Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Korejci představili revoluční převodovku, už ji neřídí ani člověk, ani vnitřní algoritmy
20.2.2020 | Mirek Mazal
Hon za co nejvyšší efektivitou přivádí automobilové výrobce k někdy dost zvláštním řešením. To poslední představil korejský konglomerát Hyundai Kia - jde o automat řadící na základě nespočtu vnějších vstupů.
Dnešní automaty jsou považovány za velmi pokročilé. Jejich řídicí jednotky tak v sobě mají zabudovány algoritmy schopné přizpůsobovat se stylu řidiče a upravit podle toho způsob řazení. Jenže pořád jsou to jen tyto algoritmy spolu s minimem vnějších vstupů (například jízda do konce či z kopce), které vyberou další rychlostní stupeň, a to v reálu funguje jen u lidí, kteří jezdí stále stejně nebo toho od automatů nežádají příliš mnoho. Těm ostatním stojí ovládací elektronika spíše v cestě a buď se jí musí přizpůsobit nebo volit převodové stupně manuálně, což také má spoustu úskalí.
Hyundai a Kia se v tomto ohledu snaží něco změnit, proto vyvinuly revoluční automatickou převodovku, pro níž vstupy člověka ani vnitřních algoritmů nebudou tím hlavním. Řadit bude podle aktuálních dat poskytnutých mimo jiné navigací, radary a kamerami. Vznikl tak prediktivní mechanismus řazení ICT Connected Shift System, jehož úkolem je vedle úspory paliva zvýšení jízdního komfortu.
Celý systém je založen na datech trojrozměrné navigace předpovídající zatáčky, kopce, sjezdy, uzavírky, opravy a další překážky dopravy. Ta doplňují radary hlídající rychlost a vzdálenosti od vozidel okolo, nutnou součástí celku je i přední kamera, která dodává podrobnosti o situaci kolem vozu. Naprogramovaný algoritmus pak předpovídá „scénář optimálního řazení pro jízdní situace v reálném čase“ a podle toho mění rychlostní stupně.
Výsledky testovacích jízd na silnici s mnoha zatáčkami přinesly úsporu frekvence řazení v zatáčkách přibližně o 43 % ve srovnání s vozidly bez připravovaného systému. Rovněž se cca o 11 % snížila četnost brzdění, čímž se zmenšilo opotřebení brzd. Systém se dokázal vypořádat i s nájezdem na dálnici. Zde bylo požadováno bryskní zrychlení, tudíž automaticky naskočil jízdní režim Sport a po dokončení přípojného manévru se nastavení samo vrátilo do standardního stavu. Před delším sjezdem nebo blízko rychlostního omezení se snad dokáže samočinně aktivovat brzdění motorem po odložení nohy z pedálu plynu. Pokud se očekává relativně dlouhé zpomalení a aktivní radar nezjistí žádné větší rozdíly rychlostí s dojížděným vozidlem, převodovka se zcela odpojí a nechá vozidlo plachtit.
Korejci vkládají velké naděje do předvídajícího automatu, v jeho nasazení vidí i šanci pro zatím nevyužité možností dané mobilními sítěmi LTE nebo 5G. Ty by mohly poskytnout další data a posunout možnost predikce automatického řazení o další kus dále. Ať chceme nebo ne, automaty se v automobilech jednou stanou absolutně dominantní, ne-li zcela samozřejmou záležitostí. Korejská iniciativa by mohla přispět k tomu, že nám při jízdě opravdu budou pomáhat a ne dělat věci, které nedávají smysl, třebaže připomíná drbání se levou rukou na pravém uchu.
Hyundai a Kia vkládají naděje do převodovky napojené na GPS a připravenou elektroniku. ICT Connected Shift System vyřadí lidské myšlení i běžné vnitřní algoritmy automatu, ví více než ony
Zdroj: Hyundai Kia
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 5 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před hodinou - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 3 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 4 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 5 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva