Krok Tesly ukazuje, proč snad raději nechtít moderní auta, v nichž výrobce může na dálku změnit cokoli

Tento systém má nepochybně své výhody a nedivili bychom se, kdybyste po některém moderním autě s ním zatoužili. Nejde ale o minci s jednou stranou a projev toho, že auto není až tak úplně vaše, i když jste si ho koupili, může zajít hodně daleko.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Krok Tesly ukazuje, proč snad raději nechtít moderní auta, v nichž výrobce může na dálku změnit cokoli

28.7.2022 | Petr Prokopec

Krok Tesly ukazuje, proč snad raději nechtít moderní auta, v nichž výrobce může na dálku změnit cokoli

/

Foto: Tesla

Tento systém má nepochybně své výhody a nedivili bychom se, kdybyste po některém moderním autě s ním zatoužili. Nejde ale o minci s jednou stranou a projev toho, že auto není až tak úplně vaše, i když jste si ho koupili, může zajít hodně daleko.

Tesle rozhodně nelze upřít, že automobilový svět obohatila o řadu inovací, které by zavedené výrobce hned tak nenapadly. Stejně tak ovšem přinesla do hry i některé prvky, které způsobují také dříve nevídané problémy. Modernizace auta přes internet je pak rozhodně jednou z nich, u Tesly je dokonce možná tou nejvíce definující. A je to klasická mince se dvěma stranami - na té jedné tu máme možnost neustálé modernizace, díky které by vaše auto pomalu ani nemuselo zestárnout. Jenže pak je tu strana druhá, díky které lidé stále častěji a stále více zjišťují, že jim vlastně patří jen holá schránka, ne to, co se v ní nachází.

Před pár dny jsme přitom mohli zmínit, že u všech aut objednaných po 20. červenci bude fungovat satelitní navigace zdarma pouze 8 let po koupi. Poté již majitel vozu, ať už jím bude kdokoli, bude muset za tento systém pravidelně platit, což je vskutku absurdní. Veškerý hardware i software jsou totiž k dispozici, vše navíc již bylo zaplaceno. Jenže tak jako třeba ve světě počítačů v případě antivirové ochrany si zjevně již od výrobců jen kupujete licenci na omezené užívání toho či onoho.

Tímto směrem míří všechny automobilky, možná i proto do budoucna opravdu neuvěřitelně vzroste zájem o ještě analogové vozy. Tedy takové, které jsou po zaplacení jen a pouze vaše. Zvláště když se zejména v případě Tesly začíná provalovat, že automobilka zjevně zkouší, kam až může zajít. Že je to přitom v neprospěch jejích zákazníků, asi nemusíme dodávat. Tentokrát jde ale o drzost nejvyššího kalibru, která v podstatě odpovídá tomu, že vám přes noc nějaký zloděj vycucnul nádrž.

O příběh se s médii podělil Jason Hughes, majitel nezávislého servisu Tesel. Sama automobilka se k němu zatím nevyjádřila, pročež jisté pochybnosti zůstávají. I proto by nicméně měla znovu obnovit oddělení pro kontakt s veřejností - její „přehmat“ se totiž stal virálním již na počátku týdne, ovšem dosud tu nemáme žádné oficiální komuniké. To pak jen může navodit dojem, že značka schovává hlavu do písku a doufá, že problém bude co nejrychleji zapomenut.

Co se ale tedy stalo? Jak Hughes udává, jeden jeho zákazník je již třetím majitelem Tesly Model S 60 z roku 2013. Tedy jedné z vůbec prvních variant, která ještě disponovala pouze jedním elektromotorem roztáčejícím zadní kola. Vůz pak byl, jak již název naznačuje, prodán s bateriemi o kapacitě 60 kWh. Nicméně první majitel tento paket nechal v továrně vyměnit za větší s 90 kWh, přičemž značka poladila i veškeré další náležitosti. Vše navíc proběhlo v rámci záruky.

Postupem času se pak vůz dostal k současnému vlastníkovi, který se rozhodl navštívit servisní centrum kvůli modernizaci softwaru, neboť původní Tesly ještě fungovaly na bází sítě 3G. Ta však zakrátko zmizí v propadlišti dějin. Aby tedy majitel mohl dále využívat oné modernizace skrze internet, musel zkrátka jít s dobou. Dle Hughese přitom Tesla skutečně vše napravila, krátce po servisu však zákazníkovi oznámila, že „našla a opravila konfigurační chybu“.

Jak asi již tušíte, tou chybou byl nesoulad v označení vozu a velikosti baterií. Tesla totiž majiteli uzamkla oněch dodatečných 30 kWh, které si první majitel pořídil extra, a uvedla, že pokud chce oněch zhruba 129 kilometrů dojezdu zpátky, bude muset zaplatit 4 500 USD (cca 109 000 Kč) navíc. Něco takového je ale opravdu nestoudné, ostatně podobným způsobem by zákazník mohl žalovat značku, že kvůli ní musí vozit pár kilo navíc a tedy dosahuje vyšší spotřeby.

Na něco takového nicméně v tomto případě nedojde, neboť Hughes uvedl, že i díky síle internetu byl nakonec celý problém vyřešen ve prospěch klienta. A stejně tak se povedlo navrátit původní kapacitu i jednomu z jeho dalších zákazníků. To nicméně jen dokládá, že nejde o ojedinělý případ. Tesla tak opravdu zkouší, kam může zajít a co všechno budou zákazníci schopni skousnout. Možná tak skutečně bude lepší zůstat u auta, do kterého výrobce na dálku nemůže „hrabat”. Vypnout vám může prakticky cokoli, třeba tolikrát skloňované vyhřívání sedadel. A pokud si za něj nepřiplatíte...


Krok Tesly ukazuje, proč snad raději nechtít moderní auta, v nichž výrobce může na dálku změnit cokoli - 1 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 01Krok Tesly ukazuje, proč snad raději nechtít moderní auta, v nichž výrobce může na dálku změnit cokoli - 2 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 03Krok Tesly ukazuje, proč snad raději nechtít moderní auta, v nichž výrobce může na dálku změnit cokoli - 3 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 37
Z online modernizací aut se začíná stávat menší noční můra. S jejich pomocí sice třeba Tesla může váš vůz udržovat po dlouhou dobu takříkajíc v kurzu, ovšem zároveň si s ním může dělat pomalu co chce bez vašeho vědomí. Třeba vám sebrat kus dostupné kapacity akumulátoru a pak chtít peníze za její opětovné odemčení. Geniální. Ilustrační foto: Tesla

Zdroj: Jason Hughes@Twitter přes Carscoops

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše