Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Levný čínský pokořitel Škody Octavia je stále větší hit, už tak vysoké prodeje letos navyšuje 3,5násobně
27.4.2023 | Petr Miler
Musel by se stát zázrak, aby čínská auta jednoho dne nezačala tahat za delší kus provazu i v Evropě. Kdysi tak populární Škoda Octavia musela v Číně už totálně kapitulovat před svým zřejmě nejpovedenějším soupeřem posledních let od Changanu.
Prakticky každý den se musíme ptát, kam kráčí evropský automobilový průmysl. Pod taktovkou politického vedení starého kontinentu se vydal cestou zákazníky nevyžádané elektromobility, která je nejenže drahá a obtížně konkurenceschopná sama o sobě, uměle zdražuje i jinak dostupná a stále žádanější spalovací auta. Je možné - jakkoli tomu nevěříme -, že EU nakonec se svými plány uspěje a elektromobilitu si tu prosadí, ale za jakou cenu? Svět není jen Evropa a místní automobilky musí být primárně konkurenceschopné jinde na Zemi, aby se mohly nazývat úspěšnými firmami.
A to bude pod tlakem evropských nařízení velmi složité, jak nakonec ukazuje i stále bující čínská konkurence. Čína se elektromobilitě též zdaleka nebrání, dogmaticky na ní ale nelpí a dovoluje tamním automobilkám nabízet prakticky cokoli. Protože jen tak lze uspokojit specifické choutky rozličných zákazníků z rozličných koutů země. Tamní automobilky tak dále přichází s novými a stále více konkurenceschopnými spalovacími modely, vedle kterých si do elektrifikace zahledění Evropané ani neškrtnou.
O jednom z nich už u nás byla řeč mnohokrát, musíme nad ním ale dokola žasnout. Od začátku totiž bylo zřejmé, že Changan s liftbackem UNI-V míří přímo do středu terče a Octavii - kdysi bestselleru i v Číně - vezme i to málo, co mu z jeho prodejů ještě zbylo. Tohle je totiž auto uvařené podle úplně stejného receptu, navíc moderně vyhlížející, technicky atraktivní a podstatně levnější.
Abychom nemluvili jen obecně, upřesněme, že UNI-V na délku standardně 4 680 milimetrů, některé verze ji ale díky použitým nárazníkům protahují až k 4 705 mm. Jde tedy o relativně velké auto na pomezí nižší střední a střední třídy, které má už proto blízko ke Škodě Octavia. Rozvor náprav pak činí vždy 2 750 mm, čím dokonce překonává i prodlouženou Škodu Octavia PRO určenou pro Čínu. Právě té je přímým konkurentem, překonává ji ale prakticky ve všech ohledech.
Už po stránce dostupných motorizací kráčí Číňané poněkud pestřejší cestou než Češi. Octavii PRO lze koupit s jediným motorem 1,5 TSI, Changan UNI-V je ale k mání jak se srovnatelným 1,5litrovým benzinovým čtyřválcem s turbem o výkonu 188 koní a 300 Nm točivého momentu, tak s dvoulitrový turbem s 232 koňmi a 390 Nm. To nezní špatně, zvláště ne ve srovnání s Octavií se 150 koňmi maximálně, potenciál motoru tak nezaostává ani za agresivním zevnějškem. Převodovka UNI-V je vždy automatická, v případě slabšího motoru 7stupňová dvouspojková, se silnějším se pojí osmistupňový automat s hydrodynamický měničem.
Už zmíněný exteriér působí opravdu atraktivně, svébytně. Pravda, čelními partiemi trochu připomíná poslední Hyundai, zezadu si pak dost možná vzpomenete na Hondu Civic, nakonec i proto, že logo Changanu hodně připomíná emblém japonské automobilky. Kromě asijských značek je nicméně patrný také vliv Audi či Peugeotu. Jisté podobnosti s jinými vozy lze ale najít na designu prakticky jakéhokoli nového auta a jako celek UNI-V jistě není kopií čehokoli.
