Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lotus už není, co býval. Teď pro vyšší rychlost přidává výkon
23.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Lotusy platí hlavně za lehká auta a podle slov zakladatele mají pro více rychlosti přidat na lehkosti. Nová Evora GT430 je lehká, jenže je hlavně hodně výkonná.
Britský Lotus se naštěstí vyhnul pádu do propasti bankrotu a pomalu stoupá vzhůru. Nicméně ve zcela zdravé kondici stále není. Na opravdu nové modely tedy ještě budeme muset nějaký ten pátek počkat, přičemž čím dál zřejmější, že jejich příchodu napomohou čínské peníze. Než se tak ovšem stane, může automobilka maximálně vylepšovat stávající portfolio. Právě to je důvod příchodu posílené Evory GT430, která jde tak trochu proti tradicím značky.
Britské kupé započalo svou životní kariéru již před devíti lety, zpočátku jej ale poháněl pouze atmosférický 3,5litrový šestiválec. Teprve posléze dorazila Evora S vybavená taktéž kompresorem. V březnu 2015 pak značka provedla facelift, u kterého výkon povyskočil ze 350 na 400 koní. To ale byl pro Lotus jen počátek, od té doby se prakticky každou chvíli setkáváme s nějakým evolučním a ještě výkonnějším vozem. A GT430 je prozatímní vrchol těchto snah.
V jehož případě byla přeplňovaná jednotka naladěna na 436 koní a 440 Nm točivého momentu. Zrychlení z klidu na stovku se tak nyní odehraje za 3,8 sekundy, pod osm sekund pak tato Evora zdolá stošedesátku. Nejvyšší rychlost vrcholí hodnotou 305 km/h, firemní trať v Hethelu vůz zvládne za 1:25,8, tedy stejně rychle jako extrémní Lotus 3-Eleven.
Posílení motoru ovšem není jedinou novinkou. Již na první pohled je zjevné, že GT430 prošlo i úpravou karoserie. Nový bodykit je daleko agresivnější než ty předchozí a zároveň o poznání líbivější. Lotus přitom kupé dodal jiné karbonové nárazníky, čelní splitter, střechu či zadní křídlo. Dorazila i jednolitá záď, která byla navíc lehce snížena, aby lépe navázala na ostatní nové panely.
Výsledkem těchto změn je navýšení přítlaku na 250 kilogramů, jež vůz produkuje při nejvyšší rychlosti. Kromě toho se karbonový bodykit podílí i na snížení hmotnosti o 26 kilo vůči Lotusu Evora Sport 410, byť v tomto ohledu je jeho účinek jen částečný (-4,7 kg na panely a 4 kg na křídlo). Daleko více se v tomto ohledu projevuje instalace titanového výfuku (-10 kg), který je součástí standardní výbavy.
Suma sumárum, nové GT430 váží pouhých 1 258 kilo, což ovlivnil i příchod odlehčených kol. Devatenáctky na přední nápravě obouvají pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 o rozměru 245/35, vzadu pak najdeme dvacítky s pneu o rozměru 295/30. Standardem je černé nebo stříbrné provedení, zákazníci si ovšem mohou připlatit za leštěnou červenou nebo černou variantu.
Ani to není konečná v rámci novinek. Dorazily totiž i tlumiče Öhlins TTX stavitelné ve dvou režimech či specifické pružiny Eibach. Vpředu nechybí ani ventilované brzdy AP Racing svírané čtyřpístkovými třmeny, pod kapotou je pak možné počítat ještě se samosvorným diferenciálem Torsen a jednohmotovým setrvačníkem. Jedinou volbou je pak šestistupňový manuál.
Interiér hostí dvojici sedadel Sparco, zadní lavice ovšem za oběť honbě za co nejnižší hmotností. I proto se tu vlastně neobjevuje čalounění kůží, ale mnohem lehčí Alcantarou. Pokud byste takovou Evoru chtěli, pospěšte si s objednávkou, vyrobeno bude jen 60 exemplářů a jejich cena startuje na 112 500 GBP (cca 3,27 mil. Kč).
Evora GT430 je nejvýkonnějším silničním Lotusem všech dob, se 436 koňmi zdolá stovku za 3,8 sekundy a stošedesátku pod 8 sekund. Nejvyšší rychlost pak činí 305 km/h
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 9 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Putinova limuzína dostala facelift, poprvé se ukáže světu při inauguraci staronového ruského prezidenta
20.3.2024 - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
20.3.2024 - Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 - Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 20:56 - M.Z.
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:50 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda