Problémy McLarenu jsou stále větší, čtvrtina zaměstnanců dostala padáka

Ani zdánlivě veleúspěšné firmy se s následky koronavirové krize nedokáží vypořádat bez razantních škrtů. Ani obrovské půjčky nestačily, Britové nyní posílají 1 200 lidí na pracovní úřad.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Problémy McLarenu jsou stále větší, čtvrtina zaměstnanců dostala padáka

27.5.2020 | Petr Prokopec

Problémy McLarenu jsou stále větší, čtvrtina zaměstnanců dostala padáka

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ani zdánlivě veleúspěšné firmy se s následky koronavirové krize nedokáží vypořádat bez razantních škrtů. Ani obrovské půjčky nestačily, Britové nyní posílají 1 200 lidí na pracovní úřad.

Dnes už není snadné vzpomenout si na plány zosnované před příchodem koronaviru. Jeden takový se týkal i Formule 1, v jejímž případě mělo příští rok dojít na zásadní změny. Souběžně s příchodem 18palcových kol nahrazujících současné třináctky měl být zaveden i rozpočtový strop. Pandemie nicméně vše změnila a onu inovaci pravidel odsunula až na přespříští rok. Jedinou výjimkou je ono skrouhnutí financí, které zůstává v platnosti.

Nicméně i v případě rozpočtového stropu se F1 nebude držet původní výše, místo toho bylo odsouhlaseno, že dojde k poklesu ze 175 na 145 milionů dolarů (ze cca 4,3 na 3,6 miliardy Kč). A co více, tato suma se v nadcházejících letech bude dále snižovat, přičemž v roce 2024 dojde na revizi plánů. Závodění by se mělo stát levnější, za což bojoval především McLaren. Argumentem britské stáje bylo, že jen tak bude moci zůstat součástí šampionátu.

Jak se ovšem nyní ukazuje, ani snížení rozpočtu není pro McLaren dostačující. Společnost, pod kterou spadá nejen tým F1, ale rovněž také automobilka produkující silniční vozy, se dostal do velkých problémů kvůli koronavirové odstávce, které si vyžádaly přijetí miliardových půjček a zastavení vlastního sídla i sbírky slavných formulí. Nyní firma zveřejnila, že ji následky pandemie zasáhly resp. zasáhnou ještě více, než zprvu předpokládala. Nejen že byly zrušeny veškeré motoristické akce a poptávka po nových vozech klesla na historické minimum, ale zároveň spadl i zájem o technologická řešení. Tedy jinými slovy, příjmy McLarenu se propadají, náklady ale nikoli.

„Nyní tak nemáme jinou možnost než zredukovat stavy zaměstnanců,“ uvedl výkonný předseda rady ředitelů Paul Walsh. Zároveň dodal, že tomuto kroku se McLaren snažil vyhnout, nakonec ale nebylo zbytí. Bude se tedy razantně propouštět, McLaren má opustit 1 200 lidí, tedy čtvrtina zaměstnanců.

Ukazuje se tak, že koronavirus skutečně bude mít na řadu firem opravdu velký dopad. Dodat už jen lze, že silniční divize společnosti neměla před příchodem koronaviru větší problémy, neboť loni prodala 4 765 aut, tedy jen o chlup méně než o rok dříve, kdy s 4 863 kusy dosáhla svého rekordu. To jsou vzhledem k minimální historii silniční divize vynikající výsledky, skoro polovina odbytu Ferrari. Letos se ale práce na nových modelech téměř zastaví, neboť šetři je třeba na všech frontách. A to prodejním výsledkům jistě nepomůže.


Problémy McLarenu jsou stále větší, čtvrtina zaměstnanců dostala padáka - 1 - McLaren Elva 2019 prvni sada 01Problémy McLarenu jsou stále větší, čtvrtina zaměstnanců dostala padáka - 2 - McLaren Elva 2019 prvni sada 02Problémy McLarenu jsou stále větší, čtvrtina zaměstnanců dostala padáka - 3 - McLaren Elva 2019 prvni sada 03Problémy McLarenu jsou stále větší, čtvrtina zaměstnanců dostala padáka - 4 - McLaren Elva 2019 prvni sada 04Problémy McLarenu jsou stále větší, čtvrtina zaměstnanců dostala padáka - 5 - McLaren Elva 2019 prvni sada 05Problémy McLarenu jsou stále větší, čtvrtina zaměstnanců dostala padáka - 6 - McLaren Elva 2019 prvni sada 06Problémy McLarenu jsou stále větší, čtvrtina zaměstnanců dostala padáka - 7 - McLaren Elva 2019 prvni sada 07Problémy McLarenu jsou stále větší, čtvrtina zaměstnanců dostala padáka - 8 - McLaren Elva 2019 prvni sada 10
Že má McLaren těžkosti, naznačila již skutečnost, že firma nedokázala vyprodat edici Elva a proto snížila počet dostupných kusů. Nyní bude pro změnu snižovat počet zaměstnanců

Zdroj: McLaren

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.