Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Králové kdysi populární třídy aut dožívají ve smutné křeči, vládne jim doprodávaný vůz
11.9.2021 | Petr Miler
Berme to jako poučení o tom, jak krutě pomíjivá může být sláva určitého typu aut a jak rychle může vzít za své třeba popularita SUV. Z někdejší oblíbenosti MPV nezbylo nic, stejně jako z vrcholných modelů této třídy.
„Sláva je jako oholené prase s namazaným ocasem a teprve poté, co proklouzlo rukama tisíců, se někoho pouhou náhodou drží,” řekl prý kdysi Davy Crockett. Tak to zkrátka v životě chodí a ti, co se jeden den vyhřívají na vrcholu slávy, ten druhý umírají v zapomnění. Platí to i ve světě aut, v němž nepochybně existují určité typy vozů, které si udržují dlouhodobou popularitu. Sláva jiných ale přichází a odchází a dnes jsme na samém konci éry jedněch z nich.
Jde o MPV, víceúčelová osobní auta, která začala získávat na oblibě v 90. letech minulého století. Velice dobře pamatuji, jak byla prezentována jako jasná budoucnost aut, dominující segment, který spojuje to nejlepší ze všech automobilových světů. A chvíli to tak skutečně vypadalo - ještě v roce 2009 bylo v Evropě prodáno 1,8 milionu MPV, což je obrovské číslo. Auta typu Renault Espace a Scénic se prodávala jako housky na krámě a vypadalo to, že MPV jakékoli velikosti je receptem na úspěch. Pak se ale lidé zakoukali do SUV.
Nemáme pocit, že by šlo o jejich stoprocentní náhradu, kostky ale byly vrženy, cesta za Rubikonem už vedla jen k Lethé. Do roku 2018 se propadly prodeje MPV na méně než polovinu někdejších čísel roku 2009 a loni klesly na méně než čtvrtinu. Propad popularity těchto vozů je obecně ohromný, nejvíce je ale patrný mezi velkými MPV, někdejšími králi této třídy.
Jen loni v Evropě postihl tento subsegment více jak 40% propad z už tak mizerných čísel, když prodáno bylo všehovšudy pouhých 37 548 vozů. Tolik se kdysi prodalo jen Renaultů Espace za pár měsíců, francouzská legenda této třídy ale loni oslovila pouhých 4 342 lidí a je na chvostu zbývající pětky takto klasifikovaných vozů. Lépe si vedl Ford Galaxy (8 129 aut), VW Sharan (11 640 aut), Ford S-Max (13 314 aut) a poněkud smutný král segmentu, Seat Alhambra (15 528 aut). To všechno, klub vládců velkých MPV byl rozprášen na maděru a je zřejmě otázkou spíše měsíců než let, než bude zlikvidován zcela.
Je v podstatě obdivuhodné, že se Alhambra (a s ním sesterský Sharan) pořád prodávají tak dobře, neboť jsou na odchodu s jediným, dosti nevhodným motorem 1,4 TSI v nabídce. Už žádný dvoulitrový diesel, nic, jen jeden malý benzin, který (či jeho ekvivalent v podobě 1,5 TSI) lze za pěknou motorizaci označit naposledy v autech typu Škoda Fabia. S-Max s Galaxy už také dlouho nevydrží a Espace má po několika hubených letech rovněž podepsaný ortel. Dejme tomu rok, možná dva a budeme se bavit o sešupu prodejů k absolutní nule, neboť novinky v této třídě MPV aspoň v Evropě očekávat nelze a zmíněné stárnoucí modely prostě zmizí jako řada jiných před nimi.
Je to nepochybně zajímavý vývoj, ne však jen optikou MPV. Stejně jako kdysi doufala ve věčnou slávu ta, doufají v ní nyní SUV. A ona věčná s největší pravděpodobností nebude, jen se čeká, co tato auta smysluplně nahradí. O MPV už asi nepůjde, něco se ale dříve nebo později najde. Ostatně, když jsme ale prasetem začali, můžeme s ním i skončit - na každé se někde vaří voda...
Velká MPV jsou na tom dnes už tak mizerně, že jim vládne Seat Alhambra doprodávaný jen s poněkud nevhodným motorem 1,4 TSI. Z králů kdysi populární třídy nezbude brzy nic. Foto: Seat
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
- V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024 - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
19.4.2024
Nejnovější články
- Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
před 2 hodinami - Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
včera - Ford se nepoučil, brutální vrcholný Mustang navzdory jeho ceně prodává stejně teatrálně jako kdysi GT
včera - Stále více dieselů nezvládá projít už svou první STK, za opravu majitelé platí až 75 tisíc Kč
včera - Mercedes elektrifikoval další sporťák. Je znovu tak těžký, že o jeho hmotnosti vůbec nechce mluvit
včera
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.22. 10:30 - honziss
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.21. 11:00 - rutak11