Interiér ve stylu současné módy dává sbohem většině tlačítek. Pár jich najdeme na středové konzoli, znovu Peugeoty pak Changan připomíná malým volantem, který je usazený před digitálním přístrojovým štítem. Ten je zajímavý také tím, že jej tvoří tři obrazovky, které vás obklopují jako u závodních simulátorů. Číňané uvádí, že konfigurace displejů 3+1 citelně zvýšila bezpečnost, neboť řidič musí pohybovat očima pouze v 10stupňovém úhlu, aby viděl vše důležité - tedy jak data na obrazovkách, tak i vozovku.
Kromě standardního provedení jsou k dispozici také verze Sport a Speed. Ty se liší oněmi nárazníky, poznáte je také podle oranžově zbarvených doplňků. A mají také tlačítko zvané poněkud komicky Super Race, s jehož pomocí se aktivuje sportovní režim. Zrychlí se tím řazení automatu, zatímco volant ztěžkne a výfuk začne produkovat výraznější zvuk. Mimo to se vozu vysune i zadní křídlo a na obrazovce se objeví měřič přetížení.
Tím nejzajímavějším jsou ale na tomto autě stabilně nízké ceny, i v této době. Když loni začaly na mimořádně atraktivních 108 900 yuanech (cca 334 tisíc korun), leckdo si myslel, že půjdou rychle nahoru. Jenže nešly a vůz s motorem 1,5 turbo začíná na stejné sumě dodnes. Dvoulitr lze pořídit od 129 900 CNY (asi 399 tisíc Kč), což je s ohledem na vše zmíněné pořád láce, koneckonců u nás standardní Octavia s kratším rozvorem a 1,5litrovým turbem pod kapotou u nás startuje na 619 900 Kč. A byť čínská verze PRO je levnější, pořád začíná výš než UNI-V končí - za ten víc jak 139 900 CNY (asi 430 tisíc Kč) nedáte, ani kdybyste se v konfigurátoru uškrtali smrti. Zvolte podobnou Octavii a pod milion korun se nedostanete.
Není tedy divu, že z UNI-V se stal obrovský prodejní hit, který boduje jen víc. Letos si podle čerstvých statistik CAAM připsal už 54 241 prodejů a meziročně roste o 347,18 %. Míří tak mezi nejprodávanější auta v Číně vůbec, zatímco Octavia paběrkuje a je letos pořád jen na stovkách prodaných vozů. Changan navíc s UNI-V nezůstane jen v Číně, už ho prodává v Rusku a do EU s ním chce též. Jak chce škodovka něčemu takovému konkurovat kdekoli? Se svou až nepochopitelnou oddaností ještě dražším elektrickým autům to zvládne jen stěží.















Changan UNI-V je atraktivní auto se zajímavou technikou, výbavou i cenou, které jde přímo po zákaznících Škody Octavia. Není divu, že se prodává jako housky na krámě, i letos po prvotních úspěších prodejně masivně roste. Foto: Changan
Zdroje: Changan, CAAM
Bleskovky
Policie vytáhla z řeky BMW, které pod vodou strávilo nejmíň 35 let. Podívejte se, co z něj zbylo
před 10 hodinamiNěco je hodně špatně, když 843koňový hybrid dokola prohrává souboje s o 220 koní slabším spalovacím „primitivem”
včeraBugatti předvádělo svůj úchvatný nový model bez jakékoli natahovací střechy, pak ale začalo pršet
3.6.2023
Nejnovější články
Zákazníci Tesly zuří, firma jim nově začala dodávat auta s téměř vybitými bateriemi
před 2 hodinami59metrovou luxusní superjachtu už 7 let nikdo nechce, svůj osud zkouší zlomit slevou 118 milionů Kč
před 4 hodinamiV zemi zaslíbené elektromobilům se lidé stále více vrací k ojetým dieselům, je to smutný obraz doby
před 5 hodinamiStellantis už připouští, že na nová auta lidé nebudou mít, otevírá si zadní vrátka k jinému řešení
před 7 hodinamiElektromobily trápí další přehlížený problém, „upíří vysávání” dramaticky devastuje jejich efektivitu
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva - Nová autokamera Mio MiVue 846 WIFI 60fps nabízí zdaleka nejlepší záběry nejen v noci
tisková zpráva