Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň

Čínské automobilky to se svou expanzí myslí smrtelně vážně a nemíní v Evropě soupeřit jen s modely Škody či Dacie. Míří i do vyšších sfér a také v nich svou nabídku šponují do stále atraktivnější podoby.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň

24.1.2024 | Petr Prokopec

Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň

/

Foto: Changan

Čínské automobilky to se svou expanzí myslí smrtelně vážně a nemíní v Evropě soupeřit jen s modely Škody či Dacie. Míří i do vyšších sfér a také v nich svou nabídku šponují do stále atraktivnější podoby.

Changan je už několik let jednou z nejúspěšnějších čínských automobilek, a to zdaleka ne jen na domácím trhu. Značka si tak troufá stále výš a za pomyslný zlom lze považovat její modelovou řadu UNI. Pod tímto názvem Číňané nabízí vozy, které jsou vyvedené v novém designovém směru a sází na moderní techniku, pokročilou elektroniku i bohatou výbavu.

První vlaštovkou se stalo menší SUV UNI-T, které s délkou 4 515 milimetrů bylo i jistou konkurencí pro již existující model Changan CS55. Později ale přibyl do nabídky druhý model, který je o poznání svébytnější. Říká si UNI-K, je 4 865 mm dlouhý, 1 948 mm široký a 1 700 mm vysoký. Není to tedy žádný prcek, což potvrzuje i rozvor 2 890 mm. A zaujme na něm také jeho vzhled, který evokuje některá Porsche.

O konkurenta Porsche ale nejde, to zas ne. To nejlépe naznačí motorový prostor, kde trůní v této třídě tuctový přeplňovaný dvoulitr. Produkuje ovšem přijatelných 233 koní výkonu a 360 Nm točivého momentu, který osmistupňová automatická převodovka Aisin posílá primárně na přední kola. S vyššími verzemi nicméně přichází i pohon všech, standardně nejméně 20palcových kol.

Protože ale Changan chce stále výš, začal svou nabídku i v tomto ohledu vylepšovat. Nově tak začíná v Evropě prodávat verzi zvanou iDD, která k dvoulitrovému turbu přidává ještě elektromotor a 30,7kWh baterii. Jde tedy o plug-in hybrid, který nabízí výkon až 316 koní, dojezd na nabití teoreticky až 135 km a ten celkový přes 1 000 km. Dynamiku automobilka neupřesnila, tedy krom maximální rychlosti 200 km/h, na kterou omezovač limituje všechny varianty vozu bez rozdílu. Jedno ale řekla - s tímto strojem chce konkurovat hybridnímu Lexusu RX.

Než se dostaneme k tomu, jak toho chce docílit, podíváme se do kabiny, která působí opravdu atraktivně. Základní architektura i zvolené materiály vypadají noblesně, nechybí ani spousta komfortní výbavy a hromada elektroniky. Kromě digitálního přístrojového štítu přišla širokoúhlá obrazovka multimediálního systému, která byla úmyslně nakloněna v úhlu 13 stupňů. Zredukována tak byla vzdálenost, jakou musí oči urazit mezi displejem a vozovkou, což má zvyšovat bezpečnost jejího používání. Kromě toho dostala i chemicky zpevněné sklo Gorilla Glass, které zostřuje obraz a eliminuje zanechané otisky prstů. Také to má pomáhat bezpečnosti.

Zajímavé jsou - jak je u čínských aut obvyklé - ceny tohoto stroje. I když se UNI-K tituluje jako absolutní vrchol nabídky Changanu a jedno z nejluxusnějších čínských SUV vůbec, není ve své domovině nijak zvlášť drahé. Základní provedení s pohonem předních kol a velmi bohatou výbavou, ve které nechybí ani elektrická sedadla, stojí jen 154 900 yuanů, tedy asi 497 tisíc Kč. To je dost málo na tak velký, silný a vybavený vůz. A ani absolutní vrchol není drahý - verze Noble s pohonem 4x4 a vší probíranou výbavou včetně např. ventilovaných sedadel stojí 184 900 yuanů, tedy asi 594 tisíc Kč. O něčem takovém nelze v Evropě za podobné peníze ani uvažovat, však ani základní Kodiaq dnes nekoupíte pod milion.

Changan už dříve avizoval, že s UNI-K zkusí uspět i v Evropě a nepřekvapivě začal v Rusku. Konflikt na Ukrajině vstup auta na trh trochu zdržel, na druhou stranu mu ale dodal nový smysl. Protiruské sankce totiž většinu konkurence eliminovaly a zájemci o podobné auto dnes skoro nemají na výběr. Changanu se tak v Rusku daří a rád by s novou verzí UNI-K zastoupil i onen Lexus, který svá auta v zemi už neprodává.

Ceny jsou pochopitelně vyšší, základní verze Comfort ale stojí pořád přijatelných 3 639 900 rublů, tedy asi 933 tisíc Kč. Výbava pak zahrnuje mj. přední a boční airbagy, ABS, ESP, monitorování tlaku v pneumatikách, integrovanou kameru natáčející dění kolem vozu, polokožené čalounění, vyhřívaná přední a zadní sedadla, panoramatické střešní okno, elektrické nastavování sedadla řidiče, digitální přístrojový štít, multimediální systém s 12,3palcovým displejem, audiosystém, 20" kola nebo LED světlomety, je toho prostě hodně.

Jde ale pořád o základ s pohonem předních kol, vyšší verze Luxe AWD stojí od 4 069 900 rublů, tedy asi 1,044 milionu Kč, a přidává vedle pohonu všech kol také adaptivní tempomat, bezdrátové nabíjení telefonu a automatické nouzové brzděním. Audiosystém je v tomto případě už od Sony. Dalším stupněm je varianta Tech AWD od 4 239 900 RUB (cca 1,087 milionu Kč), která přidává dalších 5 reproduktorů audiosystému (celkem jich má 12), dvouvrstvá přední boční okna, vnitřní ambientní osvětlení, streamování videa, elektrické nastavení sedadla spolujezdce, ventilaci sedadel, elektrické ovládání pátých dveří, boční airbagy a 21palcová kola.

To je spousta věcí, novinka znovu s nejvyšší výbavou Tech a 316koňovým hybridem pak přijde na 5 219 900 RUB, což je asi 1,34 milionu Kč. Jistě hodně peněz, srovnatelný Lexus s 309 koňmi je ale u nás o milion dražší. A nikde není psáno, že je o milion lepší. Tak či onak zajímavé rozšíření nabídky. Že Changan chce s řadou UNI i do zemí EU, snad ani nemusíme dodávat.


Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 1 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 01Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 2 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 02Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 3 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 03Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 4 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 04Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 5 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 05Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 6 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 06Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 7 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 07Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 8 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 08Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 9 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 09Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 10 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 10Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 11 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 11Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 12 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 12Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 13 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 13Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň - 14 - Changan UNI-K 2024 prodej Evropa 14
Changan UNI-K je jedním z nejluxusnějších čínských SUV, které se nemusí stydět ani za svou techniku. Nyní začal jeho prodej v Rusku i ve vrcholné 316koňové plus-in hybridní verzi. Foto: Changan

Zdroj: Changan

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.