Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar začíná vyrábět řadový šestiválec bez turba, v dnešní době je to skoro zázrak
28.6.2020 | Petr Miler
Neděláme si legraci, v roce 2020, na prahu začátku účinnosti nejpřísnějších limitů spotřeby historie začíná evropská automobilka vyrábět atmosféricky plněný šestiválec o objemu 3,8 litru.
Pokud se alespoň trochu vyznáte v autech a jejich vývoji za poslední dekády, víte, jak to bylo a je. Automobilky sice postupným vývojem přišly na to, že nejlepší koncepcí pro pohon většiny benzinových vozů jsou nepřeplňované motory s větším objemem a počtem válců, protože nabízí nejlepší poměr výkonu, životnosti a spotřeby ve skutečném světě. K tomu jsou znělé a kultivované a díky své linearitě a bezprostředním reakcím i velmi vyzpytatelné a dobře ovladatelné. Ještě tak před 15 až 20 léty výrobci tvrdili, že tohle je po všech pokusech s turby, elektřinou a kdo ví čím vším svatý grál, pak to ale někdo vymyslel za ně.
Prim už přestala hrát realita skutečná, ale papírová. Zejména Evropská unie (ale nejen ta) začala tlačit na minimalizaci papírové spotřeby, se kterou si kvůli charakteru místních testů takové motory nerozuměly. Pryč tak musely válce i objem, na jejich místo přišla turba, navíc se přidaly i tvrdší regulace jiných emisí než CO2 (což je ve skutečnosti spotřeba paliva, nic jiného) a výsledkem je, že si dnes můžete koupit krásnou novou Octavii s motorem 1,0, třemi válci, turbem a filtrem pevných částic. Děkujeme pěkně.
Rychlost této změny byla i z pohledu jednoho lidského života ohromná. Však třeba lidé z BMW - a to nežertujeme - ještě kolem roku 2000 tvrdili, že nikdy nepostaví ostrý model divize M s přeplňovaným motorem. A dnes nenabízí celá firma ani jeden konvenční model bez něj. Opakovaně jsme tak zmiňovali, že krom pár dožívajících exotů, jako jsou šestiválce Porsche či desetiválce a dvanáctiválce Lamborghini nemá žádný nepřeplňovaný motor šanci vstoupit do výroby, ale zázraky se dějí. Tedy aspoň do doby, než si přečtete poznámky malým písmem pod čarou.
Jaguar totiž oznámil, že vyrábět začíná nepřeplňovaný řadový šestiválec o objemu 3,8 litru. Štípnul jsem se, kouknul na datum, ale nic nenasvědčovalo spánku, posunu v čase ani nenadálému návratu 1. dubna. Britové skutečně vyrábí atmosférický motor 3,8 R6, nejde ale o vývojově nový agregát. Jde o jednotku pro klasický model XK, což by nemuselo vadit, kdyby si ji mohl koupit každý. Jenže ani to není pravda.
Abyste tento motor mohli získat, musíte nejdříve u Jaguaru prokázat, že jste vlastníkem původního XK a pak vám motor velkoryse prodá za 14 340 liber přesně. Tedy asi za 422 tisíc Kč. To není zrovna málo, výměnou ale Britové nabízí i možnost „vypálit” na motor i původní výrobní číslo, protože zrovna oni mohou. Zajímavá možnost, jistě, ke skutečnému návratu podobné strojovny do výroby pro kohokoli, navíc v novém autě, to ale má bohužel dost daleko.
Jaguar začíná vyrábět motor 3,8 R6 bez turba, bohužel ale ne pro nové modely, jde o nabídku jen a pouze pro majitele původního modelu XK. Foto: Jaguar
Zdroj: Jaguar
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 12 minutami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 minutami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před hodinou - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 2 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 4 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Card games have become an integral part of entertainment culture all over the world. 04.19. 11:36 - berylbruse
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan