Korejci ukázali v akci revoluční řešení parkování, auto se s ním vejde do sebemenší „díry“

Automatické parkovací systémy tu máme už dnes, jejich práce je však často horší než ta lidská. V principu jiné řešení Hyundai a Genesis není novým nápadem, dosud jej ale nikdo do výroby nedostal.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Korejci ukázali v akci revoluční řešení parkování, auto se s ním vejde do sebemenší „díry“

27.10.2021 | Petr Prokopec

Korejci ukázali v akci revoluční řešení parkování, auto se s ním vejde do sebemenší „díry“

/

Foto: Hyundai

Automatické parkovací systémy tu máme už dnes, jejich práce je však často horší než ta lidská. V principu jiné řešení Hyundai a Genesis není novým nápadem, dosud jej ale nikdo do výroby nedostal.

S příchodem elektrických pohonů aut je spojena spousta nových problémů, přináší ale také řadu nových možností, o kterých jsme donedávna mohli jen snít. Patří mezi ně i velmi snadné paralelní parkování, kdy by automobil jen vyklonil všechna čtyři kola a do prázdného místa najel bokem.

Není to nový nápad, dosud se ale u žádného sériově vyráběného auta neobjevil, s pohonem pomocí spalovacích motorů je velmi obtížně slučitelný. Jde přitom o stěží překonatelný ideál - řidič se v takové chvíli nemusí obtěžovat s náročným manévrem, který často ani nedokončí bez újmy na karoserii popř. discích. Nový způsob pak snadno překoná i největší neduh současné automatiky, která sice zaskakuje za řidiče, ovšem potřebuje mnohem více prostoru než schopny člověk.

Jednou z automobilek, která si s touto myšlenkou už delší čas pohrávala, je korejské Hyundai. To první koncepční vozidlo schopné tohoto parkování představilo již v roce 2018 na veletrhu elektroniky CES v Las Vegas, tehdy ale nepadlo slova o možnosti nasazení do výroby. Nyní se chlubí dalšími výsledky vývoje, neboť k dispozici má první funkční prototyp schopný zatáčet v úhlu až 90 stupňů. Jeho součástí je pak i hnací systém, stejně jako brzdy a také zavěšení kola. Jinými slovy, technologie je již prakticky připravena na sériové nasazení.

Korejci nicméně dodávají, že hned s ní počítat nemůžeme. Jejich cílem je totiž platforma, která pochopitelně nebude osazena pouze jedním modulem, ale všemi čtyřmi, aby bylo možné otočení všech kol. Taková architektura sendvičového typu, tedy určena přímo pro elektromobily, má být hotova do roku 2023. Nakolik ovšem zvládnou stávající plány realizovat, je ve hvězdách.

Lze tak už jen dodat, že vývoj dostala na starosti divize Hyundai Mobis. Ta je sedmým největším globálním dodavatelem všemožných komponentů, mezi něž patří brzdy, šasí, zavěšení, řízení, airbagy, osvětlení či elektronika. Tyto díly pak pochopitelně nedodává pouze korejským značkám, ale i jejich konkurenci. Podstatné nicméně je, že vyvinout a vyrobit dokáže přesně ty věci, které pro nový zatáčecí modul potřebuje.

S globální poptávkou pak ostatně Hyundai počítá, přičemž objednávky začne přijímat po nezbytných homologacích, neboť testování již bylo ukončeno. Jak se tedy zdá, v roce 2023 by jednodušší parkování nemuselo být spojeno jen s korejskými vozy. Jaké značky však technologii nabídnou, nebylo oznámeno.


Korejci ukázali v akci revoluční řešení parkování, auto se s ním vejde do sebemenší „díry“ - 1 - Hyundai Mobis e-corner module prvni foto
Korejci se již pochlubili funkčním prototypem, který do dvou let propojí se sendvičovou platformou elektrický pohon tak, že zvládne i převratné kolmé řešení parkování. Takové jsou alespoň plány. Foto: Hyundai

Zdroj: Hyundai

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.