Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci odmítají ovládání aut přes „tablet” ve stylu Tesly, mají pro to dobré důvody
12.9.2020 | Petr Prokopec
Móda zavedená Američany se šíří světem aut. Podobné ovládání dostává stále více vozů, ne každý ale hodlá zamířit stejným směrem.
Před několika málo lety Tesla v podstatě odstartovala elektrickou revoluci. Souběžně s alternativním pohonem přitom dorazily také rozměrné displeje ve tvarů tabletů, do kterých bylo soustředěno prakticky veškeré ovládání vozu. Na první pohled tento způsob integrace mohl dávat smysl, neboť vše bylo pěkně pohromadě. Jenže na druhou stranu je třeba dodat, že vyžadoval a vlastně stále vyžaduje, aby se na něj řidič soustředil a zejména na horších silnicích obtížně hledal to, čeho se chce vlastně dotknout.
To znamená, že šofér musí sundat oči z vozovky a podobné „tablety”, hlavně ty postavené na výšku, tak zvyšují riziko nehody. Tuto skutečnost si nejspíše uvědomila i samotná Tesla, která již v případě Modelu 3 zmiňovaný tablet alespoň převrátila na šířku. Ještě více si jej ovšem začíná uvědomovat část konkurence, které je bližší klasické uspořádání interiéru, třebaže v digitálním provedení.
Jak to vypadá v praxi, ukázal Nissan u nového modelu Ariya. Ten stejně jako jeho koncept nedostal do vínku „tablet”, nýbrž horizontálně položený středový displej, který navazuje na digitální přístrojový štít. A je to tak schválně, nejde o projev neschopnosti Japonců jít s dobou.
„Během řízení se lidské oko přirozeně pohybuje ze strany do strany,“ říká Tomomichi Uekuri, jeden z vedoucích techniků divize zaměřené na interakci mezi člověkem a vozem. „Lidé proto zaznamenají více informací, pokud jsou umístěné horizontálně. Takto ostatně funguje periferní vidění.“ Mimo to Nissan poukazuje na možnost přiblížení těchto informací směrem k vozovce, díky čemuž řidič dokáže sledovat obojí, tedy jak digitální obrazovku, tak i provoz.
To zní jako dobré vysvětlení, jakkoliv je nutné dodat, že postupem času nemusí být relevantní. Do nových aut totiž stále častěji proniká autonomní řízení, v jehož případě je vlastně jedno, zda máte uvnitř monstrózní tablet či pouze širokoúhlou obrazovku, provoz sledovat netřeba. Je ale otázkou, zda se za našich životů, či vůbec někdy, skutečně autonomních vozů dočkáme. Třeba zakladatel Applu to považuje za nemožné.
Nissan dnes již sériovým modelem Ariya ukázal, že nehodlá jít cestou tabletů. Zástupce automobilky vysvětlil, proč míří tímto směrem. Foto: Nissan
Zdroj: Nissan
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejčtenější články
- Nový VW Passat dostal nový základní diesel, cena „jen” kolem 1 milionu Kč je jistotou
22.3.2024 - Konec Seatu byl odvolán, Španělé místo toho chystají modernizaci skoro všech svých modelů
22.3.2024 - Honda chce snížit marže dealerů skoro o polovinu, mají se tím podílet na přechodu na elektromobily
22.3.2024 - Fotky nových aut Muskovy další firmy SpaceX způsobily poprask, místo Tesel používá konkurenční elektromobily
22.3.2024 - V Rusku znovu vyráběná „Hyundai” skrývají pod přelepem loga tajemství, které ani automobilka nechce komentovat
22.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva