Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Hackeři se zmocnili Tesly, aniž by majitel cokoli tušil, ukázali úskalí moderních aut
25.11.2020 | Petr Prokopec
Moderní technologie činí používání aut snazšími, nejde ale o minci s jednou stranou. To, čeho my s dobrými úmysly využíváme, mohou jiní zneužít a auta se zmocnit bez jakékoli vazby k němu.
Automobily se vždy kradly, kradou a nejspíše i krást budou. Na této skutečnosti nic nezměnil ani příchod nových technologií, kdy klasické klíčky a mechanické zámky nahradila digitální technologie. Spíše naopak se dá říci, že vše je aktuálně snadnější než kdy dříve. Když totiž zloději zkoušeli háčkem vytáhnout pojistky na dveřích, byli velmi nápadní. Stejně jako každý po nahlédnutí dovnitř na základě rozlámaných plastů sloupku řízení a spojených drátů mohl poznat, že tento vůz nejspíše neřídí jeho majitel.
Nyní ovšem stačí pouze pár příkazů zadaných klidně i přes telefon a rázem jste pány auta, které jste si ovšem nekoupili. Příkladem budiž Tesly, z nichž některé nikdy nepoužívaly klasický klíč. A byť automobilka ráda tvrdí cosi o nedobytném a neodcizitelném sejfu, realita je jiná. Dokládá to práce výzkumné skupiny COSIC, která spadá pod belgickou univerzitu v Leuvenu. Tét se podařilo objevit velkou díru v zabezpečení Modelů S a X a aut se zmocnit bez jakékoli vazby k nim.
Ještě než se dostaneme k osvětlení, je třeba připomenout, že vstup do každého moderního auta dnes zajišťuje elektronika. Majiteli pro otevření postačí pouhé stisknutí tlačítka na dálkovém ovládání či přiblížení se klíče ke dveřím, načež dojde k odemčení či naopak uzamčení. Jakkoliv tedy sice dochází k pohybu několika mechanických částí, celý proces ovládá nějak naprogramovaná řídicí jednotka.
Právě ona poskytuje zlodějům netušené možnosti, a Tesla opravdu není výjimkou. Součástí dálkového ovládání je totiž i protokol Bluetooth Low Energy, který je vstupní branou pro odcizení vozu. Stačí totiž, aby se lapkové přiblížili na nějakých pět metrů od originálního klíčku. Do toho následně během 90 sekund nahrají vlastní software, a tak jej zvládnou naklonovat.
Tím získávají kontrolu nad dálkovým ovládáním a tím také přístup do vozu. Následně se připojí na diagnostický okruh, skrze který dochází ke spárování modifikovaného klíčku se samotným autem. Ve chvíli, kdy se tak stane, není již problémem nastartovat a odjet. To vše za několik málo minut, jak ostatně dokládá video, které výzkumníci publikovali. Kromě klíčku a řídicí jednotky z havarované Tesly přitom mnoho nepotřebovali.
Skupina COSIC již o bezpečnostní trhlině informovala Teslu, která následně upravila palubní systém. Nicméně i nadále se o vše stará elektronika, a tak je vlastně jen otázkou času, než se hackeři dostanou i přes další překážku. Z pohledu majitelů nejen kalifornských elektromobilů pak lze doufat, že půjde o ty přátelské jako v případě belgických výzkumníků. Jinak jim totiž namísto „neodcizitelného“ vozu zůstanou jen oči pro pláč.
Tesly Model X se belgičtí výzkumníci dokázali zmocnit během chvíle - auto mohli odemknout, nastartovat a také s ním odjet. Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 6 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 2 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 3 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 5 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 6 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 8 hodinami