Mercedes má sebrat nejlepší motory i dalším modelům, riskuje úprk zákazníků k BMW

Zatím to není oficiální, třícípá hvězda už to ale jednou udělala, tak proč by to neudělala podruhé? Takový krok by ovšem nahnal zákazníky značky k BMW, které už avizovalo, že velké motory špičkovým modelům zachová.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mercedes má sebrat nejlepší motory i dalším modelům, riskuje úprk zákazníků k BMW

7.12.2021 | Petr Prokopec

Mercedes má sebrat nejlepší motory i dalším modelům, riskuje úprk zákazníků k BMW

/

Foto: Mercedes-Benz

Zatím to není oficiální, třícípá hvězda už to ale jednou udělala, tak proč by to neudělala podruhé? Takový krok by ovšem nahnal zákazníky značky k BMW, které už avizovalo, že velké motory špičkovým modelům zachová.

Auta ještě nikdy nebyla čistější než v současné době. Emise pro člověka přímo nebezpečných plynů jsou skutečně minimální, jen emise CO2 od roku 2017 opětovně narůstají. Za tím však stojí zejména stále větší obliba SUV - ta mají horší aerodynamiku, vyšší hmotnost, a tedy musí mít i vyšší výkony a s tím korespondující vyšší spotřebu, nic jiného emise CO2 neodráží. Výrobci nicméně s tímto stavem bojují na všech frontách, a tak pod kapoty aut pěchují hybridní a elektrická ústrojí, která se sice mohou zprostředkovaně starat o emise CO2 ještě vyšší, započítávají se ale výrobcům elektřiny, což automobilky nezajímá.

Brusel bohužel i touto cestou bojuje za minimalizaci uhlíkové stopy, třebaže by šlo o papírový údaj, který nemá v realitě žádnou oporu. Koneckonců si stačí uvědomit, jak směšné jsou dnes nabídky některých producentů alkoholu. I na českém trhu si totiž můžete koupit uhlíkově neutrální víno či třeba rum. Že přitom první mok musel být dovezen z Austrálie a druhý z Karibiku, k čemuž byly použity lodě či letadla, již nikdo nebere v potaz.

Vraťme se ale zpět k automobilové branži, kde výrobci dále opouští ryze spalovací ústrojí ve prospěch těch elektrických či hybridních. Hnacím motorem jsou v jejich případě právě ony nízké nebo nulové papírové emise, díky nimž jim pak nehrozí likvidační pokuty ze strany EU. Životnímu prostředí tím sice prospět nemohou, na pravdu se ale v automobilové branži nehraje už léta.

Ve výsledku je tedy otázkou, čemu reálně pomůže krok, který podle informací Autocaru hodlá učinit Mercedes. Německá automobilka má totiž zopakovat stejný krok, jaký provedla u modelu C63 AMG, a tedy osadit i výše postavené modely E63 od AMG pouze hybridizovanými čtyřválci na úkor benzinových osmiválců. Dvoulitrové jednotky doplněné turbodmychadly a elektromotory by přitom měly produkovat až 608 koní, ve srovnání s čtyřlitrovými agregáty tak výkon nepoklesne.

Je nicméně třeba si uvědomit, že zatímco v případě čistě benzinových jednotek jste více než 600 koní měli k dispozici neustále, u hybridních motorů tomu tak nebude. Záviset bude na stavu baterií, jež určí napětí, a tedy i výkon elektromotoru. I když tedy nebudete s elektrickou kapacitou zcela na nule, na dechberoucí dynamiku nemůžete sázet neustále. K pohledu řidičského se tedy jedná o sešup, zvláště když čekat lze i navýšení hmotnosti a zhoršení ovladatelnosti.

Musíme se tedy ptát, co Mercedes danou strategií zamýšlí. Zvláště když standardní třída E by měla dorazit alespoň s šestiválcovými jednotkami. V očích mnoha lidí tak vlastně základ bude více prestižní než produkty z Affalterbachu. Na nich přitom Němci vydělávají daleko více, downsizingem tedy opravdu hodně riskují.

Je navíc třeba dodat, že příští BMW M5 sice bude taktéž plug-in hybridem, ovšem zachovat si má osmiválcovou jednotku. Bavorský zástupce tak ve finále může produkovat stejné emise, ovšem při výrazně vyšší prestiži. Jsme tedy opravdu zvědavi, jak se třícípá hvězda v roce 2023 či 2024, kdy má nová generace E63 dorazit, vybarví. Jisté však je, že svět se po přechodu na čtyřválce u vozu, jehož se ročně prodá pár tisíc kusů, nezlepší. A to i kdyby tento krok náhodou přinesl větší efektivitu.


Mercedes má sebrat nejlepší motory i dalším modelům, riskuje úprk zákazníků k BMW - 1 - Mercedes-AMG E63 W212 versus W213 07Mercedes má sebrat nejlepší motory i dalším modelům, riskuje úprk zákazníků k BMW - 2 - Mercedes-AMG E63 W212 versus W213 11Mercedes má sebrat nejlepší motory i dalším modelům, riskuje úprk zákazníků k BMW - 3 - Mercedes-AMG E63 W212 versus W213 10
Pokud toužíte po osmiválcovém Mercedesu-AMG E63, raději si jej co nejrychleji kupte. S příchodem příští generace již nebude ta možnost, Němci totiž chtějí přepřáhnout na hybridizované čtyřválce. Foto: Mercedes-Benz

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše