Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jedno z nejslavnějších aut se mohlo vrátit s úchvatným motorem, zabili ho skoro hotové
24.8.2021 | Petr Miler
Příběhy některých aut jsou velmi smutné a tento si přidejte k nim. Svého času extrémně ambiciózní plán na návrat jednoho z nejslavnějších automobilů vůbec vypadal jako od začátku nemožný, vůz byl ale skoro dokončen.
Pokud sledujete dění v automobilovém světě déle než dekádu, nemůžete zapomenout na pařížský autosalon roku 2010. Nejen proto, že autosalony tehdy byly „něco”, ale i proto, co se na něm odehrálo. Britský Lotus, obecně velevážená automobilová značka, se po letech trápení rozhodla znovu se opřít s plnou vervou do výroby sportovních vozů a na pařížské show ukázala hned šest konceptů nových modelů, z nichž pětice byla ryze sportovního ražení.
O zdánlivě bláhový krok se postaral nový šéf značky Dany Bahar, bývalý marketingový guru Ferrari, který rozhodně věděl, jak upoutat pozornost. Samotnému mu jistě bylo jasné, že firma velikosti Lotusu nemá šanci najednou vyvíjet několik různých sporťáků, jak se ale s odstupem času ukazuje, nešlo jen o výstřel do prázdna. Lotus pod Baharovým vedením začal okamžitě pracovat na nejproslulejším z těchto vozů a dotáhl to s ním opravdu daleko.
Šlo pochopitelně o Esprit, auto požívající slávy až neúměrné jeho obchodnímu úspěchu. Své udělaly jeho dekády přítomnosti na trhu i mnoho filmových vystoupení - šlo o stroj Jamese Bonda i Richarda Gera alias Edwarda Lewise v Pretty Woman. Kolegové z britského Eva nyní informují, že nový Esprit byl hlavním objektem Baharových snah a nic nehodlal ponechat náhodě.
Ač se vůz v Paříži ukázal s motorem 5,0 V8 od Lexusu s údajnými 620 koňmi, Bahar nakonec zavelel k tomu, že Lotus musí pro vůz vyvinout vlastní motor. Britové tak stvořili o 40 procent menší a 80 kg lehčí osmiválec s 570 koňmi, který současně využíval hybridní technologie ve stylu KERSu z Formule 1. Neskončil na papíře, po letech vývoje byl v roce 2014 prakticky hotový, a to i přes zamotaný Baharův odchod z čela filmy v roce 2012.
Podobně na tom byl zbytek auta, motor se ale nakonec dočkal jen testovaní v šasí Ferrari 458 Italia, jednoho z potenciálních konkurenčních modelů. K dokončení prý už chyběl jen krůček, nový šéf firmy Jean-Marc Gales ale projekt v roce 2014 zařízl a z nového Espritu - ani žádného ze zbylých pěti konceptů - nebylo nikdy nic.
Lotus nyní patří Číňanům a ti nyní budou prodávat novou Emiru a chystají elektrickou Eviju. Žádný z těchto modelů si ale nevysloužil pozornost Baharových konceptů, zejména pak Espritu. A pochybujeme, že to kterýkoli z nich kdy dokáže, tohle už prostě zůstane promarněnou příležitost znovu zazářit.
Nový Lotus Esprit vypadal v roce 2010 jen jako bláznivý nápad, o 4 roky později byl ale skoro hotový. Přesto se do výroby nikdy nedostal ani se svými na míru vyvinutým motorem V8. Foto: Lotus Cars
Zdroj: Evo
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 6 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 8 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejčtenější články
- Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024