Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík

(živé foto) Jak lépe oslavit výročí automobilky než těmi nejmodernějšími technologiemi. U Mercedesu F125 vše jak ze sci-fi filmu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík

14.9.2011 | Mirek Brokeš | 1 příspěvek

Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(živé foto) Jak lépe oslavit výročí automobilky než těmi nejmodernějšími technologiemi. U Mercedesu F125 vše jak ze sci-fi filmu.

Celý automobilový svět se v poslední době pachtí za svatým grálem v podobě reálně použitelného elektromobilu. Jedni elektromotory napájí z baterií, další prostřednictvím generátoru poháněného spalovacím motorem, jiní zase spalovací motor nezavrhli tak úplně a elektromotor nechávají jen pomáhat. Nejmenší skupinou jsou prozatím ti, kteří věří palivovým článkům. Jejich použití na první pohled vypadá jednoduše, stačí jen přidat článek a s nádrží a je hotovo. Problém je, že vodík je prevít, kapalinou se mu příliš být nechce a jakmile se někde potká s kyslíkem, je bezpečnější uchýlit se do nedaleké továrny na třaskaviny. Ano, lze je také krmit kapalnými uhlovodíky. Ale ani ty nejsou zadarmo a s jejich produkcí je spojena spousta otazníků.

Mercedes-Benz je jedním z těch, kteří věří, že všechny tyto potíže lze překonat a že se vodíkový pohon nejpozději do roku 2050 stane standardem. Není tedy divu, že nadále pracuje na vývoji vozů s vodíkoelektrickým pohonem. Jeho posledním příspěvkem je právě představený koncept F125, jehož první fotky automobilce unikly ještě před frankfurtským autosalonem . Ten, tedy alespoň dle Mercedesu, k pohonu budoucnosti přidává atraktivní design, pokročilou konstrukci a materiály a samozřejmě palubní elektroniku, za kterou by se nemusel stydět ani létající talíř.

Nejdříve ale k pohonné soustavě. Jejím základem jsou čtyři nezávisle ovládané elektromotory, jeden na každé kolo, o celkovém výkonu 231 kW (313 koní). Zdrojem elektrické energie je kombinace Li-S baterie o kapacitě 10 kWh a palivového článku odebírajícího vodík ze dvou nádrží, které jsou pevnou součásti struktury karoserie. Kapacita baterie má postačit na 50 km, zásoba vodíku na dalších 950. Její doplnění je, ve srovnání s časem potřebným na nabíjení baterií běžně používaných v prototypech elektromobilů, otázkou okamžiku. Stačí 3 minuty a je možno pokračovat v cestě. Z 0 na 100 km/h F125 zrychlí za 4,9 s, maximálně se dá rozjet až na 220 km/h.

Stejně jako pohonná soustava je komplikovaná struktura karoserie. Jak už bylo napsáno, její součásti jsou nádrže na kapalný vodík. Vyrobena je z kombinace vysokopevnostní oceli, hliníku a dílů z uhlíkových vláken. Je natolik tuhá, že bylo možno použít velkoplošné, vzhůru zvedané dveře v podobě racčích křídel, které umožňují velmi snadný přístup do čtyřmístné kabiny. Protože je F125 současně oslavou 125. výročí patentu vozu poháněného spalovacím motorem, který si nechal zaregistrovat Karl Benz, je tento koncept prezentován jako představa firmy o vzhledu a vlastnostech budoucích luxusních automobilů. Nepřekvapí tedy, že se interiér vyznačuje mnoha sofistikovanými prvky v podobě variabilních sedadel, 3D palubních přístrojů a komunikačního systému @yourCommand (k vašim službám), který zajišťuje nejen zábavu, ale i plné propojení se okolním kyberprostorem.

Koncept F125 bezesporu patří mezi to nejzajímavější, co lze ve Frankfurtu spatřit. Věda a technika ale bude muset ujít ještě velký kus cesty, než se podobná auta budou moci stát skutečností, otázníků kolem nich je zatím spousta. Možná se i zde ukáže, že je to slepá ulička a automobilky budou muset najít jiná řešení. Můžeme si jen přát, aby konečně mohly přestat bojovat s byrokraty vnucenými nesmysly a začaly se soustředit na hledání opravdu efektivních řešení.

Tip: Projděte si také další novinky letošního frankfurtského autosalonu.


Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 1 - Mercedes Benz F125 koncept 01Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 2 - Mercedes Benz F125 koncept 02Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 3 - Mercedes Benz F125 koncept 03Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 4 - Mercedes Benz F125 koncept 04Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 5 - Mercedes Benz F125 koncept 05Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 6 - Mercedes Benz F125 koncept 06Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 7 - Mercedes Benz F125 koncept 07Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 8 - Mercedes Benz F125 koncept 08Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 9 - Mercedes Benz F125 koncept 09Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 10 - Mercedes Benz F125 koncept 10Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 11 - Mercedes Benz F125 koncept 11Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 12 - Mercedes Benz F125 koncept 12Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 13 - Mercedes Benz F125 koncept 13Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 14 - Mercedes Benz F125 koncept 14Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 15 - Mercedes Benz F125 koncept 15Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 16 - Mercedes Benz F125 koncept 16Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 17 - Mercedes Benz F125 koncept 17Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 18 - Mercedes Benz F125 koncept 18Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 19 - Mercedes Benz F125 koncept 19Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 20 - Mercedes Benz F125 koncept 20Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 21 - Mercedes Benz F125 koncept 21Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 22 - Mercedes Benz F125 koncept 22Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 23 - Mercedes Benz F125 koncept 23Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 24 - Mercedes Benz F125 koncept 24Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 25 - Mercedes Benz F125 koncept 25
Mercedes-Benz F125

Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 26 - Mercedes-Benz F125 zive 01Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 27 - Mercedes-Benz F125 zive 02Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 28 - Mercedes-Benz F125 zive 03Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 29 - Mercedes-Benz F125 zive 04Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 30 - Mercedes-Benz F125 zive 05Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 31 - Mercedes-Benz F125 zive 06Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 32 - Mercedes-Benz F125 zive 07Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 33 - Mercedes-Benz F125 zive 08Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 34 - Mercedes-Benz F125 zive 09Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 35 - Mercedes-Benz F125 zive 10Mercedes-Benz F125: ve Stuttgartu sází na vodík - 36 - Mercedes-Benz F125 zive 11
Koncept F125 živě ve Frankfurtu

Mirek Brokeš

Diskuze 1 příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.