Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Italové s Němci odhalili revoluční systém, který prý udělá z aquaplaningu kus historie
18.2.2021 | Petr Prokopec
Je to jeden z nejnebezpečnějších jevů, které vás při jízdě mohou potkat, neboť kola najednou ztratí kontakt s povrchem a auto může začít směřovat kamkoli bez vaší moci s tím něco provést. Řešení Italdesign u Bosche zabraňuje jeho vzniku.
Ani více než sto let po převratném vynálezu Karla Friedricha Benze není konec automobilovým inovacím. Naopak, zejména díky digitalizaci se s nimi doslova roztrhl pytel. Dnes tu máme jednu takovou, na jejímž vývoji se podílejí společnosti Italdesign a Bosch. Jimi podporovaná firma Easyrain Solution pak stojí za systémem AIS (Aquaplaning Intelligent System), který má zcela zabránit vzniku aquaplaningu. Tedy situace, kdy se pneumatiky auta při jízdě po mokré silnici přestanou zařezávat do hlubší vody, místo kontaktu se silnicí už jen plachtí po hladině a vůz se stává prakticky zcela neovladatelným.
Zabránit něčemu takovému je jistě dobrý nápad, máme ale pocit, že ten italsko-německý potřebuje trochu dopilovat. Jak tedy funguje? Jakmile senzory zkoumající prostor před vozem zjistí, že hrozí aquaplaning, vyšlou pokyn řídicí jednotce, která následně povolá do služby trysky, jenž před předními koly kontrolovaně rozprašují vodu. To může na první pohled působit nelogicky, nicméně Italové jednoduše počítají s vysokým tlakem, se kterým rozhání veškeré kaluže dříve, než do nich vjedete. Kola auta si pak zachovají kontakt se silnicí, jako by se nechumelilo. Tedy jako by se na ní nenacházela hlubší voda.
Firma přitom již provedla první reálné testy s upraveným Audi A6 a hlásí, že systém zlepšuje výkony vozu v přímém směru o 35 procent a o 30 procent v zatáčkách. To rozhodně není málo, navíc nová technologie nevede ani k výraznému zvýšení hmotnosti, neboť váží 5 kilogramů. Přesto má podle nás systém úskalí, kterým je používání vody, a to hned ze svou důvodů.
Jednak - vodu je třeba někde uložit. Problémem je už prostor, neboť i když autoři nezmiňují, jaké množství vody systém využívá, ze záběrů mapujících ony testy je jasné, že o pár kapek nejde. Pokud si uvědomíme, že při dešti je kaluží plná silnice, vody bude třeba spousta a dříve nebo později vám dojde, ať už ji uložíte kamkoli. Autoři navíc hovoří o možnosti využít nádržku kapaliny ostřikovačů, což je vůbec hloupé, neboť je nevhodná už svou velikostí. A pokud byste z ní všechnu kapalinu vyčerpali, způsobíte si jiný, ještě vážnější problém - neočistíte si špinavé čelní sklo.
Máme tedy pocit, že lepším řešením by bylo použití stlačeného vzduchu, který je možné brát z okolí donekonečna do menšího úložiště, které navíc nebude tak těžké. A efekt bude stejný - stlačený vzduch vyčistí silnici před koly od vody stejně, ne-li ještě efektivněji.
Jak jsme tedy zmínili, systém možná potřebuje ještě dotáhnout, základní myšlenka ale není špatná. Termín, kdy by se něco podobného mohlo dostat do produkce, zatím nepadl, stejně jako nebylo zmíněno, zda do vlaku naskočí i nějaká automobilka. Jelikož ale Italdesign patří VW Group a Bosch je jeho významným dodavatelem, dá se nasazení čekat nejdříve u některého z aut koncernu VW.
Italdesign a Bosch představily novou technologii v boji s aquaplaningem. Princip je zajímavý, řešení ale využívá vodu, navíc z nádobky kapaliny pro ostřikovače. Podle nás by bylo lepší použít stlačený vzduch. Foto: Easyrain Solution
Zdroj: Easyrain Solution
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejčtenější články
- Téměř žádný elektromobil. Leasingová firma odhalila data o nejpopulárnějších služebních autech v Německu
26.2.2024 - Šéf Fiatu odhalil novinky značky pro nejbližší roky, je to jedna větší bizarnost než druhá
26.2.2024 - Někdo na 31 let schoval do garáže úplně nové, nevybalené auto za statisíce Kč, teď se prodává za 3,5 milionu
27.2.2024 - Čeští dealeři VW mají dál na skladech extrémní množství elektromobilů, slevy až 585 tisíc Kč se týkají i nového ID.7
27.2.2024 - Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva