Japonci odmítají ovládání aut přes „tablet” ve stylu Tesly, mají pro to dobré důvody

Móda zavedená Američany se šíří světem aut. Podobné ovládání dostává stále více vozů, ne každý ale hodlá zamířit stejným směrem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Japonci odmítají ovládání aut přes „tablet” ve stylu Tesly, mají pro to dobré důvody

12.9.2020 | Petr Prokopec

Japonci odmítají ovládání aut přes „tablet” ve stylu Tesly, mají pro to dobré důvody

/

Foto: Tesla, koláž Autoforum.cz

Móda zavedená Američany se šíří světem aut. Podobné ovládání dostává stále více vozů, ne každý ale hodlá zamířit stejným směrem.

Před několika málo lety Tesla v podstatě odstartovala elektrickou revoluci. Souběžně s alternativním pohonem přitom dorazily také rozměrné displeje ve tvarů tabletů, do kterých bylo soustředěno prakticky veškeré ovládání vozu. Na první pohled tento způsob integrace mohl dávat smysl, neboť vše bylo pěkně pohromadě. Jenže na druhou stranu je třeba dodat, že vyžadoval a vlastně stále vyžaduje, aby se na něj řidič soustředil a zejména na horších silnicích obtížně hledal to, čeho se chce vlastně dotknout.

To znamená, že šofér musí sundat oči z vozovky a podobné „tablety”, hlavně ty postavené na výšku, tak zvyšují riziko nehody. Tuto skutečnost si nejspíše uvědomila i samotná Tesla, která již v případě Modelu 3 zmiňovaný tablet alespoň převrátila na šířku. Ještě více si jej ovšem začíná uvědomovat část konkurence, které je bližší klasické uspořádání interiéru, třebaže v digitálním provedení.

Jak to vypadá v praxi, ukázal Nissan u nového modelu Ariya. Ten stejně jako jeho koncept nedostal do vínku „tablet”, nýbrž horizontálně položený středový displej, který navazuje na digitální přístrojový štít. A je to tak schválně, nejde o projev neschopnosti Japonců jít s dobou.

„Během řízení se lidské oko přirozeně pohybuje ze strany do strany,“ říká Tomomichi Uekuri, jeden z vedoucích techniků divize zaměřené na interakci mezi člověkem a vozem. „Lidé proto zaznamenají více informací, pokud jsou umístěné horizontálně. Takto ostatně funguje periferní vidění.“ Mimo to Nissan poukazuje na možnost přiblížení těchto informací směrem k vozovce, díky čemuž řidič dokáže sledovat obojí, tedy jak digitální obrazovku, tak i provoz.

To zní jako dobré vysvětlení, jakkoliv je nutné dodat, že postupem času nemusí být relevantní. Do nových aut totiž stále častěji proniká autonomní řízení, v jehož případě je vlastně jedno, zda máte uvnitř monstrózní tablet či pouze širokoúhlou obrazovku, provoz sledovat netřeba. Je ale otázkou, zda se za našich životů, či vůbec někdy, skutečně autonomních vozů dočkáme. Třeba zakladatel Applu to považuje za nemožné.


Japonci odmítají ovládání aut přes „tablet” ve stylu Tesly, mají pro to dobré důvody - 1 - Nissan Ariya 2021 seriovy oficialni prvni 01Japonci odmítají ovládání aut přes „tablet” ve stylu Tesly, mají pro to dobré důvody - 2 - Nissan Ariya 2021 seriovy oficialni prvni 02Japonci odmítají ovládání aut přes „tablet” ve stylu Tesly, mají pro to dobré důvody - 3 - Nissan Ariya 2021 seriovy oficialni prvni 03Japonci odmítají ovládání aut přes „tablet” ve stylu Tesly, mají pro to dobré důvody - 4 - Nissan Ariya 2021 seriovy oficialni prvni 04Japonci odmítají ovládání aut přes „tablet” ve stylu Tesly, mají pro to dobré důvody - 5 - Nissan Ariya 2021 seriovy oficialni prvni 05Japonci odmítají ovládání aut přes „tablet” ve stylu Tesly, mají pro to dobré důvody - 6 - Nissan Ariya 2021 seriovy oficialni prvni 06Japonci odmítají ovládání aut přes „tablet” ve stylu Tesly, mají pro to dobré důvody - 7 - Nissan Ariya 2021 seriovy oficialni prvni 07Japonci odmítají ovládání aut přes „tablet” ve stylu Tesly, mají pro to dobré důvody - 8 - Nissan Ariya 2021 seriovy oficialni prvni 08Japonci odmítají ovládání aut přes „tablet” ve stylu Tesly, mají pro to dobré důvody - 9 - Nissan Ariya 2021 seriovy oficialni prvni 09Japonci odmítají ovládání aut přes „tablet” ve stylu Tesly, mají pro to dobré důvody - 10 - Nissan Ariya 2021 seriovy oficialni prvni 10Japonci odmítají ovládání aut přes „tablet” ve stylu Tesly, mají pro to dobré důvody - 11 - Nissan Ariya 2021 seriovy oficialni prvni 11Japonci odmítají ovládání aut přes „tablet” ve stylu Tesly, mají pro to dobré důvody - 12 - Nissan Ariya 2021 seriovy oficialni prvni 12Japonci odmítají ovládání aut přes „tablet” ve stylu Tesly, mají pro to dobré důvody - 13 - Nissan Ariya 2021 seriovy oficialni prvni 13Japonci odmítají ovládání aut přes „tablet” ve stylu Tesly, mají pro to dobré důvody - 14 - Nissan Ariya 2021 seriovy oficialni prvni 14Japonci odmítají ovládání aut přes „tablet” ve stylu Tesly, mají pro to dobré důvody - 15 - Nissan Ariya 2021 seriovy oficialni prvni 15Japonci odmítají ovládání aut přes „tablet” ve stylu Tesly, mají pro to dobré důvody - 16 - Nissan Ariya 2021 seriovy oficialni prvni 16Japonci odmítají ovládání aut přes „tablet” ve stylu Tesly, mají pro to dobré důvody - 17 - Nissan Ariya 2021 seriovy oficialni prvni 17Japonci odmítají ovládání aut přes „tablet” ve stylu Tesly, mají pro to dobré důvody - 18 - Nissan Ariya 2021 seriovy oficialni prvni 18
Nissan dnes již sériovým modelem Ariya ukázal, že nehodlá jít cestou tabletů. Zástupce automobilky vysvětlil, proč míří tímto směrem. Foto: Nissan

Zdroj: Nissan

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.