Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jedna z posledních bašt nelásky k autům na elektřinu padla, stačilo odvolat šéfa
16.4.2021 | Petr Miler
Racionalita velí k obezřetnosti, tlak na nenarušování jednotného posunu směrem k elektrické budoucnosti aut je ale příliš velký na to, aby jej kdokoli z najatých manažerů ustál.
Nemáme a priori nic proti jakémukoli druhu pohonu aut, budeme ale vždy zvedat varovný prst v momentě, kdy někdo začne to či ono technické řešení označovat za jedinou cestu k lepší budoucnosti. Takto to ve skutečném světě nikdy nefungovalo, nefunguje a nikdy fungovat nebude. Technický vývoj je neustále probíhající proces přinášející spoustu překvapení, která mohou ze včera jasně nejlepšího zítra udělat mrtvou větev evoluce.
Nikdo rozumný proto nyní nemůže tleskat dnešním zákulisním tlakům na rozmach elektrické mobility či vizím pro rok 2030 nebo 2035 coby chvíle, kdy pro jiné cesty nebude prostor. Elektrický pohon osobních aut je v tuto chvíli zoufale nekonkurenceschopné řešení pro většinu aplikací z hlediska cenové efektivity i praktické využitelnosti, u nějž nemáme žádný, ani ekologický důvod jej protěžovat na úkor ostatních. Jsou nám nucena horší auta za vyšší ceny pod rouškou zpochybnitelných argumentů o snížení emisí, která navíc mají podstatně kratší životnost.
A pokud někdo říká, že tyto problémy vyřeší čas, tedy že elektrická auta jednoho dne budou cenově srovnatelná s těmi konvenčními, podobná bude i jejich praktická použitelnost, elektřinu budeme vyrábět z větru a baterie vydrží dekády, pak... Fajn, počkejme si tedy na chvíli, až tomu tak bude a pak na ně přesedlejme. Hrnout se za horším řešením jen proto, že teoreticky dokáže tento proces urychlit, když ale ani nevíme, jestli se v mezičase nenajde řešení úplně jiné a lepší, je nesmyslné, neekonomické a neekologické.
Kolega z redakce říká, že zdravý rozum připouští obvykle jen jednu cestu a tou je v tomto případě hledat. Přes 100 let automobilový průmysl hledá - a nachází - cesty k obecně nejlepším řešením bez jakýchkoli vnějších tlaků a najednou máme věřit, že je někdo vymyslí a přikáže od zeleného stolu? Člověk by čekal, že ve vedení automobilek budou hlavně lidé udržující si zdravý nadhled, jenže politický a v některých zemích i společenský tlak na zapomenutí na zdravý rozum a kráčení s davem je tak velký, že podobných lidí jen ubývá.
Jedním z těch posledních byl Louis Camilieri, donedávna šéf Ferrari. Ten opakovaně uváděl, že elektromobilům nevěří a argumentoval logicky - vývoj nedošel tak daleko, aby něco jako elektrické Ferrari se všemi vlastnostmi očekávanými zákazníky mohlo vzniknout a že by takový vůz udělal jen kvůli emisím, odmítal. Průměrné dvanáctiválcové Ferrari podle jeho slov najede ročně jen okolo 3 tisíc kilometrů, a ve výsledku tak generuje méně emisí než hatchback s malým motorem používaný dennodenně. Proč tedy takové auto dělat elektrické?
Další z manažerů Ferrari, Enrico Galliera, se loni nechal slyšet, že Italové takový vůz neudělají dokud vývoj „nedovolí vyrobit vůz, který by odpovídal ideálům značky”. Dále uvedl: „Pokud přijdeme s novou technikou, musíme přinést něco nového na trh. Toto je způsobem, kterým Ferrari vždy pracovalo. Vývoj nové techniky je 100% v DNA značky.” To je znovu jen racionální pohled na věc - sice rychlé, ale dvoutunové Ferrari s dojezdem 80 km při ostré jízdě a 10hodinvým „tankováním” nedává smysl. Najednou je ale tohle všechno zapomenuto.
Camilieri před pár měsíci na minutu skončil ve vedení firmy a byť skutečný důvod není znám, jeho postoj k elektrické mobilitě byl jednou ze zmiňovaných možností. Do čela firmy tak dočasně usedl John Elkann, hlava rodiny Agnelliů, která Ferrari ovládá, a přehodil výhybku. Na včerejším výročním setkání s akcionáři uvedl, že Ferrari dostane na trh první elektrické auto v roce 2025. Pár měsíců poté, co automobilka odmítala elektrická auta prakticky zcela, její šéf říkal, že nebude ani z poloviny elektrická nikdy a technici hovořili o neschůdnosti něčeho takového v jakkoli dohledné době a rozhodně ne před rokem 2025, je tu zcela opačné prohlášení.
Elkann řekl, že první elektrický model bude představen v roce 2025 a že si „můžeme být jisti, že tohle auto bude všechno o čem sníte, že si technici a designéři v Maranellu dokážou představit v případě takového mezníku v naší historii”. John E. pak dodal: „Naše interpretace a aplikace této techniky v motoristickém sportu i v rámci silničních aut je obrovskou příležitostí přinést jedinečnost a vášeň Ferrari novým generacím.”
Pochopitelně můžeme doufat, že Ferrari přijde s něčím přelomovým, pravděpodobnost takového vývoje je ale velmi malá - přelomové kroky se neplánují na 4 roky dopředu. V tuto chvíli tak zůstává z tohoto posunu spíše hořkost v ústech - ze stále výjimečnějšího boje za zachování zdravého rozumu se Ferrari jedním tahem přesunulo k naskočení do stejného vlaku s ostatními s vírou, že když v něm pojedeme všichni, nějak to dopadne. Historie už ale byla bohužel mnohokrát svědkem poněkud méně příznivých dopadů.
Ferrari se elektrifikaci svých aut nikdy zcela nebránilo, LaFerrari bylo první vlaštovkou, nyní prodává hybridní SF90 Stradale. Vždy si ale zachovávalo zdravý odstup od snah slepě naskočit na jednu vlnu a doufat, že to nějak dopadne, po odchodu Louise Camilieriho už to tak není. Foto: Ferrari
Zdroj: Ferrari
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 05:27 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis