Mazda jde proti proudu, zatímco ostatní vyvíjí elektromobily, ona nový šestiválec

Pokud vám tak úplně nevoní, kam se ubírá vývoj automobilového světa, Mazda se jeví být přístavem nostalgie. Downsizing, hybridy ani elektrická auta ji moc neříkají, co takhle nový R6?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mazda jde proti proudu, zatímco ostatní vyvíjí elektromobily, ona nový šestiválec

5.2.2020 | Petr Prokopec

Mazda jde proti proudu, zatímco ostatní vyvíjí elektromobily, ona nový šestiválec

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pokud vám tak úplně nevoní, kam se ubírá vývoj automobilového světa, Mazda se jeví být přístavem nostalgie. Downsizing, hybridy ani elektrická auta ji moc neříkají, co takhle nový R6?

Pokud patříte mezi fanoušky Mazdy, máme pro vás dobrou i špatnou zprávu. Začneme tou druhou, jež se týká návratu rotačního motoru a jím osazeného kupé. Wankel se opravdu vrátí, ovšem pouze ve formě hybridního ústrojí. Téměř určite to však nebude pod kapotou na výkon orientovaného auta. V poslední době se sice objevilo množství spekulací o chystaném sporťáku nazvaném RX-9, který sice skutečně dorazit může, ovšem nikoliv již s Wankelem pod kapotou.

Důvodem je hlavně skladba jejích prodejů. Loni se jí podařilo udat 1 497 823 nových aut, což představuje meziroční pokles o 7,3 procent. 292 039 aut putovalo do Evropy a 227 750 vozů do Číny. Jen na tyto dva trhy tedy připadá značná část prodejů, přičemž na obou platí stále přísnější emisní normy. A s těmi si Wankel rozhodně netyká, respektive může, ovšem jen pokud bude součástí méně výkonného hybridu.

Nejsou tu však jen emise, Mazda na vývoj Wankelu nemá kapacity. Pracuje se na něm jen okrajově a vlastně bychom se vůbec nedivili, kdyby šlo jen o projekt takříkajíc pro zábavu. Priority jsou jinde a jednou z nich je stěžejní rozšíření nabídky směrem k prémiovému segmentu. Jak bylo zmíněno již loni, Mazda se rozhodla začít prodávat řadový šestiválec, což je v dnešní době krok hodný nemalého potlesku. Zvláště u značky, která dlouho žádný nový šestiválec nevyvinula.

Stejně jako v případě Wankelu samozřejmě mohlo jít jen o spekulace, nicméně Mazda příchod šestiválcového benzinového motoru a šestiválcového turbodieselu potvrdila loni v březnu ve zprávě určené investorům. Kromě toho tu nyní máme obrázky z patentového úřadu, které danou skutečnost jen potvrzují. Prohlédnout si totiž můžeme právě nákresy šestiválce, zejména pak jeho svodů, stejně jako je k dispozici i pohled na osmistupňový automat.

Asi nejzajímavější jsou nákresy svodů, které se zdají být modulární. Mazda by je tedy mohla využívat u šesti- i čtyřválců. Změn uspořádání výfukového portu vedla i ke zmenšení motoru. Samotná jednotka má využívat technologii SPCCI, v podstatě tedy půjde o další „diesel na benzin“. To by nejspíše znamenalo také mild-hybridizaci a přeplňování kompresorem, díky čemuž by se nový motor do přísnějších emisních norem mohl vejít.

Pohonná jednotka přitom v kombinaci se zmiňovanou osmistupňovou převodovkou zamíří hlavně do nového šasí s pohonem zadní nápravy. I tento krok potvrzuje posun značky směrem k prémii, přičemž dočkat by se jej měla i příští Mazda 6. A stejně tak se o této kombinaci mluví také v souvislosti se zmiňovaným sporťákem. Ten by přitom měl dostat poněkud překvapivý název RX-9, jakkoliv MX-9 by mu slušelo více a nedráždilo by to „wanklisty“.

Nakolik se zvěsti okolo nového kupé potvrdí, je zatím nejasné. Nicméně příchod řadového šestiválce se zdá být jistý. Právě tento motor by přitom mohl oslovit americký trh, pro který je čtyřválcový SkyActiv-X se svými 180 koňmi poněkud slabý.

Na další vývoj jsme tedy opravdu zvědavi, přičemž bychom se vůbec nedivili, kdyby automobilka vyrukovala se stěžejním oznámením nebo rovnou s konceptem ještě letos. Mazda totiž 30. ledna oslavila své sté výročí a zatím nepřišla s jediným „dárkem“. Tím by přitom mohl být právě šestiválcový motor, zvláště pokud opravdu zamíří i pod kapotu sportovně laděného kupé.


Mazda jde proti proudu, zatímco ostatní vyvíjí elektromobily, ona nový šestiválec - 1 - Mazda radovy sestivalec 2020 patentove obrazky 01Mazda jde proti proudu, zatímco ostatní vyvíjí elektromobily, ona nový šestiválec - 2 - Mazda radovy sestivalec 2020 patentove obrazky 02Mazda jde proti proudu, zatímco ostatní vyvíjí elektromobily, ona nový šestiválec - 3 - Mazda radovy sestivalec 2020 patentove obrazky 03Mazda jde proti proudu, zatímco ostatní vyvíjí elektromobily, ona nový šestiválec - 4 - Mazda radovy sestivalec 2020 patentove obrazky 04Mazda jde proti proudu, zatímco ostatní vyvíjí elektromobily, ona nový šestiválec - 5 - Mazda radovy sestivalec 2020 patentove obrazky 05Mazda jde proti proudu, zatímco ostatní vyvíjí elektromobily, ona nový šestiválec - 6 - Mazda radovy sestivalec 2020 patentove obrazky 06Mazda jde proti proudu, zatímco ostatní vyvíjí elektromobily, ona nový šestiválec - 7 - Mazda radovy sestivalec 2020 patentove obrazky 07Mazda jde proti proudu, zatímco ostatní vyvíjí elektromobily, ona nový šestiválec - 8 - Mazda radovy sestivalec 2020 patentove obrazky 08
Nákresy z patentového úřadu prozrazují, že Mazda skutečně pracuje na řadovém šestiválci. Ten by měl dorazit do prodeje v kombinaci s osmistupňovým automatem a zadokolkovým šasí

Zdroj: Super Asurada

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše