Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Honda pozoruhodně vyřešila problém dobíjení aut, ne však problém samotné elektromobility
2.11.2021 | Petr Prokopec
Snahy o rozmach elektrických aut provází zejména dva problémy - ten první se týká použitelnosti pramenící z limitů akumulátorů, ten druhý vůbec dostupnosti elektřiny a jejích zdrojů. To první Honda vyřešila docela elegantně, to druhé je ale mimo její moc.
Vrchol pokrytectví. Tak je titulován summit COP26, který se v uplynulých dnech konal ve skotském Glasgow a kde zhruba tisícovka světových lídrů debatovala o snížení emisí. Zatímco ale všem obyčejným lidem kázali vodu, sami sobě nalévali vína plnými doušky. Glasgowské letiště totiž doslova praskalo ve švech, neboť účastníci summitu dorazili do Skotka více než čtyřmi stovkami privátních tryskáčů. Taková letadla přitom za pouhou hodinu letu pošlou do atmosféry dvě tuny CO2. Celkově tak dle odhadů měla schůzka světových lídrů vyprodukovat více než 13 tisíc tun oxidu uhličitého.
Jedním z největších pokrytců se stal premiér Velké Británie Boris Johnson, který to do Glasgow měl nejblíže. Nicméně i on využil privátního tryskáče, jakkoliv stojí v čele vlády, která chce obyčejné lidi co nejdříve vyhnat ze spalovacích aut. Přitom jen jeho let vyprodukoval tolik emisí, kolik běžný člověk vyprodukuje za celý rok, aniž by se jakkoliv omezoval v dopravě či třeba v jídle. Za to navíc odvede do státní kasy nemalé daně, ze kterých je placen Johnson i „jeho” tryskáč.
V Británii se ukázal i indický ministerský předseda Narenda Modi. Jím používané letadlo ve vzduchu strávilo zhruba 20 hodin, načež si sami můžete vypočítat jeho „uhlíkovou stopu”. Přesto ve Skotku neopomněl podotknout, že Indie chce být uhlíkově neutrální do roku 2070. Do roku 2030 pak má hned polovinu veškeré elektřiny vyrábět z obnovitelných zdrojů.
Takový úkol pochopitelně nebude jednoduchý, ostatně země je třetím největším emitentem CO2 na světě. Přičemž je otázkou, zda ji s tím nějak pomůže Honda, která aktuálně oznámila, že od příštího roku začne výrazným způsobem elektrifikovat segment rikš. Těch po indických ulicích jezdí více než 8 milionů, což není málo. Ty spalovací vy pak měly být nahrazovány za verze s elektrickým pohonem, u nichž mohou počítat se slušnou praktičností navzdory pětihodinovému dobíjení baterií.
Honda totiž pro tyto dopravní prostředky nabízí nový typ akumulátoru MPP e (Mobile Power Pack e), který lze poměrně snadno vyndat ze zádě rikši a vyměnit za nabitý. Každá lithium-iontová baterie přitom disponuje kapacitou 1,3 kWh, což sice není mnoho, ovšem Indové mohou svá vozítka osadit až čtyřmi najednou. Tím dosáhnou dostačujícího dojezdu, přičemž urychlená výměna je nebude zdržovat ani při podnikání. Jen za výměnu pochopitelně musí zaplatit.
O jaké peníze se jedná, Honda zatím neupřesnila. Místo toho Japonci pouze dodali, že již jednají s řadou výrobců rikš. Automobilka se přitom může opřít o výsledky testovacího programu, který odstartoval letos v únoru. Od té doby pouhá třicítka elektrických rikš najela přes 200 tisíc kilometrů. To není malé množství a jen potvrzuje, že program výměny baterií funguje daleko lépe než jejich dobíjení přímo ve vozítkách.
Je tu nicméně jeden zásadní problém. Indie momentálně produkuje 70 procent potřebné elektřiny v uhelných elektrárnách. Obnovitelný podíl připadající na vodní elektrárny pak letos razantně poklesl v důsledku nedostatku dešťů. Zemi tak již v říjnu zasáhla energetická nouze, která se dle analytiků bude ještě více prohlubovat. Je tedy otázkou, co by se stali ve chvíli, kdy by oněch 8 milionů rikš přepřáhlo na elektrický pohon - na pokles emisí CO2 lze ale s dostupnými zdroji elektřiny zapomenout stoprocentně.
Nápad Hondy na výměnné baterie pro rikši je jistě dobrý. Nicméně realizován bude v zemi, která 70 procent energie vyrábí spalováním uhlí. Jak chce poté Indie realizovat své plány na uhlíkovou neutralitu, které po vyprodukování několika tun CO2 během pár hodin představil premiér země ve skotském Glasgow, je otázkou. Foto: Honda
Zdroj: Honda, Daily Mail
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 6 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejčtenější články
- Putinova limuzína dostala facelift, poprvé se ukáže světu při inauguraci staronového ruského prezidenta
20.3.2024 - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
20.3.2024 - Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 - Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 12:40 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda