Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kdy se z elektromobilů stane masová věc? Lidé to vidí o hodně jinak než politici
23.9.2020 | Petr Prokopec
Politici si myslí, že elektromobily lidem prostě přikážou, ti ale mají vlastní hlavu. Aby byly přijatelné pro většinu z nich, musí disponovat parametry, jimž se dnes žádné auto ani neblíží.
Na elektromobilitu sází politici i aktivisté, u zákazníků se ale s nadšením setkává jen sporadicky. Důvodů by se našlo více, nakonec je ale lze spojit do jednoho - většina z nich si nemůže dovolit více než jedno nebo dvě auta, která musí zvládat vše myslitelné a nestát majlant. Musí tedy jít o dostupné praktické vozy s dostatečným dojezdem, který lze jednoduše „obnovit”. Problémem však je, že kombinaci těchto faktorů elektromobily nenabízejí - buď nejsou tak dobře prakticky použitelné, nebo se tomu blíží, pak ale stojí miliony.
Kdy se tedy elektromobilita bude moci stát masovou záležitostí? Na to se snaží přinést odpověď studie společnosti Castrol, jíž se zúčastnilo 10 tisíc zákazníků a fleetových manažerů z Číny, Indie, Spojených států, Velké Británie, Francie, Německa, Norska a Japonska. Všichni přitom naznačují, že je třeba jak nižších cen, tak i kratší doby nabíjení a delšího dojezdu.
Přijatelným řešením by se po zprůměrování získaných dat měl stát elektromobil, který bude stát maximálně 27 tisíc liber (asi 800 tisíc Kč), zvládne 467 km na jedno nabití a jeho baterie budou disponovat plnou kapacitou do 31 minut strávených u stojanu. I to jsou kompromisní parametry oproti tomu, co lze koupit dnes, ale podle výsledků studie by to na rozmach stačilo.
Již při pohledu na dané parametry je patrné, že do současného ideálu mají stále daleko. Jakkoliv je totiž třeba i nová Škoda Octavia Combi výrazně dražší než předchozí provedení, stále startuje okolo půl milionu korun. Na jednu nádrž pak zvládnete ujet daleko snadno přes 1 000 kilometrů, přičemž její doplnění je otázkou pár minut strávených na benzince. Není tak překvapivé, že se zákazníci do náruče alternativního pohonu nehrnou.
V závislosti na zemi, odkud dotazovaní pochází, se přitom liší odpovědi spojené jak s dobou, kdy se elektromobilita stane masovou, tak s cenami či časem stráveným u stojanu. Zatímco tak Britové vidí jako přijatelnou cenu 22 500 liber (666 tisíc Kč) a dobíjením hodlají strávit klidně i 30 minut, průzkum ve Francii dochází k průměrnému času maximálně 27 minut. Oproti tomu třeba Němcům nevadí cena až 28 500 GBP (844 tisíc Kč) a Japonci jsou spokojeni dokonce s 31 tisíci librami (918 tisíc Kč). Ovšem stejně jako Britové se upínají až k roku 2033 jako možnému termínu na přechod k elektrickému pohonu, což je pozoruhodné v kontextu s tím, že zrovna Británie chce od roku 2030 jiná než elektrická auta zakázat.
Je navíc třeba dodat, že výše zmíněná data jsou spojená s úvahami o koupi elektromobilu, nikoliv jeho jistou koupí. V té chvíli se totiž stává opravdu stěžejním doba dobíjení, která se má vyrovnat natankování nádrže vozu se spalovacím ústrojím. Výrobci však přiznávají, že to je asi největší problém, neboť i u nabíjecích stanic s výkonem přes 150 kW strávíte mnohonásobně více času doplněním citelně menšího množství energie. Navíc rychle a bezpečně takto nemůže být takto doplněno více než 80 % kapacity akumulátorů, což dojezd opět redukuje.
Je tak vskutku otázkou, zda je vůbec masové rozšíření elektromobility možné, přes veškerý tlak politiků - pro spoustu lidí elektrický pohon prostě nepředstavuje přijatelné řešení i bez ohledu na cenu. Navíc jsou tu nezodpovězené otázky okolo dostatku elektřiny a nezbytné infrastruktury. Aby například bylo možné možné obsloužit plánované množství elektrických aut, muselo by jen ve Velké Británii by do roku 2030 muselo vzniknout 1,7 milionu dobíjecích míst. Pokud si uvědomíme, že dnes jich na ostrovech najdeme pouze 19 314, pak je třeba, aby od teď každý den vzniklo na ostrovech 507 nových dobíjecích míst. I to se zda být utopií.
Na základě zjištění nové studie Škoda Enyaq mnoho neřeší. Startuje nad milionem korun, k dobití baterií jen na 80procentní kapacitu potřebuje přes 40 minut a 500kilometrový reálný dojezd bude nedosažitelný jinak než hlemýždím tempem. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 7 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 8 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 10 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 11 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva