Které zahraniční automobilky dál zůstávají na ruském trhu? Exodus není zdaleka úplný

Může se zdát, že se k Rusku otočil zády celý svět, a to i v případě lokální výroby aut či prodeje dovážených modelů. Není to ale tak jednoznačné, některé značky dále doufají, že své pozice v Rusku udrží, jiné by je dokonce rády zlepšily.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Které zahraniční automobilky dál zůstávají na ruském trhu? Exodus není zdaleka úplný

14.3.2022 | Petr Prokopec

Které zahraniční automobilky dál zůstávají na ruském trhu? Exodus není zdaleka úplný

/

Foto: Haval

Může se zdát, že se k Rusku otočil zády celý svět, a to i v případě lokální výroby aut či prodeje dovážených modelů. Není to ale tak jednoznačné, některé značky dále doufají, že své pozice v Rusku udrží, jiné by je dokonce rády zlepšily.

Jaká je budoucnost automobilového průmyslu v Rusku? Na tuto otázku v současné době neexistuje jasná odpověď, do značné míry je ale závislá na dalším průběhu konfliktu na Ukrajině. Čistě teoreticky se může stát cokoli, třebaže si v tuto chvíli neumíme příliš představit, že by se věci vrátily do zcela původních kolejí. Jisté je v tuto chvíli pouze tolik, že se k Rusku staví zády stále více automobilek - ať už proto, že kvůli sankcím musí, nebo proto, že kvůli probíhajícímu konfliktu chtějí.

Další vývoj je ve hvězdách, v extrémním případě může dojít až na zabavování továren. Již minulý týden bylo schváleno, že Rusko může znárodnit majetek zahraničních firem, které z více než 25 procent vlastní osoby či firmy z nepřátelských států. Mezi ně patří celá Evropská unie, tedy i Česko, stejně jako třeba Spojené státy, Velká Británie či Švýcarsko. I kdyby ale došlo na takový scénář, pořád existují země a značky, které k Rusku odmítavé nejsou a fungovat na jeho území chtějí i nyní.

Těmi nejvíce zaháčkovanými jsou ty čínské, které se v Rusku už dobře usadily a situace otevřeně chtějí využít k tomu, aby zvýšily svůj tržní podíl. Čína s žádnými sankcemi proti Rusku nepřišla a nedá se čekat, že by to kdy udělala - veřejně odsuzuje spíše chování západních mocností i sankce samotné. Značky jako Geely, Haval, Chery, Changan, Dongfeng, FAW, Great Wall a další tak v zemi zůstávají dál a divili bychom se spíše tomu, kdyby zní odešli. Čína je ve výrobě těchto aut zcela soběstačná a do svého rozhodování si nejspíše nenechá mluvit od USA a dalších.

Kromě čínských automobilek ale zády k Rusku nestaví ani korejští výrobci. Hyundai a Kia doufají, že budou moci v prodeji svých aut pokračovat, zvláště poté, co partnerská společnost Avtotor investovala do rozšíření svých výrobních kapacit. Dle zveřejněných informací má továrna v Kaliningradu dostatek komponentů na tři měsíce dopředu, přičemž Korejci budou zasílat i nové díly - na to si domluvili výjimky i s USA. Jsou v Rusku příliš velcí a odepsat mnohamiliardové investice z posledních let se jim logicky nechce.

Analytici ostatně naznačují, že právě výše lokálních investic a intenzita lokální výroby je stěžejní při posuzování aktuální situace. Kde bylo peněz vynaloženo více, tam převládá snaha zůstat a de facto navyšovat tržní podíl. Což je teorie, která může a nemusí fungovat. Pokud by sankce Rusko zbídačily, trh s auty by se výrazně zmenšil a ani větší podíl na něm by nemusel znamenat vysoké prodeje. To se ale stát nemusí a pokud prodeje zůstanou robustní a z trhu zmizí většina konkurence, je to pro Korejce šance.

A nejen pro ně, tradičně neutrální se snaží zůstat i Toyota, která sice musela pozastavit montážní linky kvůli problémům s dodávkami komponentů, úplný odchod ze země ale vylučuje. Japonsko je ostatně další zemí, která nechce s Ruskem zcela zpřetrhat vztahy - například ruské zastoupení Mitsubishi zmiňuje, že dovoz nových aut zatím neustal a s dalšími kroky si počká na budoucí vývoj. Opatrný je i Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel a další), který sice v Rusku momentálně nic nevyrábí a některé aktivity přesouvá jinam, k rázným krokům ale zatím též nepřistoupil. Renault je pak kapitola sama pro sebe - majoritní podíl v Avtovazu, velké továrny v zemi, významný podíl Ruska na globálních obratech i ziscích... Francouzi musí být opatrní.

Na „opačné straně barikády” je ale více automobilek, své aktivity v zemi přerušila již více než dvacítka z nich. Kromě celého koncernu VW včetně Škody mezi ně patří Mercedes, Nissan, Ferrari, Lamborghini či Volvo. Takové BMW pak sice vyhlásilo stop-stav, ovšem letos v únoru se zmiňovaným Avtotorem uzavřelo smlouvu na lokální výrobu svých aut až do roku 2028. Touha zůstat v zemi je tedy nepochybně nemalá, to ale nakonec platí o všech. O víkendu jsme psali, že Mercedes případným koncem v Rusku riskuje přes 70 miliard korun, kdo by je chtěl jen tak odepsat?

Suma sumárum je situace nejistá. Tedy až na to, že v Rusku se momentálně prakticky nic nevyrábí, a to ani v případě Lady, neboť invaze na Ukrajinu způsobila trhliny v dodavatelských řetězcích a logistické problémy. A také se toho moc neprodává, za což může hlavně volatilita kursu rublu a z dlouhodobého hlediska nejasné ceny. I pokud by ale došlo na nejhorší, minimálně odhodlání zůstat v zemi ze strany čínských, korejských a některých japonských značek je zřejmé.


Které zahraniční automobilky dál zůstávají na ruském trhu? Exodus není zdaleka úplný - 1 - Haval F7 F7x 2021 nove 13Které zahraniční automobilky dál zůstávají na ruském trhu? Exodus není zdaleka úplný - 2 - Haval F7 F7x 2021 nove 15Které zahraniční automobilky dál zůstávají na ruském trhu? Exodus není zdaleka úplný - 3 - Haval F7 F7x 2021 nove 17Které zahraniční automobilky dál zůstávají na ruském trhu? Exodus není zdaleka úplný - 4 - Haval F7 F7x 2021 nove 19Které zahraniční automobilky dál zůstávají na ruském trhu? Exodus není zdaleka úplný - 5 - Haval F7 F7x 2021 nove 24Které zahraniční automobilky dál zůstávají na ruském trhu? Exodus není zdaleka úplný - 6 - Haval F7 F7x 2021 nove 18
Čínské automobilky zůstávají ruskému trhu věrné i proto, že po odchodu těch západních mohou dále navýšit svůj už tak vysoký tržní podíl. Foto: Haval

Které zahraniční automobilky dál zůstávají na ruském trhu? Exodus není zdaleka úplný - 7 - Hyundai Creta 2020 2022 facelift 04Které zahraniční automobilky dál zůstávají na ruském trhu? Exodus není zdaleka úplný - 8 - Hyundai Creta 2020 2022 facelift 05Které zahraniční automobilky dál zůstávají na ruském trhu? Exodus není zdaleka úplný - 9 - Hyundai Creta 2020 2022 facelift 06
Nejde ale jen o Číňany, v Rusku zůstávají i Korejci, kteří tam prodávají třeba hit jménem Hyundai Creta. Foto: Hyundai

Které zahraniční automobilky dál zůstávají na ruském trhu? Exodus není zdaleka úplný - 10 - Toyota Land Cruiser 200 V8 D4-D uplny konec 02Které zahraniční automobilky dál zůstávají na ruském trhu? Exodus není zdaleka úplný - 11 - Toyota Land Cruiser 200 V8 D4-D uplny konec 07Které zahraniční automobilky dál zůstávají na ruském trhu? Exodus není zdaleka úplný - 12 - Toyota Land Cruiser 200 V8 D4-D uplny konec 08
Zády k Rusům se pak neobrací třeba ani Toyota, která tam po léta bodovala mimo jiné s Land Cruiserem (zde ve své předchozí generaci v provedení pro CIS) a ráda by navázala i s tím novým. Foto: Toyota

Zdroj: Avtostat

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše