratší kus provazu. Jak jsme navíc zmínili, GCWR zahrnuje i hmotnost přívěsu a oje. Dá se tedy předpokládat, že náklad v případě elektrického tahače váží jen nějakých 10 tun, což opravdu není mnoho. Jakýkoli ekologický benefit tak rázem mizí, neboť elektřina nepochází ze vzduchu, jak si politici či aktivisté myslí, někdo ji musí vyrobit. A nikdy k tomu nedochází zcela bezemisním způsobem.

Čím méně nákladu přitom vůz pobere, tím více cest musí učinit. To ale znamená, že na odvezení určitého množství je třeba více energie, než je tomu u spalovacích kamionů, protože kamion se více zaměstnává sebou samým i cestami navíc. Kromě toho zde máme také zvýšené náklady, neboť nelze jednoduše natáhnout čas - místo toho musí daná firma rozšířit vozový park, a tedy i najmout více řidičů. Kromě toho je třeba ještě zmínit vyšší zátěž samotné vozovky, která tak bude muset být častěji opravována.

Ve světle těchto informací tak rázem Semi vypadá jen jako další ekologická povolenka. Na žádnou ochranu životního prostředí ovšem skrze kupčení s emisemi nedochází, místo toho se jen a pouze zvyšují životní náklady koncových zákazníků. Tato fakta nicméně zazněla mnohokrát, v rámci politického spektra se ovšem neudálo nic. A je pomalu jisté, že ještě nějaký ten pátek tomu tak bude.

Lze už jen dodat, že GVWR není jedinou informací, se kterou se aktuálně Green pochlubil. Zároveň dal totiž k dispozici i nákresy tahače, které odhalují třeba jeho modulární paket baterií. Ten může být v maximálním případě tvořen devíti jednotkami, přičemž právě v takové konfiguraci má dojezd činit 500 mil neboli 805 km. Tesla pak sice skrze ně může snížit hmotnost, ovšem tím zároveň poníží i akční rádius tahače. Auto se zkrátka pohybuje v obvyklém začarovaném kruhu elektromobilů, jak by z něj také bez jakéhokoli převratného vynálezu mohla vystoupit?


Hacker provalil pečlivě střežená tajemství tahače Tesly, pro firmu je to nevítaný novoroční dárek - 1 - Tesla Semi specifikace 2022 nove 02Hacker provalil pečlivě střežená tajemství tahače Tesly, pro firmu je to nevítaný novoroční dárek - 2 - Tesla Semi specifikace 2022 nove 03Hacker provalil pečlivě střežená tajemství tahače Tesly, pro firmu je to nevítaný novoroční dárek - 3 - Tesla Semi specifikace 2022 nove 06Hacker provalil pečlivě střežená tajemství tahače Tesly, pro firmu je to nevítaný novoroční dárek - 4 - Tesla Semi specifikace 2022 nove 08
Dlouho utajovaná klíčová data Tesly Semi jsou venku. Elektrický tahač totiž váží daleko více než spalovací konkurence, což snižuje jeho praktičnost. To ovšem k ochraně životního prostředí nevede, počítat můžeme s pravým opakem. Foto: Tesla

Zdroj: Green@Twitter

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.