Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar Land Rover ani po pěti týdnech od zavření všech továren naplno nerozjel výrobu, známky života ale už vykazuje
9.10.2025 | Petr Prokopec
Snad nikoho nemohlo ani ve snu napadnout, že patálie, které postihly britskou automobilku na přelomu srpna a září, nebudou ani po první říjnové dekádě minulostí. Ale nebudou. Některé montážní linky už se sice rozjely, do standardního stavu má ale ten současný pořád daleko.
Neuvěřitelné se stalo skutečností, Jaguar Land Rover včera konečně po pěti týdnech znovu otevřel své továrny a začal v nich vyvíjet nějakou aktivitu. Tu 1. září zastavil hackerský útok, který napadl interní systémy britských automobilek. V důsledku toho byla zcela zastavena výroba po celém světě, negativně byly ovlivněny také prodejní a servisní služby. Jaguar měl přitom do jisté míry štěstí, že se aktuálně nachází v procesu transformace na čistě elektrickou značku. Jako takový ovšem výrobu svých předchozích vozů ukončil už před několika měsíci, o to víc ovšem Britové spoléhali na Land Rover.
Až do konce letních prázdnin totiž tato značka produkovala zhruba tisíc aut denně, od té doby nevyrobila vůbec nich. Útok tak měl JLR stát zhruba 1,4 miliardy korun týdně, načež ve finále musela zasáhnout britská vláda, která se automobilkám zaručila za půjčku přesahující 42 miliard korun. Kromě továrních dělníků je totiž na JLR závislých zhruba 200 tisíc lidí pracujících pro subdodavatele. Některé tyto společnosti přitom vyrábí jen pro tyto značky, což svízelnost celé situace jen umocňovalo - třeba společnost Evtec Group tak musela poslat domů 1 250 zaměstnanců.
Právě proto bylo opětovné zahájení výroby velmi sledovanou záležitostí. Britové už dříve uváděli, že to proběhne „v kontrolovaném a bezpečném režimu“ a rychlý postup z této diplomatické fráze vyčíst vážně nešlo. Včerejším dnem tedy odstartovala produkce motorů v továrně ve Wolverhamptonu a baterií v Birminghamu. Mimo to byl znovu zahájen provoz také v logistickém centru v Solihullu, kde se lisují a lakují rovněž karoserie. Montáž aut, která mimo jiné probíhá i na Slovensku v Nitře, ale pořád nejede - rozjet se má až později během tohoto týdne.
Britové nicméně uvedli, že provoz bude postupně nabíhat po několik týdnů, takže ani tady nečekejme nic rychlého. I proto JLR oznámil, že zavádí nové platební schéma, která má dodavatelům pomoci s pozvolným rozjezdem jejich výroby bez toho, aniž by se dostali do insolvence. Odstávka je totiž ve finále zasáhla ještě tvrději než samotnou automobilku, neboť málokterá firma měla takové rezervy. Přičemž zmiňovaný Evtec Group lidem celou dobu vyplácel 80 procent běžné mzdy.
„Tento týden představuje důležitý moment pro JLR i naše akcionáře, neboť opětovně spouštíme naše výrobní aktivity. Od zítřejšího dne přivítáme zpět v práci naše kolegy vyrábějící motory ve Wolverhamptonu a krátce poté i naše kolegy vyrábějící auta v Nitře a Solihullu,“ uvedl v posledním vyjádření na toto téma šéf JLR Adrian Mardell. Ten zároveň všem poděkoval za podporu a upřesnil, že během hackerského útoku byla skutečně odcizena část citlivých dat. Přesnější ale nebyl.
Mardell zároveň oznámil, že během třetího letošního kvartálu bylo prodáno jen 66 165 nových aut, tedy o 21 138 vozů míŃ než za loňský červenec, srpen a září. Největší poklesy byly zaznamenány ve Velké Británii a v Číně, nejmenší pak v Severní Americe. To je vlastně trochu překvapivé, neboť dosud JLR poukazoval hlavně na zvýšení celních tarifů jako na jeden z hlavních důvodů klesajících prodejů. Všechny tyto výsledky ale budou ovlivněny setrvačností dřívějšího stavu věcí i aktuálním děním, pro další soudy si tedy počkejme na následující kvartály.



Na výrobu tisíce aut denně jako dřív si JLR bude muset ještě chvíli počkat, ovšem i tak je opětovné zahájení alespoň části výroby pro britské automobilky dobrou zprávou. Hackerský útok je totiž stál zhruba 1,4 miliardy korun týdně. Foto: Land Rover
Zdroj: Autocar
Bleskovky
„Bugatti pro chudé“ je vážně laciný zabiják, až násobně dražší soupeře v bezprecedentním testu rozcupovalo rozdílem třídy
dnes
Lamborghini konečně začalo vyrábět svůj „levný” hybridní sporťák, podívejte se na něj na montážní lince
včera
Muž ukradl autobus MHD. Jezdil s ním i s lidmi normálně po městě, dokonce nenechal nastoupit člověka s propadlou „síťovkou”
16.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Valencia: Aprilia 1. – Toprak před Rinsem & Millerem včera 17:48
- Diskvalifikace: Payne/Rousseau ztratili titul mistra světa včera 17:21
- Ve Valencii se konají testy MotoGP včera 15:00
- BMW F 450 GS: pro mladé dobrodruhy včera 11:38
- Zítra začínají testy MotoGP ve Valencii 17.11.2025
Nejnovější články
ADAC zjišťoval, kolik kapacity baterií zbylo po najetí 200 000 km plug-in hybridům, i nejlepší výsledek je bída
před 7 hodinami
„Normální” Mercedes CLA dnes koupíte už jen v bazarech, levněji dostanete víc než v showroomu automobilky
před 8 hodinami
Jaguar Land Rover vykázal za poslední kvartál hrozivou ztrátu, už se z ní také nemusí vzpamatovat
před 10 hodinami
Rusové si nové Maybachy koupit nemohou, a tak si začali dělat vlastní z Lady. Připomíná to „ruský luxus” 80. let
před 11 hodinami (1)
Kia brzdí s další ještě loni velebenou elektrickou novinkou. Tohle nevypadá dobře, na některé trhy nejspíš nedorazí vůbec
dnes
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 11.18. 22:05 - M.Z.
- Rychlodotazy 11.18. 21:25 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 11.18. 19:25 - Stepan
- Motor 1,6 55kw nestartujezza vlhka Felicia Octavia 11.18. 18:51 - Vašek76
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.18. 14:06 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 11.18. 14:03 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 11.18. 13:59 - pavproch
- Opel obecně 11.18. 11:06 - HondaMan
