Největší britská automobilka padá ke dnu, i její největší naděje ji jen stahuje níž

Chvíli se zdálo, že míří zpět na vrchol, poslední roky ale ukazují, že souzena je mu spíše cesta opačným směrem. Už jen dva modely, které se historicky k Jaguaru vůbec nehodí, drží britskou klasiku nad vodou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Největší britská automobilka padá ke dnu, i její největší naděje ji jen stahuje níž

19.9.2020 | Petr Miler

Největší britská automobilka padá ke dnu, i její největší naděje ji jen stahuje níž

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Chvíli se zdálo, že míří zpět na vrchol, poslední roky ale ukazují, že souzena je mu spíše cesta opačným směrem. Už jen dva modely, které se historicky k Jaguaru vůbec nehodí, drží britskou klasiku nad vodou.

Automobilový průmysl schytal v posledních letech několik těžkých ran a byť žádnou z významných značek zatím nepřivedl k vyloženě existenčním problémům, slabší kusy už začínají odpadat. První na ráně se zdají být britské automobilky, neboť k neblahým nápadům Evropské unie, propadu prodejů v Číně a letošním koronavirovým patáliím se u nich přidávají následky Brexitu. Jsme přesvědčeni, že z dlouhodobého hlediska bude mít odchod Britů z Evropské unie na tamní firmy pozitivní efekt (pokud se tedy Spojené království nerozhodne být evropštější než celá EU, což dnes tak trochu vypadá), bezprostředně ale znamená nevítanou změnu. A pro už tak komplikovaně přežívající firmy je těžkou ránou.

Na pokraj propasti už tato situace přivedla Aston Martin, který z bryndy vytáhl kanadský miliardář, jen o málo lépe je na tom Jaguar Land Rover (JLR), dnes největší britská automobilka. Ta za sebou silného majitele má, jenže nepříliš automobilového charakteru. Formálně mateřská automobilka Tata Motors Britům prakticky s ničím reálně nepomůže, spíše jinak zaměřený konglomerát Tata si pak sice může dovolit JLR držet nad vodou i ve ztrátě. Ale proč by to dělal, pakliže neuvidí alespoň světlo na konci tunelu.

Toho nyní pro Brity mnoho nesvítí - prodělávají miliardy a prodeje padají níž a níž. Jaguar se loni v Evropě propadl s prodeji asi o 10 procent na necelých 76 tisíc prodaných aut a letos je po sedmi měsících na 26 691 vozech. To zní jako dobrý důvod spustit pohřební hudbu, pořád to ale není ten největší problém. Tím je zoufalá struktura prodejů, která neskutečných 20 571 prodaných aut soustřeďuje do SUV E-Pace, F-Pace a I-Pace, ze kterého se přes obecný neúspěch stává vedle ostatních aut prodejní hit. Na veškerou ostatní produkci totiž zbývá jen něco přes 6 tisíc vozů, tak mizerně na tom Jaguar nebyl od začátku 90. let.

Odbyt čehokoli „normálního” se propadl prakticky k nule. Například velké XJ si letos v Evropě našlo 172 zákazníků (třeba v roce 1998 to bylo přes 14 tisíc lidí), propadák je i XF s letošními 1 494 prodeji (ještě v roce 2014 skoro 21 tisíc aut), F-Type s 1 449 prodanými vozy je snad ještě příjemné překvapení. Ten pravý průšvih je ale ještě o kus níž v nabídce. Zcela na okraj zájmu se dostal nejnovější sedan XE, kdysi největší naděje Jaguaru na další existenci, který si letos vybralo pouhých 2 976 lidí. To je neuvěřitelně malé číslo na vůz, který měl být nadějí značky na posun ke hvězdám a který přímo konkuruje BMW řady 3, které si v Evropě každý rok vybere až 200 tisíc lidí.

XE přitom nezačal špatně, v roce 2016 po něm sáhlo bezmála 25 tisíc lidí a byl jasně na vzestupné tendenci. Další rok s odbytem blížícím se 20 tisícům vozů šlo ještě označit za ucházející, pak ale přišla bída s nouzí vrcholící letošním výsledkem. Jaguar bude říkat něco o přesunu zákazníků k SUV, ten ale není tak masivní. Jsme přesvědčeni, že Britové udělali fatální chybu, když XE zbavili jakýchkoli zajímavějších motorů a verzí. Dnes můžete mít dvoulitrový diesel a dvoulitrový benzin a... to je všechno. Automobilka si jistě spočítala, že těžiště prodejů je beztak tady, ale nebere se z ničeho. Bere se z image prémiového auta, kterou nevytvoří motorizace dostupné i pro Škodu Superb. Prostě ne.

Šéfové firmy přes veškeré své zkušenosti podcenili marketingový efekt zajímavých modelů, které dodávají vozu auru výjimečnosti a pro zákazníky jsou důležité, i když je nekupují a nakonec si stejně pořídí onen čtyřválcový diesel. Možná si u dealera sjedou kompresorem přeplňovaným V6, možná ani to ne a přesto bez něj onen diesel nepořídí. Tak se stalo, že XE jako největší naděje značky tře bídu s nouzí a nejzásadnějším způsobem táhne Jaguar ještě víc ke dnu.

Bohužel pro Jaguar se obáváme, že s těmito důsledky bude pro firmu těžké se za současné situace na trhu jakkoli konstruktivně potýkat. Vypadá to, ze přinejmenším samotný Jaguar se v portfoliu Taty brzy stane přítěží, se kterým se bude muset nějak vypořádat. Pokud tedy nebude mít boží trpělivost a ztráty generované především dřívějšími přešlapy nebude ochotna trpět několik let.


Největší britská automobilka padá ke dnu, i její největší naděje ji jen stahuje níž - 1 - Jaguar XE SV Project 8 2017 prvni sada 01Největší britská automobilka padá ke dnu, i její největší naděje ji jen stahuje níž - 2 - Jaguar XE SV Project 8 2017 prvni sada 02Největší britská automobilka padá ke dnu, i její největší naděje ji jen stahuje níž - 3 - Jaguar XE SV Project 8 2017 prvni sada 03Největší britská automobilka padá ke dnu, i její největší naděje ji jen stahuje níž - 4 - Jaguar XE SV Project 8 2017 prvni sada 04Největší britská automobilka padá ke dnu, i její největší naděje ji jen stahuje níž - 5 - Jaguar XE SV Project 8 2017 prvni sada 05Největší britská automobilka padá ke dnu, i její největší naděje ji jen stahuje níž - 6 - Jaguar XE SV Project 8 2017 prvni sada 06Největší britská automobilka padá ke dnu, i její největší naděje ji jen stahuje níž - 7 - Jaguar XE SV Project 8 2017 prvni sada 07Největší britská automobilka padá ke dnu, i její největší naděje ji jen stahuje níž - 8 - Jaguar XE SV Project 8 2017 prvni sada 08Největší britská automobilka padá ke dnu, i její největší naděje ji jen stahuje níž - 9 - Jaguar XE SV Project 8 2017 prvni sada 09Největší britská automobilka padá ke dnu, i její největší naděje ji jen stahuje níž - 10 - Jaguar XE SV Project 8 2017 prvni sada 10Největší britská automobilka padá ke dnu, i její největší naděje ji jen stahuje níž - 11 - Jaguar XE SV Project 8 2017 prvni sada 11Největší britská automobilka padá ke dnu, i její největší naděje ji jen stahuje níž - 12 - Jaguar XE SV Project 8 2017 prvni sada 12
Jaguar XE SV Project 8 s osmiválcem byl v nabídce modelu XE světlou výjimkou, sám ale nestačil odvrátit negativní dopady oholení nabídky motorů pro menší sedan jen na čtyřválce. Právě rychlý ústup XE ze slávy je dnes pro Jaguar největší přítěží, neprodává se skoro vůbec, i když jde v prémiovém segmentu o jeden z nejoblíbenějších typů aut. Foto: Jaguar

Zdroje: JATO Dynamics, Jaguar

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše