Korejci představili revoluční převodovku, už ji neřídí ani člověk, ani vnitřní algoritmy

Hon za co nejvyšší efektivitou přivádí automobilové výrobce k někdy dost zvláštním řešením. To poslední představil korejský konglomerát Hyundai Kia - jde o automat řadící na základě nespočtu vnějších vstupů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Korejci představili revoluční převodovku, už ji neřídí ani člověk, ani vnitřní algoritmy

20.2.2020 | Mirek Mazal

Korejci představili revoluční převodovku, už ji neřídí ani člověk, ani vnitřní algoritmy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Hon za co nejvyšší efektivitou přivádí automobilové výrobce k někdy dost zvláštním řešením. To poslední představil korejský konglomerát Hyundai Kia - jde o automat řadící na základě nespočtu vnějších vstupů.


Dnešní automaty jsou považovány za velmi pokročilé. Jejich řídicí jednotky tak v sobě mají zabudovány algoritmy schopné přizpůsobovat se stylu řidiče a upravit podle toho způsob řazení. Jenže pořád jsou to jen tyto algoritmy spolu s minimem vnějších vstupů (například jízda do konce či z kopce), které vyberou další rychlostní stupeň, a to v reálu funguje jen u lidí, kteří jezdí stále stejně nebo toho od automatů nežádají příliš mnoho. Těm ostatním stojí ovládací elektronika spíše v cestě a buď se jí musí přizpůsobit nebo volit převodové stupně manuálně, což také má spoustu úskalí.

Hyundai a Kia se v tomto ohledu snaží něco změnit, proto vyvinuly revoluční automatickou převodovku, pro níž vstupy člověka ani vnitřních algoritmů nebudou tím hlavním. Řadit bude podle aktuálních dat poskytnutých mimo jiné navigací, radary a kamerami. Vznikl tak prediktivní mechanismus řazení ICT Connected Shift System, jehož úkolem je vedle úspory paliva zvýšení jízdního komfortu.

Celý systém je založen na datech trojrozměrné navigace předpovídající zatáčky, kopce, sjezdy, uzavírky, opravy a další překážky dopravy. Ta doplňují radary hlídající rychlost a vzdálenosti od vozidel okolo, nutnou součástí celku je i přední kamera, která dodává podrobnosti o situaci kolem vozu. Naprogramovaný algoritmus pak předpovídá „scénář optimálního řazení pro jízdní situace v reálném čase“ a podle toho mění rychlostní stupně.

Výsledky testovacích jízd na silnici s mnoha zatáčkami přinesly úsporu frekvence řazení v zatáčkách přibližně o 43 % ve srovnání s vozidly bez připravovaného systému. Rovněž se cca o 11 % snížila četnost brzdění, čímž se zmenšilo opotřebení brzd. Systém se dokázal vypořádat i s nájezdem na dálnici. Zde bylo požadováno bryskní zrychlení, tudíž automaticky naskočil jízdní režim Sport a po dokončení přípojného manévru se nastavení samo vrátilo do standardního stavu. Před delším sjezdem nebo blízko rychlostního omezení se snad dokáže samočinně aktivovat brzdění motorem po odložení nohy z pedálu plynu. Pokud se očekává relativně dlouhé zpomalení a aktivní radar nezjistí žádné větší rozdíly rychlostí s dojížděným vozidlem, převodovka se zcela odpojí a nechá vozidlo plachtit.

Korejci vkládají velké naděje do předvídajícího automatu, v jeho nasazení vidí i šanci pro zatím nevyužité možností dané mobilními sítěmi LTE nebo 5G. Ty by mohly poskytnout další data a posunout možnost predikce automatického řazení o další kus dále. Ať chceme nebo ne, automaty se v automobilech jednou stanou absolutně dominantní, ne-li zcela samozřejmou záležitostí. Korejská iniciativa by mohla přispět k tomu, že nám při jízdě opravdu budou pomáhat a ne dělat věci, které nedávají smysl, třebaže připomíná drbání se levou rukou na pravém uchu.


Korejci představili revoluční převodovku, už ji neřídí ani člověk, ani vnitřní algoritmy - 1 - Kia Hyundai ICT Connected Shift System 01Korejci představili revoluční převodovku, už ji neřídí ani člověk, ani vnitřní algoritmy - 2 - Kia Hyundai ICT Connected Shift System 02Korejci představili revoluční převodovku, už ji neřídí ani člověk, ani vnitřní algoritmy - 3 - Kia Hyundai ICT Connected Shift System dalsi 01
Hyundai a Kia vkládají naděje do převodovky napojené na GPS a připravenou elektroniku. ICT Connected Shift System vyřadí lidské myšlení i běžné vnitřní algoritmy automatu, ví více než ony

Zdroj: Hyundai Kia

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.