Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ikonický sporťák jako elektrické SUV dráždí fanoušky, mohlo ale být ještě mnohem hůř
18.11.2019 | Petr Prokopec
Představte si, že by Škoda představila novou 110R, místo kupé se zadním pohonem by se ale jednalo o rodinné SUV. S podobným postupem se nyní musí vypořádávat fandové Fordu Mustang, mohl ale přijít ještě větší šok.
Na sklonku minulého týdne jsme si mohli poněkud předčasně odhalit nový Ford Mustang. Tedy spíše tímto ikonickým sporťákem inspirované elektrické SUV, v jehož případě modrý ovál sáhl po své osvědčené strategii z posledních let. Ta spočívá v „ukradení“ názvu dříve slavného sporťáku, který je následně aplikován na karoserii, která se rozhodně nevznáší jen pár milimetrů nad zemí, ale naopak létá pořádně vysoko. Bylo tomu v případě Fordu Puma, nejinak je tomu i nyní, kdy si představit můžeme Mustang Mach-E.
Je přitom více než logické, proč se modrý ovál k takovému kroku rozhodl. Automobilka totiž předpokládá, že jen na americkém trhu bude do roku 2025 k mání přinejmenším 100 různých elektrických aut. To je opravdu nemalé množství na segment, který neoslovuje zrovna nekonečné zástupy zákazníků. Kromě toho, v Evropě a Číně bude nabídka v příštích šesti letech ještě širší. Bude tedy proto třeba se jaksepatří vymezit, stejně jako musí v zákazníkovi bublat emoce již při zaslechnutí názvu.
Z tohoto důvodu Ford sáhl po slavném názvu a byť hotové auto nemá s Mustangem fakticky společného téměř nic, za výsledek ještě můžeme být rádi. Ford totiž přiznal, že během vývoje nakonec pod tlakem prvních reakcí přistoupil k radikálním změnám. Původně totiž měl elektromobil disponovat mnohem kratší kapotou i rozvorem. Kola měla být menší, přičemž výkon by směřoval dopředu. Aby toho pak nebylo málo, střešní linie by mířila daleko výše. Ford si ovšem uvědomil, že s takovým vozem by v záplavě budoucí konkurence nikoho neoslovil.
Po příchodu současného šéfa Jima Hacketta v roce 2017 proto bylo designérům nařízeno, aby znovu zasedli k rýsovacím prknům a vzali si většího příkladu ze skutečného Mustangu, jehož zásadní stylistické prvky by ozdobily také elektrické SUV. A jak bylo rozhodnuto, tak se i stalo. Mach-E proto nakonec Mustang připomíná alespoň vizuálně, jakkoliv záleží jen na vás, zda přijdete třeba trojdílním zadním lampám na chuť. Stejně tak se musíte vyjádřit také k zaslepené čelní masce ozdobené populárním logem.
Je přitom třeba dodat, že jakkoliv Ford navýšil atraktivitu vozu, zkrátka nepřišla ani praktičnost. Do zavazadlového prostoru vpředu se tak vjede 136 litrů, do zadního 821 l, přičemž kapacitu lze navýšit složením sedadel až na 1 688 l. Mimo to mohou zákazníci počítat s 10,2palcovým digitálním přístrojovým štítem a 15,5palcovou obrazovkou multimédií, jimž za příplatek může dělat společnost panoramatická střecha nebo 10reproduktorový audio systém Bang & Olufsen.
Automobilka hodlá minimálně ve Státech nabízet pět verzí, přičemž základ zvaný Select odstartuje na částce 43 895 dolarů (cca 1,015 milionu Kč). To není zrovna enormní suma, snížit jí navíc ještě dále mohou vládní kredity. Počítat pak lze s bateriemi o kapacitě 75,7 kWh, které verzi s pohonem zadních kol postačí na 370 km dojezdu. S 259 koňmi a 414 Nm točivého momentu pak vůz zrychlí na stovku za něco málo přes šest sekund.
Toto provedení přitom může být spárováno také s pohonem všech kol, kdy točivý moment narůstá na 565 Nm, ovšem výkon zůstává nezměněn. Sprint pak klesá na zhruba 5,5 sekundy, zatímco dojezd se zkracuje na 338 km. Nejvyšší rychlost ovšem modrý ovál nezmínil, a to ani u jedné z variant. Přesunout se tak můžeme na úroveň Premium, kde je možné volit nejen mezi pohonem kol, ale také mezi různými pakety baterií.
V tomto směru si pozornost zaslouží právě verze s prodlouženým dojezdem, jenž disponují kapacitou 98,8 kWh. Ta má u modelu s pohonem zadních kol a výkonem 286 koní vystačit na 483 km, čtyřkolka s 338 koňmi zvládne „pouze“ 435 km. Akcelerace pak oběma variantám zabere přibližně stejnou dobu jako základním modelům, náskok tedy opravdu spočívá pouze v prodlouženém dojezdu a zatím nespecifikované výbavě.
Tím jsme se dostali do finále, a sice k provedení Mach-E GT, které je k mání od 60 500 USD (1,4 milionu korun). Ani to není částka, na které by potenciální kupci vykrváceli, přičemž počítat lze pouze s většími bateriemi a pohonem všech kol. Výkon pak vyšplhal na 465 koní a točivý moment na 830 Nm, což vozu stačí na zhruba 3,5sekundovou akceleraci. Dojezd pak byl vypočten na stále zajímavých 378 kilometrů.
Ford již odstartoval příjem objednávek, na první vozy si ale zákazníci budou muset počkat až do konce příštího roku. Tedy za předpokladu, že nezatouží po základní úrovni Select či vrcholné variantě GT, jež mají být k dispozici až od roku 2021. V té době by již Amerika měla být více pokryta dobíjecími stanicemi o výkonu alespoň 150 kW, jenž dočerpá 80procentní kapacitu baterií za přibližně 38 minut.
Ford naplno odhalil elektrický Mustang Mach-E. Pro fandy Mustangů je zklamáním...
...ovšem původně měl být něčím ještě kontroverznějším
Zdroj: Ford
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před 2 hodinami - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 3 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 5 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 6 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva