Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Korejci dramaticky mění situaci na trhu s auty, evropské značky i na půl plynu drtí na jejich domácím hřišti
29.6.2022 | Petr Prokopec
Situace na trhu s auty v Evropě je druhá nejhorší od roku 1985, neznamená to ale, že by se všem nedařilo. Někteří si mnou ruce, i když uměle omezují množství aut, která dostávají na trh.
V letech 2018 a 2019 vystoupala automobilová branže na vrchol. Poté však přišel koronavirus a omezení zavedená v jeho důsledku, která spustila studenou sprchu. Dočasné uzavření továren a showroomů však bylo jen předehrou před skutečnou tragédií. V důsledku globální pandemie byly totiž značnou měrou narušeny dodavatelské řetězce, což vedlo k nedostatku čipů i dalších komponentů. Nová auta se tak začala prodávat částečně „oholená“, mnozí výrobci je pak vyráběli nedokončená, aby se k nim následně mohli vrátit. To ovšem šlo pouze do chvíle, kdy nebylo zaplněno i to poslední místo na firemních parkovištích.
Aby toho nebylo málo, rozhořel se na konci února naplno rusko-ukrajinský konflikt. Problémy se zásobováním tak byly jen umocněny, pročež nyní začíná docházet ke stále četnějším odstávkám výroby, než tomu bylo v době, kdy koronavirus posílal dennodenně do nemocnic tisíce těžce nakažených pacientů. Ve výsledku tedy není překvapivé, že historických tabulkách začínají objevovat jedny z nejnižších prodejních čísel za celou historii. A výjimkou není ani květen.
Během pátého letošního měsíce bylo v zemích evropské sedmadvacítky prodáno 935 854 vozů, tedy o 13 procent méně než loni ve stejném období. S výjimkou roku 2020 tak jde o vůbec nejhorší výsledek od roku 1985, kdy společnost JATO Dynamics začala archivovat záznamy. Nejinak je tomu v rámci letošního dosavadního vývoje, za prvních pět měsíců bylo totiž prodáno jen 4 482 463 aut. I v tomto případě jde totiž o 13procentní propad oproti loňskému roku.
Výše popsaná situace ale neškodí všem, naopak stále více hraje do karet Korejcům, kteří si chytrými kroky z minulosti zajistili lepší zásobování než většina soupeřů. Neznamená to sice, že nemají problémy, ovšem ve srovnání s jinými nejde o nic dramatického. Naopak máme od českých dealerů potvrzeno, že aut jim automobilka dodává méně, než by mohla, protože má splněné plány a nechce zbytečně tlačit na pilu. Korejci tak bodují, i když jedou na půl plynu, zatímco VW Group nebo Stellantis dělají, co mohou. A přesto nestačí.
Na značky Hyundai a Kia tak momentálně připadá již 10,1procentní podíl na trhu, přičemž 94 800 prodaných aut představuje meziroční nárůst o 10 procent. Korejci se přitom přes 10procentní hranici na trhu přehoupli již pošesté, a to hlavně na úkor zmiňovaných evropských konkurentů. Stojí za tím hlavně neutuchající zájem o Hyundai Tucson, které s výjimkou ledna každý měsíc překonává loňské registrace. V květnu si přitom připsalo 13 883 prodejů.
Lídrem je nicméně již druhý měsíc v řadě Peugeot 208, za kterým následuje jeho dvojče, tedy Opel Corsa. Na třetí příčce pak najdeme Fiat 500, ovšem hlavně díky spalovacím verzím. Ta elektrická pak sice dominuje ve svém segmentu, spojena je s ní však pouze třetina z celkových registrací. Ještě méně lákavé jsou pak bateriové verze Peugeotu a Opelu, 208 totiž skončila na druhé příčce s 4 570 kusy a Corsa na šesté s 3 501 prodanými vozy.
Zajímavé přitom je, že v žebříčku deseti nejlepších zcela chybí Tesla. Znovu se tak ukazuje, že americký výrobce vždy tlačí dodávky jen ke konci kvartálu, aby následně mohl ohromit - přičemž mnohá média se tohoto šálení chytají jako tonoucí stébla. O minimum spojeném s dalšími zhruba osmi měsíci v roce se však mlčí. Veřejnost tak vlastně má pocit, že Tesla je úspěšná dlouhodobě a válcuje zavedené výrobce se spalovacími auty.
Tesla přitom nezabodovala ani ve chvíli, kdy se podíl elektrických aut v Evropě zvedl. V květnu jich totiž bylo prodáno 97 100, tedy o 19 procent více než loni. Na druhé straně však jde o příliš slabý výsledek, pokud zvážíme výši dotací v některých zemích a zejména touhu Evropské unie zakázat spalovací auta. Není tedy divu, že se mnohé trhy proti „zelenému“ návrhu staví. Po jejich zhroucení totiž kromě Bruselu nikdo netouží.
Prodeje nových aut v květnu v Evropě znovu klesly, korejské automobilky Hyundai a Kia se však vezou na vlně úspěchu. Foto: JATO Dynamics
Stojí za tím zejména neutuchající zájem o SUV Tucson, které letos každý měsíc s výjimkou ledna překonalo loňské registrace. Foto: Hyundai
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejčtenější články
- Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda