Mazda jde proti proudu, v době elektrické pošle na trh motor, s nímž ostatní končí

V současné době nenajdeme mnoho velkých automobilek, které by zkoušely dělat věci „jinak”. Mazda je výjimkou a v časech, kdy ostatní experimentují téměř jen s elektrickým pohonem, vsadí na nový R6 a zadní pohon.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mazda jde proti proudu, v době elektrické pošle na trh motor, s nímž ostatní končí

28.9.2020 | Petr Prokopec

Mazda jde proti proudu, v době elektrické pošle na trh motor, s nímž ostatní končí

/

Foto: Mazda

V současné době nenajdeme mnoho velkých automobilek, které by zkoušely dělat věci „jinak”. Mazda je výjimkou a v časech, kdy ostatní experimentují téměř jen s elektrickým pohonem, vsadí na nový R6 a zadní pohon.

Označit Mazdu v dnešním automobilovém světě za anomálii, je možná slabé slovo. Prakticky všechny větší automobilky se pod tíhou regulací ženou směrem k elektrickému pohonu, aniž by se zabývaly tím, že to na většině míst nepřinese nic dobrého. Prát se s vůlí těch, kteří určují pravidla hry, je nepohodlné, ať už jsou ona pravidla jakkoli nesmyslná. Japonci ale věří, že to vždy nakonec bude zákazník, kdo rozhodne o tom, zda nějaké auto prodají a nebo nikoli.

V době hromadného dowsnizingu tak sázeli na velké atmosférické motory, v době odklonu od dieselů chystají převratný nový nafťák a v době hybridizace a elektrifikace věří svému „dieselu na benzin”. Koho tedy překvapí, že v momentě, kdy se třeba i v nabídce takového Audi A4 stávají šestiválcové motory stále větší raritou, chce Mazda vrátit do nabídky právě ten?

Automobilka se touží posunout směrem k prémiovému segmentu a podle ní to nepůjde tak, že bude kráčet s proudem. Naopak, Mazda je přesvědčena, že bodovat mezi náročnou klientelou lze uspokojováním jejích jinde stále hůře uspokojitelných choutek, což má hlavu a patu. Již dříve tak ve zprávě určené investorům oznámila příchod šestiválcového benzinového motoru a šestiválcového turbodieselu a tyto záměry se nyní stávají realitou.

Podle japonského Bestcarwebu jsou práce na nové generaci Mazdy 6 v plném proudu a auto skutečně přejde na pohon zadních kol. Pod přední kapotou si pak najde místo šestiválcový motor, který si Mazda nechala patentovat, a nová automatická převodovka. Na nákresech z žádosti o patentovou registraci si pak můžeme prohlédnout nákresy šestiválce, zejména pak jeho zajímavě řešených svodů, a s ním i pojetí osmistupňového automatu.

Skutečně nejzajímavější jsou nákresy svodů, které se zdají být modulární. Mazda by je tedy mohla využívat u šesti- i čtyřválců. Změn uspořádání výfukového portu vedla také k fyzickému zmenšení motoru. Samotná jednotka má využívat technologii SPCCI, v podstatě tedy půjde o další „diesel na benzin“. To by nejspíše znamenalo také mild-hybridizaci a přeplňování kompresorem.

Jak jsme již naznačili, pohonná jednotka v kombinaci se zmiňovanou osmistupňovou převodovkou zamíří hlavně do nového šasí s pohonem zadní nápravy. I tento krok potvrzuje posun značky směrem k prémii, přičemž Mazda 6 by se jej měla dočkat v roce 2022. Nový motor má mít 3 litry objemu, přes 300 koní výkonu a přitom spotřebu okolo 6,5 litru benzinu na 100 km. To je kouzelná kombinace vlastností.

Na další vývoj jsme tedy zvědavi, přičemž bychom se vůbec nedivili, kdyby automobilka o všem detailněji promluvila ještě letos. Mazda totiž letos slaví sté výročí své existence a zatím nepřišla s žádným pořádným darem. Tím by snadno mohla být právě nová technika, která ukáže, jak „jinak” Mazda i po těch 100 letech smýšlí.


Mazda jde proti proudu, v době elektrické pošle na trh motor, s nímž ostatní končí - 1 - Mazda radovy sestivalec 2020 patentove obrazky 01Mazda jde proti proudu, v době elektrické pošle na trh motor, s nímž ostatní končí - 2 - Mazda radovy sestivalec 2020 patentove obrazky 02Mazda jde proti proudu, v době elektrické pošle na trh motor, s nímž ostatní končí - 3 - Mazda radovy sestivalec 2020 patentove obrazky 03Mazda jde proti proudu, v době elektrické pošle na trh motor, s nímž ostatní končí - 4 - Mazda radovy sestivalec 2020 patentove obrazky 04Mazda jde proti proudu, v době elektrické pošle na trh motor, s nímž ostatní končí - 5 - Mazda radovy sestivalec 2020 patentove obrazky 05Mazda jde proti proudu, v době elektrické pošle na trh motor, s nímž ostatní končí - 6 - Mazda radovy sestivalec 2020 patentove obrazky 06Mazda jde proti proudu, v době elektrické pošle na trh motor, s nímž ostatní končí - 7 - Mazda radovy sestivalec 2020 patentove obrazky 07Mazda jde proti proudu, v době elektrické pošle na trh motor, s nímž ostatní končí - 8 - Mazda radovy sestivalec 2020 patentove obrazky 08
Nákresy z patentového úřadu ukazují, jak Mazda hodlá řešit svůj nový řadový šestiválec. Takové motory z trhu spíše mizí, Mazda s ním přichází, k tomu má přidat osmistupňový automat a pohon zadních kol. Foto: IP Force

Zdroje: Bestcarweb, IP Force

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše