Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Koronavirus může dát Nissanu poslední ránu, automobilka prosí banky o 111 miliard
9.4.2020 | Petr Prokopec
Japonská automobilka se do problémů dostala už před příchodem pandemie a zastavení výroby i prodejů ji trápí více než konkurenty. Může už jen propouštět a doufat, že získá peníze od bank.
O Nissanu se léta mluvilo jen v pozitivech. Dokázal úspěšně nabízet sporťáky jako GT-R či 370Z, SUV jako Qashqai či X-Trail a jakž takž se prosadit i s elektrickým Leafem. V případě klasických hatchbacků, sedanů nebo kombíků už to nebylo tak slavné, zejména v Evropě, ale firmě jako takové se velmi dařilo. V té době však byl u vesla francouzsko-japonské aliance Carlos Ghosn. Z respektovaného manažera se však mezitím stal jeden z nejznámějších uprchlíků historie, z automobilky pak jen stín její někdejší slávy. Pokud tedy o ní momentálně padne zmínka, pak víceméně jen ve spojitosti s hrozbou bankrotu. A jak asi již tušíte, nejinak tomu bude i dnes.
Japonci za sebou mají opravdu náročné čtvrtletí, kterým zakončili uplynulý fiskální rok. Jejich zisk by se dle agentury Refinitiv Smart Estimate měl propadnout o 85 procent na „pouhých“ 49 miliard yenů (cca 11,11 mld. Kč), což je nejnižší úroveň od roku 2009, jenž byl ovlivněn globální finanční krizí. A poslední čtvrtletí už bylo jasně ztrátové. To pro Nissan rozhodně není dobrá zpráva, neboť jak jste si museli všimnout, svět momentálně zachvátila pandemie koronaviru. Výroba a prodej aut tak byly prakticky úplně zastaveny.
Novou nákazou jsou samozřejmě zasaženi všichni výrobci, ovšem většina z nich byla před koronavirem v daleko lepší kondici než Nissan. Vlastně tak nepřekvapí, že automobilka podle nejmenovaného zdroje již požádala hlavní bankovní domy o půjčky v celkové výši 500 miliard yenů (asi 111 mld. Kč). Je nicméně otázkou, zda i taková suma vůbec bude na překonání současných nesnází stačit. I proto další člověk blízký značce dodává, že finální částka ještě zatím nebyla upřesněna.
Nissan tyto zvěsti odmítl komentovat, přičemž dle mluvčí japonské automobilky je ve firemní kase dostatek hotovosti na pokrytí jakékoliv výkyvu. Nicméně připustila, že výrobce v současné době prozkoumává veškeré možnosti, jak se co nejlépe připravit na případnou krizi. Tomu však nejspíše nikdo nevěří, zvláště za situace, kdy značka propouští tisíce lidí na obou stranách Atlantiku. Realita je pravděpodobněji taková, že značce nyní teče do bot jako již dlouho ne.
Je přitom třeba dodat, že Nissan v podobné situaci již kdysi byl. Tehdy se psal rok 1999 a značka čelila řadě problémů, díky nimž nakonec vykázala ztrátu ve výši 6,46 miliardy dolarů (dle dnešního kurzu jde o 159,1 mld. Kč). I díky tomu odkoupil 36,8procentní podíl ve firmě Renault v čele s Carlosem Ghosnem, vznikla světoznámá aliance a Nissan byl do tří let zpátky v ziskových vodách. Něco podobného ale nyní bez Ghosna nejspíše půjde stěží.
Nissanu se nedařilo již před koronavirem, i proto, že třeba stěžejní Qashqai je aktuálně již sedm let staré SUV
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 7 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 9 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 10 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva