Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jedním z nejprodávanějších aut světa je u nás neznámý model značky, která tu přišla téměř o všechno
27.1.2023 | Petr Miler
Pro nezaujatého pozorovatele musí být fascinující, jak moc se může lišit situace jedné a té samé značky na různých trzích, které pro ni tak jako tak nejsou domácí. Zatímco v Evropě Nissan jen ztrácí půdu pod nohama a v Česku je zralý na ručník, v Číně si pořád mne ruce.
Doby, kdy byl Nissan jednou z japonských hvězd evropského kontinentu, se zdají být dávno pryč. Stále to není tragédie, loni tu podle dosavadních odhadů prodal okolo 230 tisíc aut, oproti hvězdným obdobím 90. let je to ale o stovky tisíc vozů méně. A i oproti roku 2015 (přes 554 tisíc aut) jde o skoro 60% pokles. Důvodů je více, obrat ale nečekejme. Také Nissan se rozhodl naskočit na elektricko-hybridní vlnu, se kterou může slíznout smetanu na pár předotovaných trzích, minimálně v polovině Evropy ale bude leda dál vyklízet pole. Nakonec jeho nová elektrická Ariya loni oslovila pouhých 3 182 lidí a ani tradiční Leaf s 29 745 prodanými vozy nepředstavuje spásu.
V tomto kontextu je zajímavé, že Nissan není v situaci, kdy by nevěděl kudy kam. To jen v Evropě tak některé jeho kroky působí. V Číně naopak válí a už skoro dekádu prodává okolo 1 milionu aut za rok.
Důvodů je znovu více, tím hlavním je ale brzký vstup na trh pod taktovkou Carlose Ghosna. Byl to on, kdo už v roce 1999 vycítil potenciál tedy prťavého trhu a s Nissanem stál u zrodu tamního automobilového boomu. To samé platí ještě více o Volkswagenu a General Motors, i ty se za velkou zdí uhnízdily brzy. A jistě není náhodou, že právě tyto tři zahraniční značky jsou v Číně dlouhodobě nejúspěšnější.
Jen proto ale o Nissanu a Číně hovořit nechceme, při pročítání nových prodejních statistik asociace CAAM zaujalo nás něco jiného. Na tamním trhu se totiž za loňský rok stal druhým nejprodávanějším autem v zemi jeho model Sylphy. I když čínský trh je obrovský, je také značně roztříštěný, takže i 10 nebo 20 tisíc prodejů za měsíc je na jeden model hodně, druhé zmíněné číslo bezpečně stačí na nejlepší desítku. Sylphy je výš - za loňský rok oslovil 446 492 zákazníků a jen 13 tisíc „neprodaných” aut mu chybělo k tomu, aby porazil úplně všechna domácí i zahraniční SUV, nemluvě o sedanech nebo čemkoli jiném. Současně to stačí na pozici jednoho z nejprodávanějších aut světa, ostatně Sylphy je k mání i v jiných asijských zemích.
Pikantní je, že jde o docela normální auto, které by snadno mohlo bodovat i u nás. Za cenu od 119 000 yuanů, tedy asi 384 tisíc Kč, nabízí 4,6 metru dlouhý sedan s rozvorem 2 712 mm (něco mezi Octavií a Superbem), motorem 1,6 o 136 koních, spotřebě 5,3 litru, automatem a slušné výbavě. Přidejte si slušný design a pohledně vypadající kabinu a nelze se divit, že si pro něj Číňané chodí v hojném počtu.
U nás v této třídě nenabízí Nissan dávno nic a Qashqai 1,3 skoro bez výbavy za cenu od 679 990 Kč (vážně tolik, jakkoli neuvěřitelně moc to je, verze e-Power startuje dokonce nad milionem) nepřekvapivě netáhne jako dřív. Loni v Česku Nissan prodal pouhých 651 aut, o 53 procent méně než o rok dříve. Ještě v roce 2017 jich bylo přes 6 273, Nissanu uteklo skoro 90 procent kupců. Co dodat... Ale chápeme, Japonci by jistě řekli, že tady píská EU a oni podle ní skáčou. Kam, to už si domyslete sami.
Věřte nebo ne, ale tohle bylo loni druhé nejprodávanější auto v Číně a jedno z nejprodávanějších aut světa. Nissan Sylphy, obyčejný velký sedan s normálním motorem za pěknou cenu. Nic takového u nás od stejné značky nedostanete. Foto: Nissan
Zdroje: Nissan, CAAM
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 53 minutami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 2 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 07:46 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis