Koronavirus už odstavil první automobilky mimo Čínu, Wu-chan připomíná město duchů

Ačkoli mnozí nevěřili tomu, že virus ovlivňující v prvé řadě dění v Číně může mít následky na globální automobilový průmysl, už se to děje. A dokud se nepohnou ledy v Číně, bude jen hůř.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Koronavirus už odstavil první automobilky mimo Čínu, Wu-chan připomíná město duchů

5.2.2020 | Petr Miler

Koronavirus už odstavil první automobilky mimo Čínu, Wu-chan připomíná město duchů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ačkoli mnozí nevěřili tomu, že virus ovlivňující v prvé řadě dění v Číně může mít následky na globální automobilový průmysl, už se to děje. A dokud se nepohnou ledy v Číně, bude jen hůř.

Když jsme před pár dny psali o tom, že Koronavirus může automobilový průmysl poslat do kolen, ozvali se nám někteří z vás s tím, že přeháníme. Popravdě řečeno bychom byli rádi, kdyby tomu tak bylo, ale není. Rozsah opatření přijatých v Číně k zamezení šíření viru spolu s provázaností čínské výroby prakticky s produkcí prakticky čehokoli světově významného vyráběného kdekoli jinde na Zemi a moderními logistickými postupy může takové problémy způsobit i ve velmi krátkém časovém horizontu. Vlastně už je způsobuje.

Hyundai oznámilo, že právě kvůli koronaviru zastavuje výrobu ve všech svých domácích továrnách. Jak patrně víte, Hyundai není čínská, ale korejská automobilka a omezení nezavádí kvůli nemoci samotné. Problém je, že ve větší míře využívá dílů od dodavatelů z Číny a vzhledem k tomu, že dvě třetiny čínské automobilové produkce (tedy i výroby dílčích komponentů) je soustředěno do provincií s nejpřísnějšími omezeními, Korejcům prostě došly díly, aby mohli ve výrobě nových vozů pokračovat.

Firma konstatuje, že zastavování výroby už započalo a všechny továrny postupně přeruší svou činnost během tří dnů. Omezení pak bude trvat nejméně do 11. února, tedy příštího úterý, to ale jen za předpokladu, že čínské restrikce přijaté pro změnu do neděle 9. února pozbudou platnosti. Pokud se nic nezmění, výroba v Koreji bude stát dál.

Přímo Hyundai navíc není jedinou korejskou automobilkou, která podobná opatření přijímá. Prakticky stejně se zachovala i sesterská Kia, která zavírá továrny v Hwason a Gwangju vyrábějící modely K3, K5 a Bongo primárně pro domácí trh. Ssangyong pak zastavil výrobu v Pyeongtaeku, a to nejméně do 12. února. Situace už přiměla reagovat i korejského prezidenta, který k věci řekl: „Musíme spěchat s přípravou komplexních protiopatření, abychom minimalizovali dopady na ekonomiku země i v tom nejhorším případě, tedy když nastalá situace bude pokračovat,” řekl Moon Jae In.

Situace je tedy vážná a pokud se v dohledné době nic nezmění, bude postupně dopadat na další a další výrobce. Na automobilky z Evropy má situace vzhledem k větší vzdálenosti od Číny méně bezprostřední dopady, vzhledem k realitě fungování současného světa ale nepředpokládáme, že by na starém kontinentu existoval jediný výrobce, který by nepoužíval ani jeden díl od dodavatelů z Číny či uměl tyto dodávky rychle nahradit z jiných zdrojů. Pakliže se tedy nestane zázrak a Číňané omezení nezruší, čekejme jen další a další komplikace.

Při všech zmínkách o sekundárních dopadech bychom ale neměli zapomínat na to, jak to nyní vypadá v čínském Wu-chanu, epicentru šíření samotného viru. Tam jsou přijatá opatření nejdrastičtější a v městě s více jak 10 miliony obyvatel bylo naprosté většině místních zakázáno vycházet. Z jindy přeplněné metropole, kde žije více lidí než v celé České republice, se tak rázem stalo město duchů. Nejlépe to ukazují přiložené záběry New York Times z dronu - silnice o mnoha proudech s pár aut, liduprázdné centrum, jindy ve švech praskající místní letiště bez jediného živáčka... To jsou skutečně smutné pohledy. Můžeme jen doufat, že se situace zlepší co nejdříve.


Koronavirus už odstavil první automobilky mimo Čínu, Wu-chan připomíná město duchů - 1 - Hyundai Santa Fe 2019 cinska verze nova sada 07Koronavirus už odstavil první automobilky mimo Čínu, Wu-chan připomíná město duchů - 2 - Hyundai Santa Fe 2019 cinska verze nova sada 08Koronavirus už odstavil první automobilky mimo Čínu, Wu-chan připomíná město duchů - 3 - Hyundai Santa Fe 2019 cinska verze nova sada 12
Kvůli výpadkům dodávek dílů stojí mimo jiné výroba Hyundai Santa Fe...

Koronavirus už odstavil první automobilky mimo Čínu, Wu-chan připomíná město duchů - 4 - Kia Optima K5 2019 prvni sada 05Koronavirus už odstavil první automobilky mimo Čínu, Wu-chan připomíná město duchů - 5 - Kia Optima K5 2019 prvni sada 07Koronavirus už odstavil první automobilky mimo Čínu, Wu-chan připomíná město duchů - 6 - Kia Optima K5 2019 prvni sada 09
...nebo nové Kie K5

Koronavirus už odstavil první automobilky mimo Čínu, Wu-chan připomíná město duchů - 7 - Koronavirus zavreni prvnich tovaren mimo Cinu Wuhan 01Koronavirus už odstavil první automobilky mimo Čínu, Wu-chan připomíná město duchů - 8 - Koronavirus zavreni prvnich tovaren mimo Cinu Wuhan 02Koronavirus už odstavil první automobilky mimo Čínu, Wu-chan připomíná město duchů - 9 - Koronavirus zavreni prvnich tovaren mimo Cinu Wuhan 03Koronavirus už odstavil první automobilky mimo Čínu, Wu-chan připomíná město duchů - 10 - Koronavirus zavreni prvnich tovaren mimo Cinu Wuhan 04Koronavirus už odstavil první automobilky mimo Čínu, Wu-chan připomíná město duchů - 11 - Koronavirus zavreni prvnich tovaren mimo Cinu Wuhan 05Koronavirus už odstavil první automobilky mimo Čínu, Wu-chan připomíná město duchů - 12 - Koronavirus zavreni prvnich tovaren mimo Cinu Wuhan 06Koronavirus už odstavil první automobilky mimo Čínu, Wu-chan připomíná město duchů - 13 - Koronavirus zavreni prvnich tovaren mimo Cinu Wuhan 07Koronavirus už odstavil první automobilky mimo Čínu, Wu-chan připomíná město duchů - 14 - Koronavirus zavreni prvnich tovaren mimo Cinu Wuhan 08Koronavirus už odstavil první automobilky mimo Čínu, Wu-chan připomíná město duchů - 15 - Koronavirus zavreni prvnich tovaren mimo Cinu Wuhan 09Koronavirus už odstavil první automobilky mimo Čínu, Wu-chan připomíná město duchů - 16 - Koronavirus zavreni prvnich tovaren mimo Cinu Wuhan 10
Pohled do ulic čínského Wu-chanu, epicentru celého problému, ukazuje drastičnost přijatých opatření. Naprostá většina z 11 milionů lidí je doma

Zdroje: Hyundai Motors, Kia Motors, Bloomberg, The New York Times

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše