Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci jmenovali nejúspornější auta dneška v reálném provozu, berou extrémně málo
1.4.2021 | Petr Prokopec
Pokud je nízká spotřeba paliva jedním z faktorů, které rozhodují o vaší přízni k tomu či onomu vozu, tohle je něco pro vás. Ve výběru japonského ministerstva ovšem figurují jen japonská auta.
Na udávanou spotřebu japonských aut v posledních letech kvůli manipulacím Mitsubishi byla upřena pozornost. Automobilka se třemi diamanty ve znaku si poněkud upravila metodiku, aby dosáhla lepších výsledků. To ji ve výsledku stálo autonomii, neboť Nissan se koupí 34procentního podílu stal hlavním akcionářem a tedy i hybnou silou veškerého dění. Je přitom třeba dodat, že Mitsubishi bylo k podvodům do jisté míry dohnáno extrémně přísnou legislativou.
Přísné zákony se Japonci loni rozhodli poněkud zmírnit, aktuálně tak jsou dokonce benevolentnější než Evropa či Spojené státy. Neznamená to ovšem, že by se rázem v zemi začaly produkovat jen vozy osazené nečistými pohonnými jednotkami, protože o nízkou spotřebu jde hlavně zákazníkům a ti smýšlí pořád stejně. Ve skutečnosti jsou i nové standardy přísnější než ty přechozí, neboť nyní mají auta dosahovat 4,9litrové spotřeby. Jde přitom o průměr pro celé odvětví, konkrétní hodnoty jednotlivých typů jsou vázány na jejich hmotnost.
V čem přitom spočívá ono zpřísnění a zároveň rozvolnění? V prvém případě tu máme požadovanou vyšší efektivitu, pro rok 2015 standard vyžadoval 5,9 litru a v roce 2010 se jednalo o 6,1 l/100 km. Nicméně v těchto letech ještě nebyla tak rozvinutá elektrifikace a hybridizace, k daným hodnotám se tedy výrobci dostávali jen horko těžko. Aktuálně nicméně nemají problém dosáhnout ještě nižších hodnot, než jaké legislativa přikazuje.
S daným zjištěním vyrukovalo japonské ministerstvo dopravy, které zveřejnilo žebříček nejúspornějších aut na tamním trhu. Pokud ovšem čekáte, že na čele budou tzv. kei cars, tedy ty nejmenší vozy osazené titěrnými přeplňovanými 0,6litrovými motory, jste vedle jak ta jedle. Lépe je na tom minimálně deset „plnohodnotých” vozů - jakkoliv se dá usuzovat, že ve skutečnosti jich bude ještě více. Tak daleko ale žebříček nepokračuje.
Na čele je Toyota Yaris s průměrem 2,7 l/100 km. V dokumentech není uvedeno, o jakou verzi jde, nic jiného než hybrid to však při tak malém číslu být nemůže. U druhé Toyoty Prius je číslo 3,1, zde je již vše jasné, tento model se ostatně s ničím jiným než s kombinací benzinové a elektrické jednotky od roku 1997 ani neprodává.
Toyota má v první desítce hned sedm aut, zatímco Nissan pouze jedno a Honda dvě. Právě Insight pak žebříček uzavírá, a to s 3,5litrovým průměrem. Nejúspornější kei car, jímž je Suzuki Alto, je však i od této hodnoty poměrně vzdálen, v testu totiž dosáhl na 3,9 l/100 km. Na druhou stranu, rozdíly mezi nejmenšími vozy nejsou tak veliké, neboť desátá Mazda Flair Crossover má jezdit za 4 litry.
Ve všech případech jsme pak hluboko pod oněmi požadovanými 4,9 litry, jakkoliv s ohledem na hmotnost hlavně kei cary proklouzly daným sítem jen velmi těsně. Většina z nich se totiž pohybuje okolo 800 kil, pro které je vyžadován průměr 4,1 l/100 km. Možná i proto se aktuálně všechny začínají prodávat se stále luxusnější a bohatší standardní výbavou, která pak vede k vyšší hmotnosti a tedy benevolentnějšímu limitu.
Nejúspornější auta na japonském trhu k 31. březnu 2021
Toyota Yaris - 2,7 l/100 km
Toyota Prius - 3,1 l/100 km
Toyota Yaris Cross - 3,25 l/100 km
Toyota Corolla Sport - 3,3 l/100 km
Toyota Aqua - 3,35 l/100 km
Nissan Note - 3,4 l/100 km
Honda Fit (Jazz) - 3,4 l/100 km
Toyota Corolla - 3,44 l/100 km
Toyota Corolla Touring - 3,44 l/100 km
Honda Insight - 3,5 l/100 km









Nejúspornější auta na japonském trhu aktuálně nabízí Toyota, která má v Top 10 hned sedm zástupců. Yaris se jako jediný dostal pod 3 l/100 km, Prius a Yaris Cross však nejsou od této mety výrazně vzdáleny. Foto: Toyota
Zdroj: Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism
Bleskovky
- Nové Rychle a zběsile ukázalo v upoutávce víc ze svého děje, je čím dál absurdnější
včera - Nejdrsnější Lamborghini dějin řádící na sněhu je neobvyklá podívaná za miliony korun
14.4.2021 - Fotky z paluby nejdelšího linkového letu světa ukazují mizérii současného létání
14.4.2021 - Superdiesel, který pohřbila nová pravidla EU, se po své smrti ukázal na Autobahnu
13.4.2021 - Někdo naložil na korbu pick-upu snad veškeré vybavení domu, pak s ním vyjel na silnici
11.4.2021
Nejčtenější články
- 1 z 9 vzácných aut s turbínovým pohonem někdo koupil hned, jak se objevilo v prodeji
17.3.2021 - Čínský sok Škody Octavia Comb míří do EU, k mání bude hned v několika zemích
17.3.2021 - Nadšenci srovnali ve sprintu 18tunový armádní speciál s náklaďákem táhnoucím 3 auta
17.3.2021 - Nejčastější poruchy ojetých SUV ukazují, od jakých žádaných vozů dát ruce pryč
17.3.2021 - Nový Peugeot 308 předčasně odhalen ze všech stran i zevnitř. Je to fešák, ale bez motorů
17.3.2021 - K mání je nejetá silniční verze monstra skupiny B přímo po stvořiteli těchto aut
18.3.2021 - Němec přes rok čekal na dodání nového Ferrari, 6 hodin po převzetí ho totálně zničil
18.3.2021 - Odchod Mitsubishi z části Evropy je hotová věc, rozprodává skvostnou místní kolekci aut
18.3.2021 - Majiteli Jeepu explodoval motor, jedinou chybou jej roztočil až na 50 tisíc otáček
18.3.2021 - Ford oznámil 30 000 svých zaměstnanců, že už nemusí chodit do práce
18.3.2021 (47)
Živá témata na fóru
- Onboard videa 16:16 - řidičBOB
- Politický koutek 15:48 - Stepan
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 15:45 - M.Z.
- Rychlodotazy 15:06 - M.Z.
- Americké vozy a vše kolem nich 12:18 - 970ka
- Policejní Passaty, Superby a neoznačená měřící vozidla 09:58 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 09:31 - řidičBOB
- Combi 4x4 do 300tis kč 09:04 - Snowman000
- Policejní kontroly a měření 20:24 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 18:51 - pavproch