Lada po 11 dnech znovu rozjede výrobu aut, z její dosavadní nabídky ale zbude jen torzo

Těžko říci, jak tuto situaci vnímat. Na jednu stranu je v podstatě obdivuhodné, že firma dokáže vůbec něco dále vyrábět. Na tu druhou jde ale o naprosté torzo její dosavadní nabídky sestávající jen ze dvou z nejstarších modelů v jejím portfoliu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Lada po 11 dnech znovu rozjede výrobu aut, z její dosavadní nabídky ale zbude jen torzo

13.3.2022 | Petr Miler

Lada po 11 dnech znovu rozjede výrobu aut, z její dosavadní nabídky ale zbude jen torzo

/

Foto: AvtoVAZ

Těžko říci, jak tuto situaci vnímat. Na jednu stranu je v podstatě obdivuhodné, že firma dokáže vůbec něco dále vyrábět. Na tu druhou jde ale o naprosté torzo její dosavadní nabídky sestávající jen ze dvou z nejstarších modelů v jejím portfoliu.

Už více jak 14 dnů uběhlo od začátku konfliktu na Ukrajině, který zprostředkovaně rychle zasáhl většinu civilizovaného světa. Dalekosáhlé dopady bude mít i na ekonomiku, a to jak tu ruskou, tak na tu západní. Na vině není ani tak konflikt sám, třebaže i ten by způsobil potíže. Problémem jsou tu hlavně sankce západních mocností uvalené na Rusko a případně i ruské sankce mířící opačným směrem.

Nejvíce se pochopitelně dotýkají samotného Ruska, kde mimo jiné paralyzovaly výrobu aut. Zasaženým je primárně největší domácí výrobce AvtoVAZ, výrobce Lad, který byl nucen 5. března kvůli nedostatku dovážených komponentů zastavit všechny linky. Tento stav trvá dodnes, ruský Avtostat ale zjistil, že brzy pomine - ve středu 16. března bude výroba znovu obnovena. Na bouchání šampaňského to ale v Rusku nebude.

V Toljatti se znovu rozjede jen výroba prapůvodní Nivy a také modelu Granta. To jsou dva z nejstarších modelů v nabídce značky a i když ani ty ze 100 % nespoléhají na komponenty vyrobené v Rusku, v jejich případě zjevně není problém s dovozem. Výroba ostatních modelů zůstává zastavena a zaměstnanci budou doma s třetinovými mzdami. Jak dlouho tento stav potrvá, není jasné, ani výroba Nivy a Granty ale nepojede dlouho - zastavit se má znovu v pátek 18. března.

Žádná sláva to tedy není, manažeři firmy se navíc už dříve nechali slyšet, že bez dodávek ze západu dokáže Lada dlouhodobě vyrábět jen dva modely a ani Granta mezi ně nepatří. Pochopitelně nikdo neví, co bude zítra, AvtoVAZ se bude snažit udržet výrobu v chodu a mateřský Renault má své možnosti, jak tomu pomoci. Dovoz dílů z Japonska, Koreje nebo Číny není až tak (pokud vůbec) problematický a ve všech zemích je Renault aktivní přímo nebo skrze své partnery.

Bez zajímavosti není, že ač Lada sotva něco vyrábí, průběžně zdražuje. Zrovna dostupné modely též šly nahoru - Granta zdražila o 86 tisíc rubů na 685 tisíc RUB, Niva Legend o 83 tisíc rublů na 777 tisíc RUB. V korunách jsou to ale pořád velmi nízké ceny - Grantu lze koupit od 164 tisíc Kč, nesmrtelnou tetu, pardon Nivu, za 186 tisíc Kč.


Lada po 11 dnech znovu rozjede výrobu aut, z její dosavadní nabídky ale zbude jen torzo - 1 - Lada Granta Sedan 2018 ilustracni foto 01Lada po 11 dnech znovu rozjede výrobu aut, z její dosavadní nabídky ale zbude jen torzo - 2 - Lada Granta Sedan 2018 ilustracni foto 02Lada po 11 dnech znovu rozjede výrobu aut, z její dosavadní nabídky ale zbude jen torzo - 3 - Lada Granta Sedan 2018 ilustracni foto 03
Lada za pár dnů znovu rozjede výrobu, půjde ale jen o modely Granta... Foto: AvtoVAZ

Lada po 11 dnech znovu rozjede výrobu aut, z její dosavadní nabídky ale zbude jen torzo - 4 - Lada Niva Bronto 2021 nova sada 01Lada po 11 dnech znovu rozjede výrobu aut, z její dosavadní nabídky ale zbude jen torzo - 5 - Lada Niva Bronto 2021 nova sada 02Lada po 11 dnech znovu rozjede výrobu aut, z její dosavadní nabídky ale zbude jen torzo - 6 - Lada Niva Bronto 2021 nova sada 04
...a Niva Legend, na jiné teď nemá díly. Foto: AvtoVAZ

Zdroj: Avtostat

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.