Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jeden z nejslavnějších výrobců motorek v Evropě bojuje o přežití, Brusel ho táhne ke dnu
21.4.2021 | Petr Prokopec
S problémy se potýkal už loni, tehdy ale vedl boj o zájem zákazníků, který si může vyhrát sám. Nyní je v centru obchodní přestřelky mezi USA a EU a se zdravou kůží z ní vyvázne jen stěží.
Už na počátku loňského roku jsme se strachovali o budoucnost firmy Harley-Davidson. Slavnému výrobci motorek již několik let v řadě klesaly prodeje, načež její šéf Matt Levatich bral nadcházející měsíce jako stěžejní. V té době pochopitelně ani on netušil, že z Číny míří do celého světa pandemie, která jej obrátí na ruby. A i když mnoha firmám zasadil těžké rány, prodeje motorek alespoň v některých částech světa nakopl.
Obavy z bankrotu se tak letos nezdají být na místě. Značka v pondělí odhalila své výsledky za první letošní čtvrtletí a vykázala vysoký růst - meziročně si Harley polepšil o výrazných 30 procent. Tento posun je nicméně spojen se severoamerickým trhem, v Evropě se nad budoucností firmy dál stahují mračna. Zájem nebo nezájem zákazníků s tím ale nemá nic společného.
V centru veškerého dění je obchodní válka mezi Spojenými státy a Evropskou unií. V jejím důsledku Brusel zavedl drastická cla na americké motorky ve výši 31 procent. Stalo se tak již v roce 2019, kdy Harley-Davidson po několika měsících našel řešení svízelné situace. Motocykly pro EU totiž začal vyrábět v Thajsku, což výši cla srazilo jen na 6 procent. S tím je ale naneštěstí nyní konec.
EU totiž nově oznámila, že opatření se vztahuje na veškeré portfolio výrobce, tedy i na stroje vyrobené v Thajsku. A co více, došlo i na navýšení cla. Od června letošního roku tak budou veškeré motorky značky Harley-Davidson podléhat 56procentnímu clu. Pokud by ceny motorek byly navýšeny takovou měrou, stanou se prakticky neprodejnými - sáhlo by po nich jen pár největších fanoušků, kteří dealerskou síť stěží uživí.
Zdá se tedy, že se nám rýsuje konec slavné značky na starém kontinentu. Tedy za předpokladu, že nedojde na další politický vývoj. Pro Evropu by se přitom problémem mohla stát adekvátní reakce Spojených států, neboť USA zatím zatěžuje evropské motorky s kubaturou do 800 ccm clem ve výši 1,2 % a nad tento objem 2,4 %. Dorovnání na úroveň EU by tak zcela jasně zastavilo vývoz, což pochopitelně nepomůže nikomu.
Je ale třeba dodat, že jakkoliv Harley-Davidson na domácím trhu roste, což poslalo cenu jeho akcií o 8 procent výše, dřívější obavy, kvůli nimž značce prodeje v uplynulých letech klesaly, jsou pořád aktuální. Tradiční zákazníci totiž stárnou a modely klasického střihu již tak moc nekupují. Mladší klientelu pak Harley-Davidson nezaujal. A pokud by se k tomu přidal exodus z Evropy, byly by vše pro Američany jen těžší.
Harley-Davidson oznámil, že se o novém evropském opatření a vyšších clech dozvěděl před pouhými několika málo dny. Jeho budoucnost na starém kontinentu tak vypadá velmi pochmurně. Foto: Harley-Davidson
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 37 minutami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 11 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva