Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Korejci představili revoluční převodovku, už ji neřídí ani člověk, ani vnitřní algoritmy
20.2.2020 | Mirek Mazal
Hon za co nejvyšší efektivitou přivádí automobilové výrobce k někdy dost zvláštním řešením. To poslední představil korejský konglomerát Hyundai Kia - jde o automat řadící na základě nespočtu vnějších vstupů.
Dnešní automaty jsou považovány za velmi pokročilé. Jejich řídicí jednotky tak v sobě mají zabudovány algoritmy schopné přizpůsobovat se stylu řidiče a upravit podle toho způsob řazení. Jenže pořád jsou to jen tyto algoritmy spolu s minimem vnějších vstupů (například jízda do konce či z kopce), které vyberou další rychlostní stupeň, a to v reálu funguje jen u lidí, kteří jezdí stále stejně nebo toho od automatů nežádají příliš mnoho. Těm ostatním stojí ovládací elektronika spíše v cestě a buď se jí musí přizpůsobit nebo volit převodové stupně manuálně, což také má spoustu úskalí.
Hyundai a Kia se v tomto ohledu snaží něco změnit, proto vyvinuly revoluční automatickou převodovku, pro níž vstupy člověka ani vnitřních algoritmů nebudou tím hlavním. Řadit bude podle aktuálních dat poskytnutých mimo jiné navigací, radary a kamerami. Vznikl tak prediktivní mechanismus řazení ICT Connected Shift System, jehož úkolem je vedle úspory paliva zvýšení jízdního komfortu.
Celý systém je založen na datech trojrozměrné navigace předpovídající zatáčky, kopce, sjezdy, uzavírky, opravy a další překážky dopravy. Ta doplňují radary hlídající rychlost a vzdálenosti od vozidel okolo, nutnou součástí celku je i přední kamera, která dodává podrobnosti o situaci kolem vozu. Naprogramovaný algoritmus pak předpovídá „scénář optimálního řazení pro jízdní situace v reálném čase“ a podle toho mění rychlostní stupně.
Výsledky testovacích jízd na silnici s mnoha zatáčkami přinesly úsporu frekvence řazení v zatáčkách přibližně o 43 % ve srovnání s vozidly bez připravovaného systému. Rovněž se cca o 11 % snížila četnost brzdění, čímž se zmenšilo opotřebení brzd. Systém se dokázal vypořádat i s nájezdem na dálnici. Zde bylo požadováno bryskní zrychlení, tudíž automaticky naskočil jízdní režim Sport a po dokončení přípojného manévru se nastavení samo vrátilo do standardního stavu. Před delším sjezdem nebo blízko rychlostního omezení se snad dokáže samočinně aktivovat brzdění motorem po odložení nohy z pedálu plynu. Pokud se očekává relativně dlouhé zpomalení a aktivní radar nezjistí žádné větší rozdíly rychlostí s dojížděným vozidlem, převodovka se zcela odpojí a nechá vozidlo plachtit.
Korejci vkládají velké naděje do předvídajícího automatu, v jeho nasazení vidí i šanci pro zatím nevyužité možností dané mobilními sítěmi LTE nebo 5G. Ty by mohly poskytnout další data a posunout možnost predikce automatického řazení o další kus dále. Ať chceme nebo ne, automaty se v automobilech jednou stanou absolutně dominantní, ne-li zcela samozřejmou záležitostí. Korejská iniciativa by mohla přispět k tomu, že nám při jízdě opravdu budou pomáhat a ne dělat věci, které nedávají smysl, třebaže připomíná drbání se levou rukou na pravém uchu.
Hyundai a Kia vkládají naděje do převodovky napojené na GPS a připravenou elektroniku. ICT Connected Shift System vyřadí lidské myšlení i běžné vnitřní algoritmy automatu, ví více než ony
Zdroj: Hyundai Kia
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024 - A hned je bezpečno: Nový skrytý radar „vydělal” během prvních 11 dnů provozu přes 2,5 milionu Kč
28.2.2024 - Britové vyzkoušeli inovovaný Ford Puma ST, který přišel o motor i převodovku. Selhává přesně tam, kde měl excelovat
28.2.2024