Lada skončila s praxí, kterou dnes už žádná jiná automobilka neprovozovala

Výroba auta je složitý proces, během nějž se může leccos nepovést. Dříve tak bývalo zvykem zakončit montáž každého vozu krátkou testovací jízdou, v posledních letech už to nikdo nedělá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Lada skončila s praxí, kterou dnes už žádná jiná automobilka neprovozovala

20.11.2019 | Petr Prokopec

Lada skončila s praxí, kterou dnes už žádná jiná automobilka neprovozovala

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Výroba auta je složitý proces, během nějž se může leccos nepovést. Dříve tak bývalo zvykem zakončit montáž každého vozu krátkou testovací jízdou, v posledních letech už to nikdo nedělá.

Nejsou zase tak dávno časy, kdy výrobní postup většiny automobilek zakončovala z dnešního úhlu pohledu zajímavá procedura. Ještě z prohlídek závodů BMW pamatujeme, jak čerstvě vyrobený vůz opustil montážní linku,a vydal se na krátkou projížďku po firemním okruhu s různými nástrahami. Cílem bylo pochopitelně prověřit kvality montáže a odhalit případné nedostatky.

Tuto praxi si ovšem automobilky mohly dovolit ve chvílích, kdy tlak na minimalizaci nákladů nedosahoval zdaleka dnešní výše. S rostoucí přesností výroby a menším počtem odhalených chyb testovací jízdy postupně zmizely zcela. Fyzickou prověrku začala nahrazovat jen zběžná vizuální kontrola, která zjevně stačí - i přes větší komplexitu je průměrný věk dnešních aut vyšší než kdy dříve.

Ruský AvtoVAZ byl jedním z mála výrobců, u kterých staré pořádky dále přetrvávaly. Ovšem i tato automobilka nyní začíná měnit své zvyky, a to znovu kvůli úspoře nákladů. Svá auta bude kontrolovat pouze v halách, nikoliv na okruhu. Nebude tak zbytečně plýtváno palivem, potřeba nebude ani důkladné mytí, neboť testovaná auta se do továrny vracela s bahnem a pískem na podvozku a kolech.

Stas Berezij z tiskového centra AvtoVAZu uvedl, že změny odstartovaly u ruské automobilky již před několika lety. Automobilka přestala užívat velký testovací okruh a jízdy začala pozvolna nahrazovat pouhým nastartováním motoru na konci montážní linky a krátkou prověrkou na pohyblivých válcích. I tato procedura ale zjevně byla nákladná, a proto se od fyzických testů upustí zcela.

Je samozřejmě otázkou, jakou kvalitu dostanou zákazníci v ruském případě, nicméně AvtoVAZ poukazuje na skutečnost, že dnes již auta po okruhu ihned po sjetí z montážní linky neprohání nikdo. Přesto kvalita narůstá, ač se to na první pohled nezdá. Rusové tak v dalším ohledu vstupují do 21. století, jakkoliv zrovna v tomto případě proti jejich staromilství asi nikdo - tedy kromě aktivistů - nic nenamítal.


Lada skončila s praxí, kterou dnes už žádná jiná automobilka neprovozovala - 1 - Lada zmeny ve vyrobe 2019 01Lada skončila s praxí, kterou dnes už žádná jiná automobilka neprovozovala - 2 - Lada zmeny ve vyrobe 2019 02
Lada se rozhodla šetřit, proto testovací jízdy prověřující kvalitu nahradí statickou prověrkou na konci montážní linky

Zdroj: Lada Online

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.