Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Hackeři se zmocnili Tesly, aniž by majitel cokoli tušil, ukázali úskalí moderních aut
25.11.2020 | Petr Prokopec
Moderní technologie činí používá aut snazšími, nejde ale o minci s jednou stranou. To, čeho mi s dobrými úmysly využíváme, mohou jiní zneužít a auta se zmocnit bez jakékoli vazby k němu. Na Tesle to ukázali belgičtí „dobří hackeři”.
Automobily se vždy kradly, kradou a nejspíše i krást budou. Na této skutečnosti nic nezměnil ani příchod nových technologií, kdy klasické klíčky a mechanické zámky nahradila digitální technologie. Spíše naopak se dá říci, že vše je aktuálně snadnější než kdy dříve. Když totiž zloději zkoušeli háčkem vytáhnout pojistky na dveřích, byli velmi nápadní. Stejně jako každý po nahlédnutí dovnitř na základě rozlámaných plastů sloupku řízení a spojených drátů mohl poznat, že tento vůz nejspíše neřídí jeho majitel.
Nyní ovšem stačí pouze pár příkazů zadaných klidně i přes telefon a rázem jste pány auta, které jste si ovšem nekoupili. Příkladem budiž Tesly, z nichž některé nikdy nepoužívaly klasický klíč. A byť automobilka ráda tvrdí cosi o nedobytném a neodcizitelném sejfu, realita je jiná. Dokládá to práce výzkumné skupiny COSIC, která spadá pod belgickou univerzitu v Leuvenu. Tét se podařilo objevit velkou díru v zabezpečení Modelů S a X a aut se zmocnit bez jakékoli vazby k nim.
Ještě než se dostaneme k osvětlení, je třeba připomenout, že vstup do každého moderního auta dnes zajišťuje elektronika. Majiteli pro otevření postačí pouhé stisknutí tlačítka na dálkovém ovládání či přiblížení se klíče ke dveřím, načež dojde k odemčení či naopak uzamčení. Jakkoliv tedy sice dochází k pohybu několika mechanických částí, celý proces ovládá nějak naprogramovaná řídicí jednotka.
Právě ona poskytuje zlodějům netušené možnosti, a Tesla opravdu není výjimkou. Součástí dálkového ovládání je totiž i protokol Bluetooth Low Energy, který je vstupní branou pro odcizení vozu. Stačí totiž, aby se lapkové přiblížili na nějakých pět metrů od originálního klíčku. Do toho následně během 90 sekund nahrají vlastní software, a tak jej zvládnou naklonovat.
Tím získávají kontrolu nad dálkovým ovládáním a tím také přístup do vozu. Následně se připojí na diagnostický okruh, skrze který dochází ke spárování modifikovaného klíčku se samotným autem. Ve chvíli, kdy se tak stane, není již problémem nastartovat a odjet. To vše za několik málo minut, jak ostatně dokládá video, které výzkumníci publikovali. Kromě klíčku a řídicí jednotky z havarované Tesly přitom mnoho nepotřebovali.
Skupina COSIC již o bezpečnostní trhlině informovala Teslu, která následně upravila palubní systém. Nicméně i nadále se o vše stará elektronika, a tak je vlastně jen otázkou času, než se hackeři dostanou i přes další překážku. Z pohledu majitelů nejen kalifornských elektromobilů pak lze doufat, že půjde o ty přátelské jako v případě belgických výzkumníků. Jinak jim totiž namísto „neodcizitelného“ vozu zůstanou jen oči pro pláč.






Tesly Model X se belgičtí výzkumníci dokázali zmocnit během chvíle - auto mohli odemknout, nastartovat a také s ním odjet. Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Souboj dvou úplně jiných aut VW se stejným motorem skončil neuvěřitelným foto finišem
včera - Majitel dál upravil auto s lakem, který z něj dělá dvojrozměrný objekt, teď mate ještě víc
16.1.2021 - Jízda s šestiválcovým Golfem ve specifikaci pro důchodce připomíná, co jsme měli a nemáme
16.1.2021 - Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
14.1.2021 - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021
Živá témata na fóru
- Koronavirus 15:42 - Dix
- Zabavne kabrio kolem 300tis 15:26 - Snowman000
- Volkswagen obecne 15:22 - jirka87
- Fiat Stilo - Dialkove ovladanie 15:07 - jirka87
- Elektromobily a vse kolem nich 14:49 - MadJoe
- Lampárna (stěžovatelna) 12:59 - HondaMan
- Rychlodotazy 10:55 - Arkis
- Hyundai a vše kolem nich! 15:43 - hyundaiclub
- Nová Insignia (benzín nebo diesel) 15:39 - hyundaiclub
- Porucha diagnostického systému motoru EOBD 15:37 - hyundaiclub
Nejnovější články
- VW zkouší napravit nejdepresivnější den v roce vzpomínkou na svérázný prodejní hit
před hodinou - Audi poslalo domů 10 tisíc lidí ze dvou největších továren, nemá pro ně práci
před 2 hodinami - Američané našli způsob, jak nadobro zabránit mlžení čelního skla auta zevnitř
před 3 hodinami - Levně k mání je KITT, v němž jezdil i David Hasselhoff. Ale takový, o kterém možná ani nevíte
před 4 hodinami - Dohoda o Brexitu je pro automobilky časovaná bomba, vybuchne v roce 2023
před 5 hodinami - Nejkrásnější kousky propadáku VW ze závěru jeho výroby přestaly ztrácet hrdost
před 6 hodinami - Špinavé tajemství elektrických aut nemá řešení, detaily odhalují všechny reálné dopady
před 7 hodinami - Jeremy Clarkson prozradil víc k nové show s jeho vlastním Lamborghini v hlavní roli
před 8 hodinami - Němci vybrali nejúspornější SUV pro tahání přívěsů, ta teď mohou přijít vhod
před 9 hodinami - Dodnes neojetá poslední Škoda s motorem V6 je tip na nenápadný rychlík za slušné peníze
včera