Japonci ukázali cestu, jak udržet v prodeji velké motory V8 i v době posedlosti elektromobily

Spousta automobilek se tváří, že jedinou přijatelnou budoucností je elektrický pohon, v Japonsku z něj ale zase tak na větvi nejsou. Nově ukazují, že prakticky bez emisí může fungovat i objemný osmiválec.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Japonci ukázali cestu, jak udržet v prodeji velké motory V8 i v době posedlosti elektromobily

15.11.2021 | Petr Prokopec

Japonci ukázali cestu, jak udržet v prodeji velké motory V8 i v době posedlosti elektromobily

/

Foto: Toyota

Spousta automobilek se tváří, že jedinou přijatelnou budoucností je elektrický pohon, v Japonsku z něj ale zase tak na větvi nejsou. Nově ukazují, že prakticky bez emisí může fungovat i objemný osmiválec.

Toyota je jednou z mála významných automobilek, které nesází vše na jednu kartu. Kromě hybridů tedy pracuje i na elektromobilech, stejně jako nadále počítá s benzinovými i dieselovými spalovacími motory. Mimo to se nemalou měrou věnuje také vodíkové technologii. Aktuálně Japonci učinili další krok tímto směrem, neboť představili svůj pětilitrový osmiválcový motor 2UR-GSE, který ve spolupráci se společností Yamaha Motor konvertovali právě na spalování vodíku. De facto z něj tak udělali syntetické palivo.

Běžněji je vodík jako zdroj energie skloňován v souvislosti s palivovými články, kde vodík pohání elektrochemickou reakci, při níž vzniká elektřina, již pak využívají trakční motory. Vodík lze ale spalovat i jako pohonnou hmotu. Yamaha samozřejmě musela u agregátu provést řadu změn, kdy tou nejviditelnější je přesunutí svodů z vnějších stran obou řad válců do vnitřku. Všech osm válců pak ústí do jednoho potrubí, což se prý stará o překrásný zvukový projev.

Nejde nicméně o jedinou novinku, dále došlo na výměnu hlavy válců, příchod expanzních nádrží či pozměnění sacího a výfukového traktu. Dorazily také nové vstřikovací trysky i palivové vedení, stejně jako se přepracování dočkaly také rozvody. Motor přitom vyžaduje jen velmi malé množství oleje, v rámci spalovacího procesu pak produkuje pouze vodní páru. Pokud bychom jej tak měli hodnotit skrze „elektrické pokrytecké brýle“, můžeme říci, že je zcela čistý.

Jak nicméně soustavně zmiňujeme u elektrického pohonu, nelze hledět jen na nulové lokální emise, zapotřebí je trochu širší obrázek. A ten stejně jako u elektromobilů tak pozitivně nevypadá, neboť vodík se běžně v přírodě nevyskytuje a je třeba jej energeticky náročně vyrábět a skladovat. Je to ještě méně efektivní proces než v případě výroby, přenosu a dobíjení elektrické energie do akumulátorů, pokud se ale toto neřeší v jednom případě, můžeme v tomto konstatovat, že situace je v principu stejná, v detailech ale ještě horší.

Toyota tak stejně jako zastánci elektromobility sází na to, že „čisté elektřiny” bude jednou dost a vodík bude sice vždy méně efektivním, ale zato praktičtějším řešením. Vyrábět jej chce výlučně v Japonsku, kdy k jeho produkci budou využity pouze solární elektrárny. Zároveň bude od roku 2025 vodík dopravován ze zahraničí s pomocí nových tankerů společnosti Kawasaki Heavy Industries, které jej budou využívat jako palivo. Díky tomu by Japonci měli mít v roce 2030 k dispozici zhruba 3 miliony tun čistého vodíku ročně a v roce 2050 dokonce 20 milionů tun.

Můžeme tedy předpokládat, že prozatím jediný vodíkový model značky, a to sedan Mirai, dostane v brzké době sourozence. Ostatně Toyota již má k dispozici prototyp dalšího vozu, jímž je Corolla Sport. Ta nicméně nedostala do vínku konvertovaný osmiválec, nýbrž z něj odvozenou čtyřválcovou jedna-šestku. U té vodík zvýšil točivý moment o 15 procent, stejně jako je lepší i odezva motoru. Problémem je pouze větší četnost zastávek na dotankování.

I v tomto ohledu nicméně již došlo ke zlepšení, dočerpání jedné nádrže totiž zabere jen 3 minuty namísto původních pěti. S vodíkem se tedy Toyota dostává skutečně na úroveň běžných pohonných hmot. Těžit z toho bude i Mazda, která je dalším partnerem značky. Tím nám ale dostupné informace končí, pročež už jen dodáme, že aktuálně představený osmiválec produkuje 456 koní v 6 800 otáčkách a 540 Nm při 3 600 ot./min., což je na skoro „čistý” motor velmi slušné.


Japonci ukázali cestu, jak udržet v prodeji velké motory V8 i v době posedlosti elektromobily - 1 - Toyota 2UR-GSE vodik 2021 prvni sada 01Japonci ukázali cestu, jak udržet v prodeji velké motory V8 i v době posedlosti elektromobily - 2 - Toyota 2UR-GSE vodik 2021 prvni sada 02Japonci ukázali cestu, jak udržet v prodeji velké motory V8 i v době posedlosti elektromobily - 3 - Toyota 2UR-GSE vodik 2021 prvni sada 03Japonci ukázali cestu, jak udržet v prodeji velké motory V8 i v době posedlosti elektromobily - 4 - Toyota 2UR-GSE vodik 2021 prvni sada 04Japonci ukázali cestu, jak udržet v prodeji velké motory V8 i v době posedlosti elektromobily - 5 - Toyota 2UR-GSE vodik 2021 prvni sada 05Japonci ukázali cestu, jak udržet v prodeji velké motory V8 i v době posedlosti elektromobily - 6 - Toyota 2UR-GSE vodik 2021 prvni sada 06Japonci ukázali cestu, jak udržet v prodeji velké motory V8 i v době posedlosti elektromobily - 7 - Toyota 2UR-GSE vodik 2021 prvni sada 07Japonci ukázali cestu, jak udržet v prodeji velké motory V8 i v době posedlosti elektromobily - 8 - Toyota 2UR-GSE vodik 2021 prvni sada 08Japonci ukázali cestu, jak udržet v prodeji velké motory V8 i v době posedlosti elektromobily - 9 - Toyota 2UR-GSE vodik 2021 prvni sada 09
Toyota ve spolupráci s Yamahou uzpůsobila pětilitrový osmiválec spalování vodíku. Foto: Toyota

Japonci ukázali cestu, jak udržet v prodeji velké motory V8 i v době posedlosti elektromobily - 10 - Toyota 2UR-GSE vodik 2021 prvni sada 10Japonci ukázali cestu, jak udržet v prodeji velké motory V8 i v době posedlosti elektromobily - 11 - Toyota 2UR-GSE vodik 2021 prvni sada 11Japonci ukázali cestu, jak udržet v prodeji velké motory V8 i v době posedlosti elektromobily - 12 - Toyota 2UR-GSE vodik 2021 prvni sada 12
Japonci přitom s podobným, pouze 1,6litrovým ústrojím již soutěží v šampionátu Super Taikyu, a to s modelem Corolla Sport. Foto: Toyota

Zdroj: Toyota

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše