Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Korejci ukázali v akci revoluční řešení parkování, auto se s ním vejde do sebemenší „díry“
27.10.2021 | Petr Prokopec
Automatické parkovací systémy tu máme už dnes, jejich práce je však často horší než ta lidská. V principu jiné řešení Hyundai a Genesis není novým nápadem, dosud jej ale nikdo do výroby nedostal.
S příchodem elektrických pohonů aut je spojena spousta nových problémů, přináší ale také řadu nových možností, o kterých jsme donedávna mohli jen snít. Patří mezi ně i velmi snadné paralelní parkování, kdy by automobil jen vyklonil všechna čtyři kola a do prázdného místa najel bokem.
Není to nový nápad, dosud se ale u žádného sériově vyráběného auta neobjevil, s pohonem pomocí spalovacích motorů je velmi obtížně slučitelný. Jde přitom o stěží překonatelný ideál - řidič se v takové chvíli nemusí obtěžovat s náročným manévrem, který často ani nedokončí bez újmy na karoserii popř. discích. Nový způsob pak snadno překoná i největší neduh současné automatiky, která sice zaskakuje za řidiče, ovšem potřebuje mnohem více prostoru než schopny člověk.
Jednou z automobilek, která si s touto myšlenkou už delší čas pohrávala, je korejské Hyundai. To první koncepční vozidlo schopné tohoto parkování představilo již v roce 2018 na veletrhu elektroniky CES v Las Vegas, tehdy ale nepadlo slova o možnosti nasazení do výroby. Nyní se chlubí dalšími výsledky vývoje, neboť k dispozici má první funkční prototyp schopný zatáčet v úhlu až 90 stupňů. Jeho součástí je pak i hnací systém, stejně jako brzdy a také zavěšení kola. Jinými slovy, technologie je již prakticky připravena na sériové nasazení.
Korejci nicméně dodávají, že hned s ní počítat nemůžeme. Jejich cílem je totiž platforma, která pochopitelně nebude osazena pouze jedním modulem, ale všemi čtyřmi, aby bylo možné otočení všech kol. Taková architektura sendvičového typu, tedy určena přímo pro elektromobily, má být hotova do roku 2023. Nakolik ovšem zvládnou stávající plány realizovat, je ve hvězdách.
Lze tak už jen dodat, že vývoj dostala na starosti divize Hyundai Mobis. Ta je sedmým největším globálním dodavatelem všemožných komponentů, mezi něž patří brzdy, šasí, zavěšení, řízení, airbagy, osvětlení či elektronika. Tyto díly pak pochopitelně nedodává pouze korejským značkám, ale i jejich konkurenci. Podstatné nicméně je, že vyvinout a vyrobit dokáže přesně ty věci, které pro nový zatáčecí modul potřebuje.
S globální poptávkou pak ostatně Hyundai počítá, přičemž objednávky začne přijímat po nezbytných homologacích, neboť testování již bylo ukončeno. Jak se tedy zdá, v roce 2023 by jednodušší parkování nemuselo být spojeno jen s korejskými vozy. Jaké značky však technologii nabídnou, nebylo oznámeno.
Korejci se již pochlubili funkčním prototypem, který do dvou let propojí se sendvičovou platformou elektrický pohon tak, že zvládne i převratné kolmé řešení parkování. Takové jsou alespoň plány. Foto: Hyundai
Zdroj: Hyundai
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nejnovější články
- Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
před 9 hodinami - Němci vyzkoušeli novou Mazdu 3 Sedan pořád s velkým motorem bez turba. Auto jako ze staré školy je neohromilo
před 11 hodinami - Rakouský architekt se nemůže zbavit sbírky nejlepších Porsche i s kamionem na jejich převoz, jeho dětský sen si jiní splnit nechtějí
včera - Šéf Rimacu si převzal svou vlastní Neveru. Je to odměna? Anebo projev toho, že auto nikdo jiný nechce?
včera - Tesla hledá manažera servisních operací, který zajistí, že firma nebude provádět zbytečné servisní operace
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva