Jediný ztrátový model Škody má na kahánku, nástupce už nejspíš nedorazí

Když na každém prodaném autě proděláváte přes 200 tisíc Kč, je to pochopitelně neudržitelné. Škoda tak už začíná naznačovat, že nástupce modelu Citigo nebude, ač naděje žije.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jediný ztrátový model Škody má na kahánku, nástupce už nejspíš nedorazí

5.2.2020 | Petr Prokopec

Jediný ztrátový model Škody má na kahánku, nástupce už nejspíš nedorazí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Když na každém prodaném autě proděláváte přes 200 tisíc Kč, je to pochopitelně neudržitelné. Škoda tak už začíná naznačovat, že nástupce modelu Citigo nebude, ač naděje žije.

Kde jsme před pár hodinami přestali, tam nyní můžeme pokračovat. Řeč je samozřejmě o chystané expanzi Škody. Mladoboleslavská automobilka chce do konce roku 2022 přijít s třicítkou novinek, z nichž deset se dočká plné nebo částečné elektrifikace. Není přitom až tak úplně jisté, co konkrétně dorazí, jasno však začíná být v tom, co z nabídky zmizí. Pokud vám v tuto chvíli přichází na mysl Citigo, trefili jste střed terče. Nicméně situace není až tak jednoduchá, jak by se na první pohled mohla zdát.

Citigo je do značné míry nechtěným dítkem Škody, které značce vnutil mateřský koncern VW. Nicméně od roku 2011 si malý městský vůz našel své zákazníky. Loňské registrace se tak v Evropě vyšplhaly na 30 786 kusů, což není úplně špatné. Zvláště když třeba v červnu Citigo překonalo i novou Scalu. Ta je přitom pro Škodu do značné míry zklamáním, neboť svého malého sourozence loni nechala za sebou pouze o 7 300 aut. Na druhou stranu je však teprve na začátku životní dráhy.

V případě Škody Citigo se pomalu blížíme ke konci cyklu. Ten se nese především v duchu elektrifikace, a jak dodal technický šéf značky Christian Strube, stejně by tomu mělo být i do budoucna, pokud tento model dostane možnost žít dál. Právě v tom se ovšem skrývá stěžejní zádrhel. U stávajícího elektrického provedení značka na každém prodaném kusu prodělává 200 tisíc korun. Při zachování loňských prodejů by tak značka zakrátko mohla odepisovat šest miliard korun ročně, po tom nikdo v Mladé Boleslavi netouží.

Strube tak naznačil, že je třeba, aby budoucí elektrické Citigo „bylo dostupné, jinak nedává smysl“. Šéf automobilky Bernhard Maier pak rovnou uvedl, že je třeba mnohem vyšších vládních dotací, jinak „budou malé vozy jen stěží dostupné jako masový produkt“. Otázkou však je, co přesně si pod tím představit. I kdyby totiž stát vzal na svá bedra oněch 200 tisíc korun, elektrické Citigo bude při stávající ceně 479 900 Kč stále příliš drahé, a to i když přichází v ceně s Wallboxem.

Nesmíme totiž zapomínat, že tu mluvíme o 3,5metrovém voze, který rozhodně nezvládá pokrýt potřeby celé rodiny. Něco takového má kupříkladu Kamiq v popisu práce, k mání je přitom o 100 tisíc korun levněji. Aby tedy Citigo dokázalo oslovit masy, muselo by startovat nejvýše někde okolo 300 000 Kč. To ovšem není příliš reálné, minimálně v nejbližší době, kdy se i přes globální elektrifikaci počítá spíše se zdražováním baterií. Tedy stěžejního prvku elektromobilů.

Veškeré indicie tedy naznačují, že Citigo se zakrátko stane minulostí, přestože Škoda hodlá do elektrifikace skočit rovnýma nohama. Využívat však bude hlavně modulární platformu MEB, která je určena větším vozům, v jejichž případě jsou vyšší pořizovací ceny snáze ospravedlnitelné. Neznamená to samozřejmě, že by Škoda již nehodlala malé městské vozy nabízet. Věnovat se jim ale nejspíše bude až ve chvíli, kdy dojde k technologickému průlomu a ceny budou moci klesnout na přijatelnější úroveň.


Jediný ztrátový model Škody má na kahánku, nástupce už nejspíš nedorazí - 1 - Skoda Superb facelift a Citigo iV 2019 prvni foto 10Jediný ztrátový model Škody má na kahánku, nástupce už nejspíš nedorazí - 2 - Skoda Superb facelift a Citigo iV 2019 prvni foto 11
Jediný ztrátový model Škody má na kahánku, nástupce už nejspíš nedorazí - 3 - Skoda Superb facelift a Citigo iV 2019 prvni foto 12Jediný ztrátový model Škody má na kahánku, nástupce už nejspíš nedorazí - 4 - Skoda Citigo iV prodelecny model 07
Škoda na každém prodaném elektrickém Citigo prodělává statisíce. Není tedy překvapivé, že nástupce má dorazit jen ve chvíli, kdy bude dávat ekonomický smysl, který v tuto chvíli nedává

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše