Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Karta se obrátila, Renault ve svých autech začal používat techniku, kterou jako první nasadila Dacia
8.5.2025 | Petr Prokopec
Propojení Renaultu a Dacie není žádným tajemstvím, dosud to ale byly Dacie, které si po čase braly už ověřenou techniku ze skladů Renaultu. Nyní si Renault začíná brát to, co předtím použila Dacia.
V roce 1992 se šéfem Renaultu stal Louis Schweitzer. Ten v následujících letech spolu s tehdejším francouzským prezidentem Jacquesem Chiracem zamířil na obchodní návštěvu Ruska, kde mu neuniklo, že Lada prodává své vozy jak housky na krámě, zatímco dealeři Renaultu spíš paběrkují. Důvod nebylo třeba dlouho hledat, byla jím dvojnásobná cena. Schweitzer tak naznačil, že technologický pokrok by rozhodně výrobcům neměl bránit v tom, aby i nadále posílali na trh jednoduché a dostupné vozy.
V té době Renault převzal churavějící Dacii, která měla být náplastí právě na tuto svízel. Rumunská automobilka tak za přispění Francouzů začala již v roce 1999 pracovat na své moderní prvotině, kterou se o pět let později stal Logan. Ten stál na prodloužené verzi platformy B, se kterou aliance Renault-Nissan vyrukovala o dvě léta dřív. Odlišné rozměry ale nebyly tím jediným, co od sebe architektury odlišovalo. Pod hlavičkou Dacie byly také ořezány veškeré zbytečnosti, které při jízdě nebyly třeba.
Logan tak vstoupil do prodeje s velmi nízkou cenou, na kterou ihned začal lákat klientelu z východní Evropy. Renault původně ani nepočítal s dostupností aut rumunské značky na západních trzích, nakonec však na nich od roku 2005 začal nabízet trochu lépe vybavené verze. Dočkal se tak dalšího úspěchu, pročež Dacia začala dle stejného receptu kuchtit i další auta. Klíčový pro ni pak byl rok 2008, kdy dorazilo nejen Sandero, ale značka sáhla také po novém logu. Ceny ale stále držela na uzdě.
Přesunout se můžeme do současnosti, kdy rumunské vozy i nadále používají techniku, která byla nejprve určena pro dražší vozy Renaultu či Nissanu. Nicméně karta se nyní začíná obracet, neboť aktuálně jsou to modely Captur a Symbioz od Renaultu, které dostanou zcela novou pohonnou jednotku, která se už objevila pod kapotou Dacie.
Jde o 1,8litrový hybridní pohon, který disponuje baterií o kapacitě 1,4 kWh, a v nabídce doplní jak mild-hybridní jedna-trojku se 140 či 160 koňmi, tak hybridní jedna-šestku naladěnou na 145 kobyl. Novou jednotku jde přitom už nějaký ten pátek objednávat do SUV Bigster od Dacie. Rumuni tedy už nenavštěvují francouzské sklady, místo toho je tomu naopak. Jakkoli je třeba dodat, že o stoprocentní novinku také nejde - 1,8litrový motor HR18 totiž vychází z jedna-šestky HR16 vyvinuté Nissanem.
Samozřejmě lze na věc hledět i tím způsobem, že motor byl tak jako tak vyvinut společně pod hlavičkou celé aliance, ale i fakt, že se Dacia dočkala jeho nasazení jako první, svědčí o její stále větší vážnosti. Pořád ale platí, že Renault je nadřazená značka, takže v jeho případě bude toto pohonné produkovat 160 koní, zatímco Dacia si musí vystačit s o pět koní menším stádem. Francouzská automobilka pak dodává, že hybridní ústrojí má po 80 procent jízdy ve městě spoléhat především na elektromotory, což povede ke snížení průměrné spotřeby na 4,3 l/100 km. Odpovídat tomu pak mají průměrné emise 98 gramů CO2 na kilometr u Symbiozu a 99 gramů u Capturu.
Objednávky na oba modely budou spouštěny tento týden, první exempláře pak zákazníkům předá v červenci. České ceny zatím známy nejsou, takový Captur ale nejspíše bude k dispozici od zhruba 700 000 Kč, zatímco za Symbioz bude o nějakých dvacet třicet tisíc korun dražší. V případě tohoto modelu pak nabídku rozšíří i mild-hybridní jedna-trojka, která pro změnu pošle ceny dolů.


Renault začíná svá auta nabízet s hybridní jedna-osmou, která ale původně není tak úplně jeho, poprvé se objevila pod kapotou Dacie Bigster. Foto: Renault
K dispozici bude mj. pro faceliftovaný Captur. Foto: Renault
Zdroj: Renault
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
včeraMuž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nejčtenější články
Němci dali v testu dramaticky lepší známku čínskému autu než srovnatelnému vozu domácího Audi, to je zlomová věc
21.5.2025Mercedes už skoro prosí zákazníky, aby si koupili jeho nesmyslný čtyřválcový C63 od AMG. Někde slevil dalších 280 tisíc, je levnější než M3
22.5.2025Audi vážně rozprodává části své firmy, dokonce prý ziskové. Jeho situace musí být ještě horší, než se zdá
22.5.2025Porsche to „dokázalo”, už čtvrtý měsíc v roce prodeje nového elektrického Macanu meziročně klesají. Teď uznává: Chtěli jsme to, co zákazníci ne
22.5.2025Nejnovější Nissan dostal jméno Micra asi omylem, jeho odpudivá otylost čiší už z prvních fotek
22.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva