Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada Niva v Evropě po 43 letech končí, úplně ji zabít bude ale těžké
1.6.2020 | Petr Prokopec
Ruská legenda dojíždí v zemích EU na tradiční problém - má příliš vysokou spotřebu a tedy i příliš vysoké emise CO2. Do Německa prý již byly oficiálně dovezeny poslední kusy, jenže individuálnímu dovozu nic nebrání.
Lada Niva není kultovním vozem jen u nás, ale prakticky všude, kde se objevila v prodeji. Vděčí za to nejen výborným jízdním vlastnostem v terénu, ale také velmi nízké ceně. A zmínit je třeba i její nesmrtelnost. Ruský off-road zamířil do prodeje již v roce 1977 a v takřka nezměněné podobě se prodává dodnes. Pravda, AvtoVAZ sice za uplynulých již takřka 43 let provedl řadu dílčích změn, ovšem i tak budete potřebovat návod, abyste od sebe původní a v současné době vyrobený kousek odlišili.
Stejně tak ale budete zakrátko potřebovat návod na to, abyste si Ladu Niva mohli v Evropě pořídit. Tedy alespoň za předpokladu, že toužíte po zcela novém exempláři. Na českém trhu ruská značka oficiálně nepůsobí, nově se ale začínají redukovat i její aktivity v dalších zemích starého kontinentu. V Německu již vyšlo najevo, že várka aut dovezených do země v únoru by měla být tou úplně poslední. Po vyprodání skladů tak dealerům zůstane už jen Vesta, jejíž 1,6litrový agregát dokonce plní emisní normu Euro 6d-TEMP. Otázkou však je, zda mu to pomůže.
Hovoří se totiž o tom, že za koncem Lady Niva stojí změna strategie uvnitř aliance Renault-Nissan, do níž Lada spadá. Ze západních trhů by tak neměl zmizet pouze ikonický off-road, ale i celá značka. Její roli pak má zastoupit Dacia, což dává smysl, jejíž zaměření není úplně stejné, rumunská auta ale mají podstatně nižší spotřebu a tedy i emise CO2.
V tomto ohledu je třeba podotknout, že i Niva plní normu Euro 6d-TEMP. Nicméně i tak její 1,7litrový motor kromě 83 koní a 129 Nm točivého momentu produkuje nemalých 226 gramů CO2 na kilometr. To je již přílišná porce i na prodej v omezeném množství, pročež by od příštího roku muselo nevyhnutelně vlivem pokut ze strany Evropské unie dojít ke zdražení. A co hůře, vše by odskákala i Vesta, která je na tom sice nepopiratelně lépe, ovšem za požadovanými 95 gramy také zaostává.
Němečtí prodejci Lady nicméně dodávají, že jakkoliv dochází k ukončení oficiálního prodeje, ani v nejmenším to neznamená konec Nivy na západ od našich hranic. Off-road je totiž nadmíru oblíben hlavně mezi lesníky, nimrody či rybáři. Řada z nich totiž běžně jezdí v Audi, BMW či Mercedesu, ovšem ten si nedovedou představit jako společníka na noční výpravě. Niva je toho ale pravým opakem, proto se již nyní počítá s individuálním dovozem.
Oficiálně by se pak Niva měla na západní trhy vrátit až s příchodem druhé generace, která je očekávána někdy v roce 2022. Jelikož přitom půjde o model plně využívající moderní platformu a motory aliance Renault-Nissan, nebude ani se spotřebou žádný problém. Ovšem v takové chvíli již půjde o vůz, který asi jen stěží dosáhne kultovního statutu jako generace první.
Lada Niva letos v Evropě oficiálně skončí. Prodejci však již nyní dodávají, že zákazníkům zajití individuální import, poptávka po tomto nesmrtelném off-roadu je podobně nehynoucí
Zdroj: Autonotizen
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 10 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva