Mercedes má sebrat nejlepší motory i dalším modelům, riskuje úprk zákazníků k BMW

Zatím to není oficiální, třícípá hvězda už to ale jednou udělala, tak proč by to neudělala podruhé? Takový krok by ovšem nahnal zákazníky značky k BMW, které už avizovalo, že velké motory špičkovým modelům zachová.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mercedes má sebrat nejlepší motory i dalším modelům, riskuje úprk zákazníků k BMW

7.12.2021 | Petr Prokopec

Mercedes má sebrat nejlepší motory i dalším modelům, riskuje úprk zákazníků k BMW

/

Foto: Mercedes-Benz

Zatím to není oficiální, třícípá hvězda už to ale jednou udělala, tak proč by to neudělala podruhé? Takový krok by ovšem nahnal zákazníky značky k BMW, které už avizovalo, že velké motory špičkovým modelům zachová.


Auta ještě nikdy nebyla čistější než v současné době. Emise pro člověka přímo nebezpečných plynů jsou skutečně minimální, jen emise CO2 od roku 2017 opětovně narůstají. Za tím však stojí zejména stále větší obliba SUV - ta mají horší aerodynamiku, vyšší hmotnost, a tedy musí mít i vyšší výkony a s tím korespondující vyšší spotřebu, nic jiného emise CO2 neodráží. Výrobci nicméně s tímto stavem bojují na všech frontách, a tak pod kapoty aut pěchují hybridní a elektrická ústrojí, která se sice mohou zprostředkovaně starat o emise CO2 ještě vyšší, započítávají se ale výrobcům elektřiny, což automobilky nezajímá.

Brusel bohužel i touto cestou bojuje za minimalizaci uhlíkové stopy, třebaže by šlo o papírový údaj, který nemá v realitě žádnou oporu. Koneckonců si stačí uvědomit, jak směšné jsou dnes nabídky některých producentů alkoholu. I na českém trhu si totiž můžete koupit uhlíkově neutrální víno či třeba rum. Že přitom první mok musel být dovezen z Austrálie a druhý z Karibiku, k čemuž byly použity lodě či letadla, již nikdo nebere v potaz.

Vraťme se ale zpět k automobilové branži, kde výrobci dále opouští ryze spalovací ústrojí ve prospěch těch elektrických či hybridních. Hnacím motorem jsou v jejich případě právě ony nízké nebo nulové papírové emise, díky nimž jim pak nehrozí likvidační pokuty ze strany EU. Životnímu prostředí tím sice prospět nemohou, na pravdu se ale v automobilové branži nehraje už léta.

Ve výsledku je tedy otázkou, čemu reálně pomůže krok, který podle informací Autocaru hodlá učinit Mercedes. Německá automobilka má totiž zopakovat stejný krok, jaký provedla u modelu C63 AMG, a tedy osadit i výše postavené modely E63 od AMG pouze hybridizovanými čtyřválci na úkor benzinových osmiválců. Dvoulitrové jednotky doplněné turbodmychadly a elektromotory by přitom měly produkovat až 608 koní, ve srovnání s čtyřlitrovými agregáty tak výkon nepoklesne.

Je nicméně třeba si uvědomit, že zatímco v případě čistě benzinových jednotek jste více než 600 koní měli k dispozici neustále, u hybridních motorů tomu tak nebude. Záviset bude na stavu baterií, jež určí napětí, a tedy i výkon elektromotoru. I když tedy nebudete s elektrickou kapacitou zcela na nule, na dechberoucí dynamiku nemůžete sázet neustále. K pohledu řidičského se tedy jedná o sešup, zvláště když čekat lze i navýšení hmotnosti a zhoršení ovladatelnosti.

Musíme se tedy ptát, co Mercedes danou strategií zamýšlí. Zvláště když standardní třída E by měla dorazit alespoň s šestiválcovými jednotkami. V očích mnoha lidí tak vlastně základ bude více prestižní než produkty z Affalterbachu. Na nich přitom Němci vydělávají daleko více, downsizingem tedy opravdu hodně riskují.

Je navíc třeba dodat, že příští BMW M5 sice bude taktéž plug-in hybridem, ovšem zachovat si má osmiválcovou jednotku. Bavorský zástupce tak ve finále může produkovat stejné emise, ovšem při výrazně vyšší prestiži. Jsme tedy opravdu zvědavi, jak se třícípá hvězda v roce 2023 či 2024, kdy má nová generace E63 dorazit, vybarví. Jisté však je, že svět se po přechodu na čtyřválce u vozu, jehož se ročně prodá pár tisíc kusů, nezlepší. A to i kdyby tento krok náhodou přinesl větší efektivitu.


Mercedes má sebrat nejlepší motory i dalším modelům, riskuje úprk zákazníků k BMW - 1 - Mercedes-AMG E63 W212 versus W213 07Mercedes má sebrat nejlepší motory i dalším modelům, riskuje úprk zákazníků k BMW - 2 - Mercedes-AMG E63 W212 versus W213 11Mercedes má sebrat nejlepší motory i dalším modelům, riskuje úprk zákazníků k BMW - 3 - Mercedes-AMG E63 W212 versus W213 10
Pokud toužíte po osmiválcovém Mercedesu-AMG E63, raději si jej co nejrychleji kupte. S příchodem příští generace již nebude ta možnost, Němci totiž chtějí přepřáhnout na hybridizované čtyřválce. Foto: Mercedes-Benz

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.