Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Každý kupec jednoho z Fordů dostane od značky 86 tisíc kvůli chybě v brožuře, firmu navíc čeká pokuta
27.12.2021 | Petr Prokopec
Automobilky všechno stokrát ověřují a kontrolují, než tu či onu věc pustí do prodeje, chybička se přesto občas vloudí. A následky, které Ford kvůli několika přehlédnutím musí nést, ono stonásobné ověřování ospravedlňují.
O Fordu Mustang se v poslední době mluví hlavně v souvislosti se stejně pojmenovaným elektrickým modelem zvaným Mach-E, který jsme vám naposledy včera ukazovali v poněkud marné akci na německé dálnici. Automobilka s modrým oválem ve znaku nicméně stále nabízí i původní Mustang a loni po letech vrátila do nabídky také jeho slavné provedení s označením Mach 1. To disponuje pětilitrovým osmiválcem Coyote, který výrobce vyladil na 487 koní za pomoci některých dílů z verzí Shelby. S těmi pak novinka sdílí i přední a zadní pomocný rám, chladicí systém zadní nápravy nebo zadní difuzor. K mání je i s manuálem, se kterým na českém trhu startuje na 1 694 900 Kč.
Ford nicméně pro starý kontinent musel uzpůsobit pohonnou jednotku, která produkuje pouze 460 koní. Tyto parametry ovšem avizoval dříve, než odstartoval objednávky, což bohužel nezvládlo jeho australské zastoupení. Mach 1 totiž zamířil i k protinožcům, kde Ford začal lákat klientelu katalogem, ve kterém sliboval také příchod samosvorného diferenciálu Torsen s převodem 3,73:1, zadních parkovacích senzorů a adaptivního tempomatu.
Druhé dvě položky ovšem automobilka s tímto provedením nedodává nikde na světě, neboť Mach 1 dostal některé speciální komponenty zlepšující chlazení a přítlak, které se s nimi neslučují. A v případě diferenciálu nakonec sáhla po tom standardním s koncovým převodem 3,55:1. Chyby tak rázem byly na světě a trvalo měsíce, než si jich někdo všiml a napravil je.
Ze strany Fordu téměř jistě nešlo o zlý úmysl, ale skutečně jen o omyl - firma je dnes kaje a říká, že odlišností mezi různými verzemi a pro různé kontinenty je tolik, že je lokální zastoupení prostě nepochytilo správně a katalogy muselo mít připravené dříve, než auto vůbec mělo fyzicky k dispozici. Tak či onak byla naprostá většina ze 700 kupců vozu uvedena v omyl.
Australské zastoupení se celou patálii pokusilo nejprve řešit nabídkou tříletého servisu zdarma, stejně jako by zákazníci nemuseli platit za jednodenní návštěvu okruhu s výukou. To se však zákazníkům zdálo málo. A jelikož hrozili žalobami, Fordu nakonec nezbylo než nabídnout víc. Původní kompenzace tedy zůstala ve hře, zákazníci ale dostanou také dodatečnou slevu 5 400 AUD (86 tisíc korun) z pořizovací částky. Či mohou odstoupit od smlouvy a budou jim vráceny veškeré peníze.
Nedá se nicméně předpokládat, že by někdo zvolil poslední zvolenou variantu, neboť do Austrálie zamířilo pouze oněch 700 exemplářů verze Mach 1, přičemž celá edice byla už vyprodána. Ford se navíc rozhodl, že ukáže svou přívětivou tvář i těm, kteří si Mustang objednali až poté, co byla chyba v katalogu odhalena. Ti mohou počítat zdarma alespoň se servisním balíčkem, přestože si již objednali přesně takový vůz, jaký nakonec zaparkují v garáži.
Ford tak nakonec z celé šlamastyky může vyjít bez pošramoceného renomé, ovšem ne bez následků pro jeho pokladnu. Jen zmíněné kompenzace jej mají vyjít odhadem 4,5 milionu australských dolarů (100 milionů Kč), navíc musí další skoro 1 milion korun (53 280 AUD) zaplatit jako pokutu úřadům (konkrétně Australian Competition and Consumer Commission alias ACCC). Dodat můžeme už jen zmínku o výkonu australské specifikace - jinak stejný osmiválec byl pro protinožce naladěn na 470 koní, o tomto kroku ale lidé dopředu věděli.
V evropské verzi Ford Mustang Mach 1 produkuje 460 koní. K mání je bez adaptivního tempomatu a zadních senzorů, jenž se neslučují s jeho technikou. O tom však třeba čeští zákazníci vědí od loňska, zatímco řada Australanů to zjistila až po sepsání objednávky. Nyní je tak čeká tučná kompenzace a automobilku vedle nákladů s ní spojených také pokuta. Foto: Ford
Zdroj: Drive
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 8 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024 - 400koňový luxusní dieselový kombík s místem pro 7 je kouzelné vše v jednom, ojetý nevyjde až tak draho
21.3.2024 - Ford dál mění své nesmyslné elektrické plány, odpískal další model, který u lidí nemohl obstát
21.3.2024 - Dnes už neprodávaná vlajková loď Fordu v bazarech láká cenami, jsou až směšně nízké
21.3.2024 - Expert na BMW se pustil do záchrany padlého Maserati s 302 tisíci km. Možná tak úplně nechápe, co je to „olítaný Ital”
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva