Indové našli nový způsob potírání zbytečně troubících řidičů, může se ale obrátit proti nim

Klakson je jedním z důležitých způsobů komunikace mezi řidiči na silnicích, který dokáže předejít řadě nepříjemností. Když je ale užíván příliš, jen obtěžuje. V Indii se přesně to děje, proto tam zkouší proti zbytečně troubícím řidičům bojovat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Indové našli nový způsob potírání zbytečně troubících řidičů, může se ale obrátit proti nim

13.2.2020 | Mirek Mazal

Indové našli nový způsob potírání zbytečně troubících řidičů, může se ale obrátit proti nim

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Klakson je jedním z důležitých způsobů komunikace mezi řidiči na silnicích, který dokáže předejít řadě nepříjemností. Když je ale užíván příliš, jen obtěžuje. V Indii se přesně to děje, proto tam zkouší proti zbytečně troubícím řidičům bojovat.

I u nás na takové šoféry narazíte, existují ale země, které jsou jich doslova plné. Mluvíme o těch, kteří na ostatní troubí při každé příležitosti - jedou pomalu, jedou rychle, nejedou vůbec, klakson „se hodí” pokaždé. Nic proti troubení jako takovému, je to velmi důležitá možnost upozornění ostatních na určité nebezpečí či jinak problematickou situaci. Když ale někdo drtí houkačku auta při každé příležitosti, nepomáhá to ničemu a ostatní to jen otravuje.

Indové patří mezi ty, kteří si jízdu bez ruky na klaksonu pomalu ani neumí představit, alespoň ve městech. V podstatě to není překvapivé, v dopravní džungli, která panuje v tamních aglomeracích se bez něj asi úplně obejít nejde. Situace ale zašla tak daleko, že tisíce motoristů v přeplněných ulicích neustále drží ruku na spínači a troubí i při stání na červenou. Výsledkem je nesnesitelný hluk, který přestala tolerovat policie v Bombaji. Ta v reakci na panující stav napojila semafory na hlukoměry měřicí hladinu hluku danou hlavně troubením.

Pokud tak auta stojící před semaforem dělají příliš mnoho hluku (přes 85 decibelů), zůstane svítit červená, dokud se řidiči nezklidní a hluk neustane. Zkušební režim údajně přináší ovoce a policie hledá další vhodné semafory k nainstalování výchovných hlukoměrů, skoro se nám tomu ale nechce věřit.

Pokud někdo troubí proto, že stojí, co bude dělat, když ho necháte stát ještě déle? Patrně bude troubit ještě více. Něco podobného naznačují i místní: „Bohužel, je to takový náš zvyk, mnoho Bombajců se v podobně nezodpovědném troubení doslova vyžívá,“ říká jeden z rezidentů. Nové opatření se tak snadno může obrátit proti jeho strůjcům, počkejme si ale na další zkušenosti s ním a bude jasné, co reálně přineslo.


Indové našli nový způsob potírání zbytečně troubících řidičů, může se ale obrátit proti nim - 1 - Indie semafory s hlukomery 01Indové našli nový způsob potírání zbytečně troubících řidičů, může se ale obrátit proti nim - 2 - Indie semafory s hlukomery 02Indové našli nový způsob potírání zbytečně troubících řidičů, může se ale obrátit proti nim - 3 - Indie semafory s hlukomery 03Indové našli nový způsob potírání zbytečně troubících řidičů, může se ale obrátit proti nim - 4 - Indie semafory s hlukomery 04Indové našli nový způsob potírání zbytečně troubících řidičů, může se ale obrátit proti nim - 5 - Indie semafory s hlukomery 05Indové našli nový způsob potírání zbytečně troubících řidičů, může se ale obrátit proti nim - 6 - Indie semafory s hlukomery 06Indové našli nový způsob potírání zbytečně troubících řidičů, může se ale obrátit proti nim - 7 - Indie semafory s hlukomery 07
V rušné Bombaji testují semafory napojené na hlukoměry s cílem zamezit tak řidičům troubit při stání na červenou. Zda to k něčemu dobrému povede, ukáže až další praxe

Zdroje: Mumbai Police@Twitter, Popular Mechanics

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.