Konec Škody v Rusku je na spadnutí, Volkswagenu prý dochází peníze i trpělivost

Němci a Češi už skoro osm měsíců přešlapují na místě a čekají na lepší zprávy. Ty ale nepřichází a víra v to, že brzy dorazí, je minimální. I proto dávají informace o úplném konci VW a Škody v zemi smysl, hlavně pro českou značku by to byla další rána.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Konec Škody v Rusku je na spadnutí, Volkswagenu prý dochází peníze i trpělivost

20.10.2022 | Petr Prokopec

Konec Škody v Rusku je na spadnutí, Volkswagenu prý dochází peníze i trpělivost

/

Foto: Volkswagen

Němci a Češi už skoro osm měsíců přešlapují na místě a čekají na lepší zprávy. Ty ale nepřichází a víra v to, že brzy dorazí, je minimální. I proto dávají informace o úplném konci VW a Škody v zemi smysl, hlavně pro českou značku by to byla další rána.


Nezmíníme poprvé, že ruský trh byl pro Škodu mimořádně důležitý, zejména po kolapsu prodejů značky v Číně. Loni totiž na východ od našich hranic mladoboleslavská automobilka prodala 90 400 nových aut, což po Německu bylo druhé nejvyšší číslo. Nicméně před osmi měsíci došlo na eskalaci rusko-ukrajinského konfliktu. Na začátku března proto koncern VW oznámil, že pozastavuje výrobu nových aut v Rusku. Tehdy mohl doufat, že válka bude záležitostí pár týdnů či měsíců, válčí se ale dodnes a situace se spíše dále komplikuje.

Za oněch osm měsíců se navíc citelně změnil i zbytek Evropy. Komplikovaná situace okolo energií a pokračující zdražování prakticky všeho nutí k opatrnosti. Každá podnikatelská entita tak nyní hledá způsob, jak co nejvíce ušetřit a tedy přežít. Výjimkou pochopitelně není ani koncern VW, pro který je nákladné udržovat své aktivity v Rusku v jakési hibernaci. Manažeři z Wolfsburgu tak již v červenci rozhodli, že uzavřou továrnu v Nižném Novgorodu, kde se vyráběl Volkswagen Taos či Škody Kodiaq, Karoq a Octavia. Ta ale nepatřila přímo VW, šlo o společný podnik s tamním GAZem.

Momentálně je otázkou, co se stane s podnikem, který německá automobilka přímo vlastní, tedy s druhou továrnou v Kaluze nedaleko Moskvy. „Pokaždé, když dojde k dalšímu vystupňování války, klesá pravděpodobnost, že bude v nejbližší době obnovena výroba,“ uvedl k věci anonymní zdroj přímo ze závodu.

VW tak nyní má zvažovat veškeré možné scénáře, podle zdroje FAZ, který má blízko vedení koncernu, nicméně „existuje silná vůle opustit zemi“. To ovšem znamená, že ruský trh bude zřejmě již definitivně přepuštěn Číňanům. Aktuálně totiž není nikdo jiný, kdo by tak rozsáhlý komplex odkoupil. Továrna v Kaluze je totiž plně soběstačná, neboť se zde i svařují a lakují karoserie, stejně jako na místě probíhá také výroba motorů. Ročně pak podnik může vyprodukovat až 225 000 aut.

Dle někdejších spekulací měla o továrnu zájem rakouská společnost Steyr Automotive, ta nicméně vše popřela. Nepotvrdily se pak ani zvěsti o možném odkoupení ze strany jednoho bohatého podnikatele z Kazachstánu. Číňané tak nejspíše opravdu budou jedinou možnou volbou, byť se nabízí i možnost převzetí podniku ze strany Ruska, jako tomu bylo u moskevské továrny Renaultu, jenž vedla k návratu Moskviče ze záhrobí.


Konec Škody v Rusku je na spadnutí, Volkswagenu prý dochází peníze i trpělivost - 1 - Skoda Rapid bestseller Rusko 2021 01Konec Škody v Rusku je na spadnutí, Volkswagenu prý dochází peníze i trpělivost - 2 - Skoda Rapid bestseller Rusko 2021 02Konec Škody v Rusku je na spadnutí, Volkswagenu prý dochází peníze i trpělivost - 3 - Skoda Rapid bestseller Rusko 2021 03Konec Škody v Rusku je na spadnutí, Volkswagenu prý dochází peníze i trpělivost - 4 - Skoda Rapid bestseller Rusko 2021 05Konec Škody v Rusku je na spadnutí, Volkswagenu prý dochází peníze i trpělivost - 5 - Skoda Rapid bestseller Rusko 2021 07Konec Škody v Rusku je na spadnutí, Volkswagenu prý dochází peníze i trpělivost - 6 - Skoda Rapid bestseller Rusko 2021 08
Až do března se v Kaluze mimo jiné vyráběla Škoda Rapid. Obnovení produkce v Rusku se ale jeví stále méně pravděpodobným, a tak má být na spadnutí úplný konec aktivity VW i Škody v zemi. Foto: Škoda Auto

Zdroj: Frankfurter Allgemeine Zeitung

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.